Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/champignon_een_veelzijdig_lichtgewicht

Tuinadvies

Toon alles uit: "Overige groenten"

Champignon: een veelzijdig lichtgewicht

champignons telen

Champignons vormen altijd een buitenbeentje in onze voeding. Hun vorm, hun kleur, de onmiskenbare en typische umami-smaak, de mooie gezondheidseigenschappen, de oneindig veel toepassingen in zowel traditionele streekgerechten als exotische fusiegerechten, de eenvoud en snelheid van bereiding,… maken dat de paddenstoel onmisbaar is – en dus tegelijk als zwaargewicht kan gelden - in een gezonde keuken.

Champignons bevatten geen vet en passen dan weer uitstekend net zoals alle andere groenten in een lijnvriendelijk dieet. Ideaal om de extra feestcalorieën weer kwijt te raken, ideaal ook om tijdens het voorjaar in ‘optima forma’ te geraken voor een actieve lente en zomer. In die zin is de champignon een heerlijk lichtgewicht die bovendien milieuvriendelijk gekweekt wordt.

voedingswaarde van champignons

Voedingswaarde van champignons

Champignons bestaan hoofdzakelijk uit water (95%), bevatten geen vet en zijn dus caloriearm.
Champignons zijn rijk aan voedingsvezels en het macromineraal fosfor. (Macromineralen zijn stoffen die in ons lichaam meer dan 0.01% van het lichaamsgewicht uitmaken.)
Voedingsvezels zijn nodig voor een goede stoelgang en geven een meer verzadigend gevoel waardoor de eetlust verminderd. Voedingsvezels helpen ook het suiker- en vetgehalte in het bloed onder controle te houden.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fosfor ligt voor volwassenen op 800 mg. Fosfor is belangrijk voor gezonde botten en tanden en helpt mee om de energiehuishouding in het lichaam te regelen. Ook zijn champignons rijk aan vitamine B2. Deze is belangrijk voor een gezonde huid, de mobilisatie van ijzer in ons lichaam en het metabolisme van koolhydraten, eiwitten en vetten.

Champignons zijn rijk aan eiwitten en worden daarom vaak voor vleesvervangers aanzien. Toch is deze redenering iets te kort door de bocht: paddenstoelen bevatten minder eiwitten dan vlees en zijn ook minder efficiënt als het er op aan komt te voorzien in onze behoefte voor essentiële aminozuren. Besluit: de paddenstoel is veel meer een groente dan een vleesvervanger!

zelf champignons kweken

Champignon: typisch umami

Umami is de jongste snaak in de smaken. De wetenschappelijke benaming voor umami is mononatriumglutamaat. Het aminozuur glutaminezuur is een van de twintig bouwstenen van eiwitten en het komt zowel voor in dierlijke als plantaardige eiwitten. Glutaminezuur gebonden in een eiwit heeft geen smaakeigenschappen. Maar bij de afbraak van eiwitten wordt umami vrijgesteld.
Onze eerste kennismaking met umami dateert vanaf de geboorte. Want moedermelk is een bron van umami.
Daarom ook wordt umami geassociëerd met de noodzakelijke inname van essentiële voedingsstoffen, rijke voedingsstoffen dus. Wat ons ‘hartig’ voorkomt, zal vaak umami bevatten. Ook de vlees- of bouillonsmaak worden vaak gebruikt om ‘umami’ (letterlijk te vertalen als ‘smakelijk’) te omschrijven.
In Azië smaak je umami vooral in bonen, shiitake paddenstoelen, gedroogde zeevruchten, zeewier. In onze keuken vinden we umami terug bij gegiste en gedroogde producten van vlees en melk, maar ook bij groenten als champignons en tomaat.

Kweek uw eigen paddenstoelen:

Zelf oesterzwammen kweken Zelf champignons kweken

#2845

Bron: Lava