menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onderstam appel

Ga naar meest recente reactie

vitamoniq7

Vitamoniq7

Heeft iemand dit al eens gezien en weet wellicht wat er gaande is.
De onderstam en de aanzet van de onderste tak van mijn balkon Elstar is zwart en de bast gaat bartsten.
Het ziet eruit of er brandschade is, heel vreemd.

Fruit

zondag 25 september 2016 - 07:46
LT

LT

Zou wel eens bacterievuur kunnen zijn
zondag 25 september 2016 - 08:32
Tuinprins

Tuinprins

Bij een ernstige schurftaantasting zie je soms ook dit soort verschijnselen.

Een appel is ook geen plant om in een pot te zetten, wat de verkopers ook mogen beweren. Die moeten in de volle grond op vruchtbare, niet te droge grond. Wie heeft er ooit een boomgaard gezien waar alle appelbomen in pot stonden?


Gegroet, de tuinprins
zondag 25 september 2016 - 11:16
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Die mini appelboom is er speciaal voor gekweekt om op een balkon in pot te groeien. Er komen normale appels aan.
zondag 25 september 2016 - 19:07
Tuinprins

Tuinprins

Die mini-appelboom is een uitvinding van slimme verkopers die hun waren aan de man en vrouw proberen te brengen. Veel mensen hebben tegenwoordig geen echte tuin meer maar een geplaveide buitenruimte de ze willen opleuken met wat planten in potten. De commercie speelt hier op in.

Het 'mini' in de mini-appelboom is gebaseerd op het feit dat er een zwak groeiende onderstam is gebruikt waardoor de boom geen hoogstam wordt. Maar als mensen denken dat deze mini zonder problemen op 1 meter is te houden dan hebben ze het mis. Zet een mini-appelboom in de volle grond en je zult zien dat die echt niet zo mini blijft. Verder kan er frictie ontstaan tussen de groeisnelheid van de onderstam en de ent. In de Tuinen van Appeltern zag ik vorig jaar mini-appelbomen uitgeplant in de volle grond die veelal ongezond verdikt waren op de entplaats. Ik vraag me dan direct af of zo'n plant een lang leven zal zijn beschoren.


Gegroet, de tuinprins
zondag 25 september 2016 - 20:19
vitamoniq7

Vitamoniq7

Beste tuinprins,

Inmiddels heb ik een grotere tuin en was het de bedoeling dat deze appelboompjes hier de volle grond ingaan.
maandag 26 september 2016 - 18:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon