menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Perenroest

vandenbroucke gert

Tekst aangepast

Vandenbroucke gert

Hallo,

Mijn perenboom heeft perenroest. De veroorzaker is niet in mijn tuin aanwezig dus kan het niet zo bestrijden.
Ik lees dat je de boom moet leegplukken van beschadigde bladeren. Is dat dan gewoon de blaadjes uittrekken of beter uitknippen? Kwestie van schade te beperken ...
Nu wordt het echter winter. Ze overwinteren niet op de perenboom dus eigenlijk moet ik voorlopig niks doen?

Ik moet ook preventief spuiten met zwavel. Iemand ervaring mee? Aandachtspunten?

Vriendelijke groeten,

Vandenbroucke Gert
dinsdag 25 oktober 2016 - 18:06
LT

LT

Hier staat een "Coference" - peer, als leiboom langs de muur. Ieder jaar een beetje perenroest. Hier spuit ik niet tegen omdat het niet het fruit aantast. Het dorp staat vol met jenerverbessen, dus spuiten ( zo wie zo troep) heeft geen zin. Wordt het onhoudbaar, kies ik voor de meest schone oplossing: Iets anders poten, keuze genoeg.
dinsdag 25 oktober 2016 - 20:17
leerling

Leerling

Hier een paar jaar geleden ook een conference peer geplant en 2 jaar later weer afgevoerd o.w.v. perenroest. Met pijn in het hart, want ik ben dol op conference peren. (Sedert de russische boycot troost ik me met de idee dat ik ten minste de fruitboeren steun wanneer ik ze koop.)

Ik ben het helemaal eens met LT: niks doen als het fruit niet aangetast wordt, vervangen door wat anders als het te erg wordt.

Het alternatief is spuiten en blijven spuiten. Als je opzoekt wat de actieve bestanddelen van bestrijdingsmiddelen zijn en wat daar de neveneffecten van zijn, zowel voor jezelf als voor jouw/ons leefmilieu, dan moet je m.i. al een stevige negationist zijn om de spuitbus te hanteren.

En inderdaad, er zijn genoeg andere bomen/planten die het prima doen zonder gifspuit. Je tuin zal er hoogstens wat anders uitzien dan je oorspronkelijk gepland had.
woensdag 26 oktober 2016 - 01:21
vandenbroucke gert

Vandenbroucke gert

Hallo

Dank voor jullie reactie.

Zal zien ... Is Poire WIlliams. Had lekkere peren van. Heeft erg veel perenroest maar heb ook beetje ver laten komen. Zal nu blaadjes wegplukken en volgend jaar opnieuw beginnen en beter opvolgen zodat ik het misschien kan inperken.

Versta dat je niet graag spuit ... maar dan kan je geen enkele peer zetten é ... Er bestaat maar één resistente soort tegen ...

Groetjes,

Gert
woensdag 26 oktober 2016 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon