menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien 'Sweet Eve' uitlopers

Gert Van Roey

Gert Van Roey

Goedendag,
Ik heb14 dagen geleden Sweet Eve aardbeien gekocht en uitgeplant in bakken. De bedoeling is om er ook uitlopers van te stekken voor volgend jaar. Ik stel vast dat de plantjes redelijk snel groeien en veel bloemen vormen die ik nog zeker een kleine maand verwijder. Tot mijn verbazing zag ik dat er nu al uitlopers aangroeien. Kan ik deze nu reeds gebruiken of moet ik wachten tot ik de eerste aardbeien geplukt heb?

Groeten,
Gert

Fruit

zondag 21 mei 2017 - 20:16
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Dag Gert,

Sweet Eve is een doordragend aardbeienras, dwz dat er bij langere dagen een continue bloemaanleg plaatsvindt. De uitlopers verschijnen vanuit afgesloten knoppen in het gecomprimeerde stengelweefsel (rhizoom). Is een perfect normale reactie van dit type op dit moment.
Sweet Eve is een kruising vanuit UK, dus best beschermd te telen wegens matige regengevoeligheid. Maar wel een zéér lekkere variëteit!

Je hebt er goed aan gedaan om de bloemen tot nu wat weg te houden, zodat er wat bladmassa kan opgebouwd worden. Vanaf nu zou ik echter een 2-3 bloemtrossen per plant gaan aanhouden. Uitlopers zou ikzelf nog een weekje of twee weghouden, en dan laten komen, maar besef dat dit ten koste gaat van productie.

Het stekken zelf zou ik pas doen einde juni-eerste helft juli. Stekken afsnijden met nog een 1-1,5 cm van de uitlopers er nog aan, dit gebruik je om in de stekaarde vast te zetten (stek ligt dan eigenlijk plat). Zorg dat er een goed contact is tussen de aarde en de wortelpunten. Dan intensief én frequent beregenen gedurende de eerste dagen, maar ook snel weer afbouwen van zodra wortels een 2-3 cm lang zijn. Als je dit goed uitvoert, staat het kleine hartblaadje na 2-3 dagen al zelf recht. Wanneer je ziet dat het oude blad van de stek begint achteruit te gaan, verwijderen.

In professionele teelten wordt de vermeerdering en de productie van mekaar gescheiden gehouden. Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is bij een aantal van je planten enkel uitlopers te laten komen en bloemtrossen weg te houden, en bij de producerende planten alle uitlopers. Reken op een 10-12 mooie stekken van verschillende orde van 1 moederplant.
maandag 22 mei 2017 - 07:50
Gert Van Roey

Gert Van Roey

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
maandag 22 mei 2017 - 22:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon