menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bevroren kiwi

Ga naar meest recente reactie

Merlin

Merlin

Iemand ervaring met een kiwi en nachtvorst aub? Ik heb er een van een jaar of zes oud die na de Vorst van deze nacht de helft van zijn blaadjes laat hangen... de bloemknoppen waren nog niet open, maar zien er ook niet vrolijk uit... enig idee of de hele plant er aan zal gaan?

Groetjes
donderdag 20 april 2017 - 12:33
danny2

Danny2

Voorlopig laten zoals hij is, zodra de bevroren takjes bruin en verdroogd zijn kan je ze terugknippen tot aan de nog groene steeltjes(takjes).
Je plant zal niet verloren zijn en zal langzaam herstellen, vruchten zullen er waarschijnlijk dit jaar niet meer zijn.

groetjes danny
vrijdag 21 april 2017 - 21:54
Loes1

Loes1

mijn kiwi zijn bladeren hangen ook slap na de vorst van de afgelopen week ik weet ook niet wat te doen nu..komt dat nog goed of gaat hij nu dood hij is 7 jaar oud en heeft al 2 x vruchten gegeven.. mvg Loes
zaterdag 22 april 2017 - 16:42
deHaan

DeHaan

Het komt goed
zaterdag 22 april 2017 - 17:21
Merlin

Merlin

We houden de moed er in dan maar! Bedankt voor de reactie!
zaterdag 22 april 2017 - 18:30
Loes1

Loes1

We kunnen niet anders dan moed houden maar het is wel mijn trots en hij staat echt wel beschut..hoop ook dat het echt goed komt..

zaterdag 22 april 2017 - 18:33
TommyT

TommyT

Snij binnen een week eens enkele bloembotten open en kijk of er schade is...
zondag 23 april 2017 - 11:49
GC

GC

Heb hetzelfde voor na de vorst vorige week. Bladeren die al uitgekomen waren hangen slap, zijn uitgedroogd en kleuren bruin. Bladeren die na de vorstnachten nog zijn uitgekomen zijn perfect in orde.
Plant was wel nog niet in bloei en had amper nieuwe uitlopers (enkel nieuwe bladeren op takken die vorige jaren al gevormd waren).

Wat raad men aan m.b.t. de schijnbaar afgestorven bladeren/takken? Snoeien? Of laten hangen en wachten op herstel?
Ik lees hierboven dat men de 'bruine' takken moet bijsnoeien, maar mijn plant had dus nog geen nieuwe uitlopers (dus enkel bestaande bruine takken die nieuwe bladeren hadden gevormd).

Mag ik uit bovenstaande afleiden dat het best is alles dan gewoon te laten hangen en de plant te laten herstellen?

zondag 23 april 2017 - 13:27
wesley34

Wesley34

Hier net hetzelfde 4 kiwibes en 4 kiwiplanten zo jammer pffff
zondag 23 april 2017 - 18:31
danny2

Danny2

Het word nu al stilaan duidelijk wat echt afsterft en wat het gaat redden.
Blijf er deze week nog af, er komen nog enkele nachtvorsten en deze dode blaadjes kunnen je plant beschermen.

groetjes danny
zondag 23 april 2017 - 20:56
wesley34

Wesley34

Hoe bedoel je Danny met afsterven de volledige plant of de scheuten ?
maandag 24 april 2017 - 09:53
Merlin

Merlin

Ik had net gelezen dat kiwibessen veel meer kunnen verdragen dan een kiwi. Blijkbaar heeft men het dan over Vorst tijdens de winterse rustperiode. Het is waarschijnlijk de combinatie warme maand maart/nachtvorst in april die het gedaan heeft... Ik heb zo veel schade dat ik het niet eens ga opnoemen!
maandag 24 april 2017 - 09:53
Polplastron

Polplastron

Het is waarschijnlijk de combinatie warme maand maart/nachtvorst in april die het gedaan heeft... Ik heb zo veel schade dat ik het niet eens ga opnoemen!


Door het warmere voorjaar in combinatie met de plotse nachtvorst is er inderdaad meer schade dan normaal het geval zou zijn. Hier in de tuin zijn ook planten die in al die jaren altijd mooi de winter zijn doorgekomen, beschadigd door één nachtje vorst. Heel wat vaste planten zullen dit jaar niet bloeien en ook heel wat struiken hebben erg geleden. Dat komt allemaal weer wel goed en dodelijk is het niet, maar de gevolgen zullen bij bepaalde zaken voor de rest van het jaar zichtbaar blijven o.a. door vertraging of uitblijven van bloei of vruchtzetting.
Helaas is daar nu niets meer aan te doen. Volgend jaar zal ik zelf ook meer investeren in het uitzetten van bescherming tegen nachtvorst als een gelijkaardige situatie voorspeld wordt.

Groeten en succes,
Pol
maandag 24 april 2017 - 13:30
danny2

Danny2

De volledige planten gaan zeker niet verloren, ik bedoelde dus enkel de scheuten, heb nu zelfs gezien dat sommige bloemen van de kiwi waarschijnlijk niet verloren zijn, nog effe afwachten dus.

groetjes danny
dinsdag 25 april 2017 - 21:18
wesley34

Wesley34

Volgende week wat warmer
Hopelijk eerste tekenen van herstel dan
donderdag 27 april 2017 - 20:39
Merlin

Merlin

Hier gebeurt voorlopig niks. Vannacht nog min 2...
(Voor de volledigheid, ik woon in de Franse Vogezen, 555 meter hoogte...)
Niet alle blaadjes zijn kapot, en zoals al iemand zei, de bloemknoppen LIJKEN niet aangetast, maar er is ook nog geen een opengekomen, dus...
Afwachten he, het wordt toch iets warmer, inderdaad.

vrijdag 28 april 2017 - 14:00
wesley34

Tekst aangepast

Wesley34

Ik heb toch enkele groene frisse knoppen ontdekt vandaag op de kiwibes
Kiwi nog niks
vrijdag 28 april 2017 - 16:55
hulshof

Hulshof

Ik heb hier dus ook alle scheuten van de kiwi bevroren. Plan is volgend jaar te sproeien tegen nachtvorst. Want afdekken met dekzeil dit jaar had geen zin.
Heeft iemand ervaring met sproeien tegen nachtvorst, welke sproeiers, hoeveelheid water etc.?
zondag 30 april 2017 - 21:40
sugar

Sugar

Dit is een uitzonderlijke situatie die slechts één keer om de zoveel jaar voorkomt volgens mij. Ik wacht nog wel even af alvorens iets te veranderen aan mijn manier van 'telen'
zondag 30 april 2017 - 22:06
Tuinprins

Tuinprins

Zo'n situatie met late nachtvorst komt ongeveer 1 keer in de 15-20 jaar voor. Dat de schade nu zo uitgebreid is komt ook door het feit dat de tweede helft van maart en de eerste helft van april warmer waren dan normaal waardoor veel planten verder waren uitgelopen dan normaal.

Als je wilt beregenen zul je daarvoor 's nachts je bed uit moeten of een timer op je regeninstallatie moeten hebben. Het is niet voldoende om de planten 's avonds nat te maken.


Gegroet, de tuinprins
maandag 1 mei 2017 - 07:23
sugar

Sugar

En volgens mij gaat beregenen bij kiwi zelf niet helpen, die zijn echt héél gevoelig. De meeste fruitbomen kunnen -1,5 °C vorst hebben zonder schade, maar hier had ik al schade aan de kiwi bij -0,5°C de eerste nacht.
maandag 1 mei 2017 - 09:14
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat je daarin gelijk hebt Sugar.
maandag 1 mei 2017 - 20:04
hulshof

Hulshof

een keer in de 15-20 jaar lijkt me erg weinig, het is hier bijna elk jaar wel raak met de nachtvorst met name bij de kiwi. Afdekken ging meestal goed maar zoals gezegd dit jaar alle jonge uitlopers kapot. Ik wil toch proberen te sproeien. Dit schijnt wel te kunnen.
maandag 1 mei 2017 - 21:20
Merlin

Merlin

Afdekken, besproeien, allemaal goed en wel, die van mij is wel iets van een 15 meter lang he. Groeit op en over een dak, dus iets van een 5 meter hoog en even breed... dek dat maar eens af he! En sproeien, voor bloesems kan dat helpen, maar voor jonge blaadjes? Ik heb mijn twijfels hoor! Maar success ermee!

Eddy
dinsdag 2 mei 2017 - 19:19
wesley34

Wesley34

Nu de planten terug aan het uitlopen zijn mogen dan de bevroren gedeeltes gesnoeid worden ?
donderdag 4 mei 2017 - 10:55
Merlin

Merlin

Ik blijf er voorlopig gewoon af. Er loopt hier trouwens nog niks uit...
Er kan nog best sapstroom zijn in de delen waarvan wij nu denken dat ze dood zijn, he. Dan gaat snoeien een slechte zaak zijn!

vrijdag 5 mei 2017 - 18:34
wesley34

Tekst aangepast

Wesley34

Ok dan wacht ik
Gaat trouwens weer effe fris worden hier snachts
de kiwi hier is toch flink herstellende de kiwibes ook heb ik gezien
zaterdag 6 mei 2017 - 20:03
danny2

Danny2

Echt veel zie ik nog niet uitlopen, de druiven komen wel goed en zullen nog vruchten geven.
Bij de paw-paw zie ik ook mooie dingen, een aantal bloemen zijn bevroren en ondertussen afgevallen maar er zijn er ook veel intact gebleven en zijn nu mooi open en dit op alle vier mijn boompjes.
Bij kiwibes zijn er ook al volop nieuwe uitlopers, kiwi en kaki nog helemaal niet.

Opgelet...wacht met knippen aan je kiwi tot je echt herstel ziet, als je nu snoeit kan er erge bloeding optreden en met mogelijk fatale gevolgen, wacht hier zeker tot je echt nieuw blad hebt.

groetjes danny
zondag 7 mei 2017 - 22:46
wesley34

Wesley34

Hier foto's van de uitlopende kiwi

Fruit

dinsdag 9 mei 2017 - 09:15
wesley34
dinsdag 9 mei 2017 - 09:15
Kbertels

Kbertels

Hallo,

Wij hebben een aantal weken geleden een kiwi gold gekocht. Deze stond in de serre nog in de pot zoals aangekocht, maar na enkele dagen is deze beginnen verwelken. We hebben ze nog buiten in de grond gezet maar ik zie nog geen verbetering.. Iemand enig idee van wat dit zou kunnen zijn? Kan dit ook zijn door het de koude weer of de vochtigheid in de serre? Helpt stro de plant beschermen?

Bedankt voor alle raad en hulp!!

Kim
woensdag 10 mei 2017 - 11:24
Merlin

Merlin

Wat is een aantal weken? Ook de late nachtvorst, zeker?

Ondertussen zijn er bij mij slapende knopen aan het wakker worden op de bevroren delen van mijn kiwi. Er staat nog wel geen enkele bloem open, ook niet op takken (hoe noem je dat bij een kiwi??) die niet bevroren geweest zijn. En bij jou, Wesley?

Groetjes,

Merlin
zaterdag 20 mei 2017 - 22:12
danny2

Danny2

Binnen in de kap bloeien ze nu volop, buiten zijn er ook nog geen bloemen, zal nog wel ruim weekje duren.

groetjes danny
zaterdag 20 mei 2017 - 22:19
wesley34

Tekst aangepast

Wesley34

Hier zijn alle 4 kiwi planten en de 4 kiwibessen terug volledig in het blad

Er staan nog enkele gesloten bloemknoppen op maar er zijn er toch veel van de kiwi jenny afgevallen

De laatste aanwinst kens red die ook volledig bevroren was heeft zich volledig hersteld

Ben blij dat de planten zich hebben hersteld aleen jammer van de honderden kiwibesjes
Das niks ni meer
zondag 21 mei 2017 - 14:47
danny2

Danny2

Hier ook alles hersteld, zie nu volop bloeimen in minikiwi 'Jenny'
In de kap zijn de kiwivruchten ook volop in groei.

groetjes danny
woensdag 31 mei 2017 - 22:17
Merlin

Merlin

Gisteren de eerste bloemen gezien hier. Wonderlijk, ik had het nooit meer gedacht. De natuur blijft verbazen!

vrijdag 2 juni 2017 - 21:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon