menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe bes droogt uit

Ga naar meest recente reactie

Kimb..

Kimb..

Hey!

Wij hebben 2 maanden terug 2 blauwe bessen struiken gezet samen met 2 rode bessen, frambozen en braambessen. (Volgends boomkwekerij toen nog goed op tijd) geven hen regelmatig water enz. Maar u beginnen de blauwe bessen te verdragen, er komen bloemetjes op, maar verdroogt allemaal.
Mijn schoonouders hebben de hunne week later gepland en staat ook droog. Er werd ons gezegd om turf bij de grond te doen. Nu is mijn vraag hoe ik dat u best doe? Moet ik de plant verpotten tijdelijk en een potgrond met turf, of maak ik de grond wat los en gooi ik daar turf bij? Of kan je dat op de plaat spuiten of...?
Alle tips zijn welkom!
vrijdag 26 mei 2017 - 21:19
leerling

Leerling

Hoe geef je water?

Het kan een gekke vraag lijken, maar er zijn mensen die hun planten elke dag een beetje water geven. Dat water dringt niet diep genoeg door, zodat het niet bij de wortels geraakt. Beter dus af en toe goed water geven, dan regelmatig eeen beetje. Let er ook op dat het water wel degelijk in de buurt van de plant de grond in gaat en niet via een geultje ergens anders terecht komt.

Eventueel kan je na het gieten een handschopje in de grond steken, de grond wat opzij duwen en dan nagaan of het op het diepste punt ook nog vochtig voelt.
vrijdag 26 mei 2017 - 23:32
Tuinprins

Tuinprins

Blauwe bessen zijn tamelijk gevoelig voor diverse schimmelziektes. Wat er voor de leek uitziet als 'verdroging' is in de praktijk vaak een vorm van phytophtora, taksterfte of verwelkingsziekte. Aan deze schimmelziektes is door de particulier doorgaans weinig te doen. Op kwekerijen wordt preventief gespoten tegen schimmelziektes met redelijk zware middelen die voor de amateurtuinier niet beschikbaar zijn.

M.i. is er nu weinig wat je kunt doen. Een aangetaste plant is niet te genezen, de ziekte blijft in de plant zitten. Turf bij de plant doen helpt niet want want turf is geen geneesmiddel.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 27 mei 2017 - 05:55
Kimb..

Kimb..

Ik geef ze niet dagelijks water. Maar of ze genoeg krijgen weet ik niet. Heb zo geen sproeier die dat doet, maar doe het zelf met de lans. Ik sproei langs boven (gelijk de regen zeg maar) en op de grond bij de plant zelf.
Water kan niet ergens anders naartoe

Onze boomkweker raadde turf wel aan om wat in de grond te doen. Dus heb nu dat wel geprobeerd.
Als ik aan die schimmel ziekte niks kan doen kan ik dit toch maar proberen denk ik?
Ze zijn nog maar net gepland dit jaar, zou dat dan niet straf zijn als ze al ziek zouden zijn? :/

Er komen wel nieuwe blaadjes aan precies..
zondag 28 mei 2017 - 22:26
Dany

Dany

Je zegt dat je water geeft met de lans dan is dat waarschijnlijk leidingwater.Ik heb ook enkele blauwe bessen aangekocht onlangs, mij hebben ze gezegd om nooit leidingwater te geven vanwege het kalk en altijd een mulch laag rond de plant te leggen tegen uitdroging.

Mag ik mulchen met eikenbladeren rond mijn blauwe bessen en zo ja moeten die dan bruin zijn of mogen die ook vers van de boom komen en nog groen zijn?
zaterdag 24 juni 2017 - 18:59
sugar

Sugar

Die mogen best groen zijn, die bladeren. Wanneer blauwbessen te droog staan verschrompelen de bladeren. En leidingwater geven aan blauwbessen is uit den boze. Eigenlijk is water geven met leidingwater tout-court uit den boze. Dat is drinkwater.
Gebruik voor de tuin regenwater
zaterdag 24 juni 2017 - 23:04
Dany

Dany

Bedankt, ik heb onmiddellijk verse eikenbladeren rond mijn blauwe bessen gelegd
dinsdag 27 juni 2017 - 10:00
Kimb..

Kimb..

ik heb in het begin leidingwater gebruikt omdat we nog geen systeem hadden voor ons putwater. Nu dus wel en krijgt alles enkel put water

ik heb boomschors liggen aan mijn blauwe bessen en ander kleinfruit. Wat is mulchen eigenlijk? :/
raar maar waar... ondertussen komen mijn blauwe bessen erdoor! Ik had geen vruchten meer verwacht maar wel verder verzorgd en er komen nu dus toch nog vruchtjes aan
allemaal bedankt voor de tips hoor!!!
vrijdag 14 juli 2017 - 10:24
Dany

Dany

Je moet eens googlen op 'mulchen' en 'mulchen bij blauwe bes' dan je krijg je veel goede tips.
vrijdag 14 juli 2017 - 11:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon