menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vraat bij appelboom

Ga naar meest recente reactie

MarjolijnV.

MarjolijnV.

Bijna alle bladeren van mijn appelboompje zijn serieus aangevreten. Ook groeien er geen nieuwe blaadjes meer bij.
Ik zie bijna geen insecten op de blaadjes. Enkel 2 felgroene rupsjes.
Weet iemand of dit misschien niet om vraat door rupsen gaat, maar om een ziekte?
Hoe kan ik dit best behandelen?
Ik heb een contact product tegen rupsen gespoten op de boom, maar als er niet veel rupsen zijn heeft dit waarschijnlijk weinig zin.

Fruit

zondag 7 mei 2017 - 00:14
MarjolijnV.
zondag 7 mei 2017 - 00:15
MarjolijnV.
zondag 7 mei 2017 - 00:17
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Vermoedelijk vraat van het elzenhaantje. Zijn hier bij mij in Midden Brabant (NL) dit jaar bijzonder talrijk. Het elzenhaantje komt niet alleen voor op de els maar houdt van het blad van tal van andere bomen en ik zie ze ook veel op fruitbomen. Het elzenhaantje is zeker al sinds begin maart actief.

Dat jij de 'dader' van de vreterij niet gezien hebt, zegt op zich niks want je zit niet heel de dag de bladeren van jouw appelboom in de gaten te houden! Verder: dat de groei van de appelboom beperkt is, ligt niet aan de vreterij van het elzenhaantje. Als je het totale bladoppervlak bekijkt dan 'ontbreekt' er waarschijnlijk minder dan van 5 % en dat is te verwaarlozen. Het lijkt mij eerder dat je de oorzaak moet zoeken bij de koude weersomstandigheden van de afgelopen tijd.


Gegroet, de tuinprins
zondag 7 mei 2017 - 07:33
MarjolijnV.

MarjolijnV.

Bedankt voor uw antwoord.
Ik denk inderdaad ook dat de koude geen goed heeft gedaan. De meeste bloesems zijn bruin geworden en op sommige blaadjes zijn bruine stippen.
zondag 7 mei 2017 - 11:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon