menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Aalbes en kruisbes

Ga naar meest recente reactie

Neman

Neman

Beste

Ik ben net gepensioneerd, en heb puur als hobby enkele rode en witte bessen aangeplant en ook twee kruisbessen.
Ik wil die laten opgroeien als snoer (ééntakkers).

Kan iemand mij in het kort uitleggen hoe ik best de wintersnoei en zomersnoei moet uitvoeren aub? Ik weet dat de beste bessen komen aan jong (éénjarig) hout. Als dit zo is wat moet ik dan doen om het jaar daarop weer nieuw éénjarig hout te krijgen zo dicht mogelijk tegen de centrale stam? Moet ik het éénjarig hout dat fruit gedragen heeft opnieuw insnoeien en komt er dan op dit gesnoeide hout opnieuw een scheut die het jaar daarop opnieuw fruit geeft? Of wordt er elders op de stam spontaan een nieuwe scheut gevormd?
Ik lees hier en daar dat een éénjarige scheut na vruchten te hebben gedragen moet ingesnoeid worden. Komt daar dan op het overgebleven stuk opnieuw een scheut uit en draagt die het jaar daarop fruit. Het is me allemaal wat onduidelijk.

Bedankt alvast voor wat info.

Met vriendelijke groeten!
vrijdag 23 december 2016 - 20:55
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Dag Neman.

Allereerst dient gezegd dat een rode bes van nature een struik is. Zonder snoei zal hij dus steeds vanuit de basis nieuwe takken aanmaken.
In de professionele teelt wordt er steeds naar een één- of tweetakker gegaan omdat dit makkelijker werkt. Hieronder een overzicht van wat je te doen staat vanaf opkweek.
Eerste groeijaar:
Houd slechts één mooie tak aan en snoei alle andere takken weg aan de basis. Bind deze tak aan aan een bamboestok bijvoorbeeld.
Bij hergroei in het voorjaar leid je de kruidige verlengenis steeds aan aan deze bamboestok. Als je dit niet doet bestaat de kans dat deze uit de kop waait. De lateralen die in het voorjaar komen nijp je in mei-juni in tot op 2-3 ogen van de centrale gesteltak. Dit moet je doen om de groei vooral op de centrale tak te houden in het eerste jaar. Vanuit deze ogen gaat nu terug reactie komen die het vruchthout van volgend jaar zullen vormen. Deze twijgen nijp je in de zomer pas in als ze ongeveer een lengte van 20-30cm bereikt hebben.
In de winter selecteer je dan het mooiste vruchthout dat gevormd werd. De mooiste troskwaliteit ga je krijgen als je ongeveer maar een 8-10 scheuten verdeeld over de gesteltak aanhoudt. Als je teveel vruchthout aanhoudt (en daar maken veel mensen de fout) kan het zijn dat er veel rui gaat optreden en dat je geen mooie trossen gaat hebben. Dit is zeker het geval met hoog productieve rassen als Junifer. Rovada heeft hier minder last van. Ook verwijder je best samengestelde bloemknoppen of meituiltjes. De reden hiervoor is dat de bloemen hun assimilaten vooral uit de directe omgeving van inplanting halen. Omdat er in de buurt van die meituiltjes vaak te weinig blad staat, gaan trossen die vanuit meituiltjes ontstaan vaak ook veel rui vertonen.
Tweede groeijaar en volgende.
Vruchthout gaat dragen. De kruidige verlengenis die gaat ontstaan op het uiteinde moet je voor de mooiste vruchtkwaliteit steeds tot op 2-3 ogen aanhouden. Op die plek moet de energie naar de vruchten gaan en niet naar vegetatieve groei. Na de oogst vruchthout van dat jaar verwijderen door op een stomp te snoeien. De overige vegetatieve groei die ontstaat in de struik behandel je op dezelfde manier als in jaar 1: mei-juni op 2-3 bladeren, reactie laten groeien tot 20-30cm en dan innijpen, in de winter mooiste vruchthout selecteren
Enz... enz...
Hoop dat je er iets mee bent.

zaterdag 24 december 2016 - 10:57
Neman

Neman

Beste, ik heb zeer veel geleerd aan de fantastische uitleg. Mag ik echter nog het volgende vragen? Je schrijft op het einde " De overige vegetatieve groei die ontstaat in de struik behandel je op dezelfde manier als in jaar 1". Waar ontstaat die overige vegetatieve groei dan? Is dat uit slapende ogen hier en daar op de centrale tak.

Ook in verband met dat innijpen, is dat de fameuze korte, half-lage en lange snoei waarover men het soms heeft naargelang het ras?
zondag 25 december 2016 - 13:37
Neman

Neman

Is de snoei van kruisbes ongeveer identiek??

Bedankt alvast!!
zondag 25 december 2016 - 13:40
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Hoi,

Klopt inderdaad: nieuw vruchthout ontstaat vanuit slapende ogen vanuit de centrale tak of vanuit de stompen van oude vruchttakken. Het innijpen tijdens de zomer tot op 2-3 bladeren om dan reactie uit te lokken heeft vooral te maken met het evenwicht tussen vegetatieve en generatieve groei.

De aangehaalde korte of lange snoei heeft vooral te maken met het ras. De meeste rassen hebben voldoende aan relatief kort vruchthout (20-25cm) terwijl het ideale vruchthout bij andere rassen wat langer moet geselecteerd worden (35-40cm) De meest gangbare rassen die beginnen met een 'R' (Rovada, Rolan, Rotet, ... ) geven voorkeur aan langere snoei.

Stekelbessen kunnen perfect op dezelfde manier gesnoeid worden.
maandag 26 december 2016 - 17:12
Neman

Neman

Hartelijk bedankt voor de zeer nuttige info waar ik veel aan heb!!
Met de Belgische druif Royal die ik al meer dan 30 jaar kweek in mijn koude serre heb ik niet zo veel problemen, ik vind de snoei veel eenvoudiger (zie foto).

Mag ik nog vragen hoe je best kiwi opkweekt en snoeit aub? Ik wil begin 2017 een mannelijke en vrouwelijke plant zetten tegen een zuidwaarts gelegen zuidermuur.

Nog eens bedankt!!

Fruit

dinsdag 27 december 2016 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon