menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien verplanten

Henk33

Henk33

Hallo,

Ik heb aan de muur van de buurman 2 rijen aardbeienplanten staan met een lengte van ca. 7 m.
Nu moet de buurman de muur gaan vervangen in november of december en de oude muur moet naar mijn kant worden afgebroken met ook nog eens een fundering. Ik moet de aardbeien dus verwijderen anders worden ze stuk getrapt. Kan ik ze nu tijdelijk verplanten in een soort noodopvang dicht bij elkaar en later weer op dezelfde plek terugzetten?

Groeten
zaterdag 15 oktober 2016 - 13:24
Adrienne

Adrienne

Zou ik wel doen Henk. Als je ze gewoon laat liggen heb je ook niets. Je kan ze ook tijdelijk in bloempotjes zetten en ingraven.
zaterdag 15 oktober 2016 - 13:55
Boerke

Boerke

Wat Adrienne zegt is waar; Als je ze laat staan heb je ook niets. Dus proberen maar. Ik zou ze met heel wat grond verplanten. En waarom niet eens direct op een andere plaats. Dan heb je eens nieuwe grond. Nieuwe grond kan nooit kwaad . "Grondmoeheid" Krijg je als je dezelfde gewassen enkele jaren na elkaar op dezelfde plaats plant. Daarom dat ze spreken van wisselteelt;Ieder jaar een ander gewas op dezelfde grond. En als het zou kunnen om de drie jaar pas.
Toen ik aardbeien had liet ik die twee jaar op dezelfde plaats staan. Maar ieder jaar plante ik uitlopers in augustus uit zodanig dat ik ieder jaar nieuwe en twee-jarige planten had. Nu heb ik er al twee jaar geen maar volgend jaar ga ik er in augustus weer aanplanten. Ik had het ras ;Gorella . Maar ik zeg niet nee tegen een andere soort te proberen.
dinsdag 18 oktober 2016 - 11:13
Henk33

Tekst aangepast

Henk33

Ik heb de aardbeien vorige maand verplaatst, ze staan dicht op elkaar.
Nu wil ik ze na de winter (maart?) terugplaatsen of op een andere plaats dat weet ik nog niet.
Nu heb ik gelezen dat je aardbeien beter op een "heuveltje" kunt planten en met plastic afdekken. Moet ik dan eerst een verhoging maken bv. een hele rij van 4 m aan een stuk, en hier zwarte plastic of worteldoek overheen doen? Heeft worteldoek de voorkeur, vanwege de water doorlaatbaarheid? Hoe krijg ik de planten dan in de grond?
Moet ik een gat (zo klein mogelijk?) in de plastic maken en hierdoor de planten in de grond stoppen?

Henk
dinsdag 20 december 2016 - 08:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon