menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gewasbeschermingsmiddel/Spuitzwavel

vandenbroucke gert

Vandenbroucke gert

Hallo iedereen,

Ik vind veel terug over gewasbeschermingsmiddelen. Ik versta daar spuitzwavel onder. Is dit correct?

Gewasbeschermingsmiddel vond ik terug in de preventie/behandeling van schurft, alsook enige preventieve werking in perenroest.

Ik ben echter niet echt enthousiast om te spuiten. Wil niet echt met chemische stoffen op mijn fruitbomen zitten.
Is spuitzwavel echter een chemisch product? Zijnde schadelijk voor ons?

Heeft er iemand ervaring mee?
Wanneer spuit je dan eigenlijk het best ter preventie/behandeling van schurft en preventie van perenroest?

Vriendelijke groeten,

Vandenbroucke Gert
dinsdag 8 november 2016 - 16:10
c j de k

C j de k

Ben ook even aan het zoeken gegaan omdat ik dit wel een interessant onderwerp vind.
Of alle spuitzwavel biologisch is ben ik nog niet helemaal uit ,maar Microsulfo spuitzwavel van Bayer zou dat wel moeten zijn .
Er staat bij werkzame stof Zwavel 80 % dus ik ga er van uit dat zwavel nu niet direct chemisch is.
Ben benieuwd hoe anderen hier over denken .
Groetjes.
dinsdag 8 november 2016 - 16:46
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Alles is chemie, zelfs water...

Zwavelpoeder is een enkelvoudige molecule, ze bestaat enkel uit zwavelatomen en komt als dusdanig op aarde voor. Het wordt dus niet geproduceerd door de mens maar simpelweg op zijn vindplaatsen opgeschept of opgegraven.

Het heeft voornamelijk een fungicide-werking, is relatief weinig schadelijk en komt van nature voor op aarde, daarom is het beperkt toegelaten in (erkende) biologische teelten. Niet meer of niet minder.

Spuitzwavel 'biologisch' noemen is enkel een commercieel truukje.
woensdag 9 november 2016 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon