Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/bloemkool_in_de_kijker

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.be   /    zondag 22 september 2019

Bloemkool, zeker geen groentje

Bloemkolen zijn een graag geziene gast aan tafel. Eenvoudig in bereiding als het moet, complex in combinaties als het even mag. De bloemkolen worden vers en in grote getale aangevoerd vanaf de maand juli tot het eind van het jaar.

In zomer en nazomer wordt menig bord 'opgefleurd' door de bloemen van bloemkool.
Bloemkool is een groente, maar zeker geen groentje als het gaat om gezonde en culinaire troeven. Broccoli, nauw verwant met de bloemkool, doet niet onder qua smaak- en gezondheidseigenschappen en de twee samen vormen dan ook een ijzersterk duo.
Retro of geen retro, maar flower power is een feit met bloemkool en broccoli!

Een prachtige bloem, die kool


Bij de aankoop van bloemkool dient men te letten op de frisheid en knapperigheid van de buitenste bladeren en het afwezig zijn van bruine vlekken op de bloemknoppen.
Een bloemkool bewaar je best koel, in een open zak. De houdbaarheid in de koelkast is niet langer dan een week. Gekookte bloemkool is vrij kort houdbaar.

Voor de bereiding van de bloemkool wordt de groente ontdaan van de bladeren en de stronk. Goed wassen in koud water of de bloemkool een tiental minuutjes in water met zout zetten.
Onderzoek wijst uit dat de gezondheidsbevorderende stoffen van de groente na te lang koken veel van hun kracht verliezen. Goed om mee rekening te houden tijdens de voorbereidende werken in de keuken.

Gezond van a tot z

Gemiddeld bekeken zijn alle kolen (ook rode, witte of Chinese kool, spruitjes, ...) prima leveranciers van voedingsvezels, vitamine C, foliumzuur (belangrijk voor een goede ontwikkeling van het ongeboren kind) en vitamine K. Maar er zijn onderlinge verschillen in aanwezigheid van andere elementen en vitamines waardoor de fundamentele stelregel blijft gelden: variëren voor een optimaal gezondheidseffect.
Als we zien wat de procentuele bijdrage is van 200 g bloemkool of 200 g broccoli aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) kalium, calcium, vitamines... dan begrijp je exact wat we bedoelen dat bloemkool en broccoli gezond zijn van a tot z.
Zo levert 200 g bloemkool 35% van de ADH kalium, 29% van de ADH vitamine B6. Broccoli levert 34% van de ADH kalium, 43% van de ADH vitamine B2, 30% van de ADH vitamine B6 en 41% voor vitamine A.

Broccoli: supercool!

Niet voor niets krijgt broccoli vaak de bijnaam 'supergroente' mee. Naast deze hoge nutriëntdensiteit bevat broccoli ook de stoffen sulforafaan die een sterke antikankerwerking zou hebben en ook indol-3-carbinol die in verband wordt gebracht met de preventie van borstkanker. De hoge concentratie aan vitamine A beschermt de huid. Broccoli wordt eveneens genoemd in de bescherming van andere aandoeningen zoals maagzweren, hart- en vaatziekten en oogziekten.

Lichtgewicht én zwaargewicht

bloemkool en broccoli zijn duidelijke zwaargewichten als het gaat om de aanwezigheid van bioactieve stoffen noodzakelijk voor een goede gezondheid. Maar gelukkig zijn de groenten lichtgewichten als het gaat om de caloriebijdrage. Voor bloemkool is dat 17 kcal per 100 g, voor broccoli bedraagt dit 20 kcal per 100 g. Vandaar dat de nutriëntdensiteit van beide groenten zo hoog ligt: veelvuldige aanwezigheid van vezels, vitamines en mineralen maar anderzijds een gunstig en gezond voedingsmiddel voor een caloriearm dieet. Op die manier kunnen bloemkool en broccoli niet ontbreken op het nazomermenu.

Flower Power met coliflor

Bloemkool is een populaire koolsoort opgebouwd uit witte bloemknoppen. Intussen zijn er ook groene en paarse bloemkolen op de markt (die groen verkleuren na het kookproces), iets milder van smaak dan de witte.
Ze dragen we welluidende namen: Coliflor Green, Coliflor Purple en Romanesco. Die laatste is ook bekend als torentjesbloemkool en is met deze zeer geschikt om je schotels een apart design te geven...

Terecht in elk gerecht

Met bloemkool kan je culinair echt alle kanten op. Rauw is de groente heerlijk als gezonde en frisse aperitiefknabbel. Maar ook gestoomd, gekookt, gegratineerd... vindt bloemkool zijn weg naar vele klassieke en nieuwe gerechten.
Het leuke aan bloemkool is dat je met de textuur van de groente enorm kunt variëren, waardoor de smaak blijvend geprikkeld wordt. Espuma van bloemkool (die een zeer lekkere combinatie vormt met de grijze noordzeegarnaal) 'voelt' echt anders aan dan bloemkoolsoep, de klassieke bloemkool met bechamelsaus en worst of een bloemkoollasagne. 
Vandaar dat bloemkool een vaste waarde is in vele huisgezinnen, bistro's of eetcafés en zelfs in onze meest vermaarde sterrenrestaurants.

#4054

Bron: Flandria