menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jong appelboompje met lelijk blad

Ga naar meest recente reactie

Danny2012

Danny2012

Hallo, ik heb hier een jong appelboompje opgekweekt, maar ze heeft nu lelijk blad,
Iemand enig idee wat het kan zijn?

Fruit

vrijdag 16 juni 2017 - 18:51
rivofa

Rivofa

zonnebrand denk ik,( die distel verwijderen die erbij staat, die gaat met alle voedsel en water aan de haal), en als dit uit een pitje is gegroeid weet ik niet of die ooit appeltjes zal krijgen daar de meest appelsoorten zijn geënt, maar leren moeten we allemaal, groene vingers krijg je niet cadeau
vrijdag 16 juni 2017 - 19:59
Danny2012

Danny2012

Dank je Rivofa , dat idee van de distel had ik al dat die alle voeding weg trekt van de appel.
Het is inderdaad uit zaad opgekweekt, wat houdt dat enten in precies?
zondag 18 juni 2017 - 08:41
Tuinprins

Tuinprins

Meest waarschijnlijk zijn het bladvlekken, eventueel zou het schurft kunnen zijn. Verbranding door de zon is niet waarschijnlijk want dat ziet er anders uit.

Als je de plant water geeft doe je dat het best 's morgens en niet 's avonds laat. Vermijd dat de bladeren nat de nacht in gaan.

De kans dat uit een appelpitje eenzelfde appel groeit is miniem. De kans is duizend maal groter dat er kleine zure krengen aankomen. Wil je een zelfde appelsoort dan zul je, zoals hierboven al gezegd, moeten enten. Simpel gezegd plak je dan een tak van een gekende soort (bijv. 'Elstar') op een onderstam. Enten is alleen te doen door ervaren tuiniers.


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 juni 2017 - 10:00
rivofa

Rivofa

Zoals tuinprins al zei, enten is voor ervaren tuiniers, niet zo simpel dus, maar als je het wil proberen dan moet je maar eens googlen naar : hoe een appelboom enten .
zondag 18 juni 2017 - 10:20
Danny2012

Danny2012

Ok, dank,
Wat zijn bladvlekken dan precies? Is het schadelijk?
vrijdag 23 juni 2017 - 07:15
rivofa

Rivofa

Het zou een schimmel kunnen zijn. Het beste kan je naar aveve of iets dergelijks gaan met zo'n blad, want met een huismiddeltje zal het niet weggaan vrees ik. Je kan nog wel even afwachten en zien of er nog meer bladeren aangetast worden.
vrijdag 23 juni 2017 - 14:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon