Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/gebrek_aan_vitamine_d

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.be   /    dinsdag 25 juni 2019

Gebrek aan vitamine D, vooral tijdens de winter

Waarom hebben we vitamine D nodig?In de winter zitten we met z’n allen liever binnen bij het haardvuur waar het lekker warm is waardoor heel wat mensen door gebrek aan zonlicht, een tekort aan vitamine D hebben. Zowel voor ons werk als recreatief spenderen we meer tijd binnenshuis waardoor de aanmaak van deze belangrijke vitamine vermindert.

Vitamine D wordt ook wel de “zonlicht-vitamine” genoemd omdat ons lichaam deze belangrijke stof vooral aanmaakt onder invloed van zonlicht. In tegenstelling tot andere bouwstoffen halen we vitamine D maar in beperkte mate uit onze voeding.

Waarom hebben we vitamine D nodig?

Vitamine D maakt onze botten, spieren en immuunsysteem sterker. Het helpt ontstekingen te vermijden en zorgt dat we goedgeluimd de dag doorkomen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat vitamine D bovendien een kankerremmend effect heeft.

Risicogroepen zijn vooral ouderen, zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen met een donkere huidskleur omdat zij een grotere hoeveelheid zonlicht nodig hebben om een zelfde hoeveelheid vitamine D aan te maken dan iemand met een bleke huid.

vitamine d opnemen door de zonMogelijke symptomen van een tekort zijn: een chronisch gebrek aan energie, spierkrampen en spierzwakte, gewrichtspijnen, bloedend tandvlees en bij langdurig gebrek kan het leiden tot botontkalking en zelfs hartproblemen.

De zon als belangrijke bron

Meer buiten komen en genieten van de open lucht is de boodschap. Zeker tijdens de winter is het belangrijk om de buitenlucht op te zoeken. Een kwartiertje per dag waarbij je de handen en je gelaat vrij laat kunnen reeds volstaan. Ga met het gezin vaker wandelen in het bos of plan regelmatig een fietstocht en neem de kinderen mee. Want ook zij spenderen teveel tijd voor de computer of de televisie.

Wanneer onze huid wordt blootgesteld aan zonnestralen start de aanmaak van vitamine D onmiddellijk. Maar voorzichtigheid blijft belangrijk. Het is niet omdat de zon een cruciale rol speelt in de aanmaak van deze vitamine dat je vanaf nu zomaar onbeschermd in de zon kan gaan liggen. De zon is ook de grootste oorzaak van de vorming van huidkanker. Het blijft dus belangrijk om je huid voldoende te beschermen tegen de zon.

Vitamine D in de voeding

voeding met vitamine D inSlechts zeer weinig voedingsmiddelen bevatten vitamine D. De grootste hoeveelheid kan je vinden in vette vis zoals zalm, makreel en haring. Ook in visolie vind je een grote hoeveelheid. Denk maar aan de levertraan die we als kind van onze ouders hebben moeten slikken. Ook eierdooiers, boter en wilde paddenstoelen bieden een deel van onze dagelijkse hoeveelheid. Vooral de laatste zijn belangrijk bij vegetariërs. Heb je een groot tekort dan kan dit aangevuld worden met vitaminepreparaten maar doe dit steeds onder dokterstoezicht want een teveel aan vitamine D kan ook schadelijk zijn. Dat geldt niet voor vitamine D die ons lichaam aanmaakt door de zon maar voor de vitamine D die we innemen via onze voeding. Een teveel kan schadelijk zijn voor het hart, de nieren en de bloedvaten.

Een afwisselende voeding is dus ook hier heel belangrijk en probeer per dag een twintigtal minuten van de buitenlucht te genieten om je dagelijkse portie vitamines binnen te krijgen. 

De zon maakt ons letterlijk gelukkig!

#5008

Auteur: Inge
Redactie Tuinadvies