menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

De eleagnus multiflora of olijfwilg

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

hier een foto van de besjes van vorig jaar, ze zijn nu nog niet volop rijp
al hebben wij er vandaag al een handvol gegeten

Fruit

donderdag 16 juni 2016 - 18:12
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ziet leuk uit, Mia.
donderdag 16 juni 2016 - 22:10
mia_heyl7

Mia_heyl7

en vooral lekker
vrijdag 17 juni 2016 - 10:30
Figo

Figo

ikke jaloers...
vrijdag 17 juni 2016 - 12:22
mia_heyl7

Mia_heyl7

Figo ik heb bewortelde enten, je mag er altijd een komen halen hoor, dan heb je volgend jaar al een besje of 6
vrijdag 17 juni 2016 - 17:21
Tuinprins

Tuinprins

Waar smaken die bessen naar? Bevatten die veel zaden?


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 18 juni 2016 - 06:35
mia_heyl7

Mia_heyl7

ze smaken naar nog, en er zit 1 pit in
zaterdag 18 juni 2016 - 09:07
Figo

Figo

Is een speciaal (specifiek ? ) smaakje...je kan het vergelijken met een vleugje maraschino-kers ?? Zeker niet zuur, en voor confituur zal het uitermate lekker zijn...

De pitten zijn wel moeilijk in leven te krijgen volgens "tinternet"...moeten zeker een koudeschok krijgen van een paar weken, en dan nog is het maanden wachten op een teken van leven.
Ik heb nu welgeteld 1 plantje met 2 blaadjes van de tientallen pitten die ik in augustus bij Mia heb gekregen.
zaterdag 18 juni 2016 - 13:40
mia_heyl7

Mia_heyl7

pitten? ik heb niemand pitten gegeven, wel stekjes
zaterdag 18 juni 2016 - 23:18
Figo

Figo

Nee Mia, de pitten"an sich" niet, de pitten zaten wel in de bessen aan de takken die ik meehad om te stekken...
De bessen hebben we opgegeten, de takken in stekjes versneden en opgepot, en de pitten gewassen en gedroogd...En daarna in perliet gezet, en in de ijskast gestopt (diepries was waarschijnlijk beter geweest???) en daarna terug warm gezet...
zondag 19 juni 2016 - 22:08
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb gisteren 30. besjes gegeten
10 pitjes in een zakje in de diepvries
10 pitjes in een bloempotje, hier bij mijn banaantjes
en 10 pitjes buiten in een bak
and the rest we will see

de vogels zijn zr dit jaar niet echt gek op
de kant waar't net hangt kunnen ze niet aan,
en de achterkant, zonder net, bezien ze niet
zelfde verhaal voor de rode en witte besjes
de josta's is nog af te wachten
maandag 20 juni 2016 - 09:32
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb eens even op internet gezocht wat de vereisten zijn voor het kiemen van het zaad van Eleagnus multiflora. Verschillende opvattingen maar de meeste bronnen zeggen dat het zaad een 'cold moist stratification'* van 3 tot 5 maanden nodig heeft waarna het zaad zal ontkiemen. Soms is meer dan een stratificatieperiode nodig om ontkieming te krijgen. De ongeduldige tuinier kan dus beter een plant kopen

* 'cold moist stratification'
== cold: temperatuur van rond de 5 graden Celsius (dus in de koelkast en niet in de diepvries!)
== moist: het zaad vermengen met licht vochtige zaaigrond o.i.d.


Gegroet, de tuinprins
maandag 20 juni 2016 - 20:40
mia_heyl7

Mia_heyl7

de stekjes die blad hebben kunnen ze komen halen die kosten niks, een stekje van't een of ander in retour, das al wat ik vraag
maandag 20 juni 2016 - 21:26
Tuinprins

Tuinprins

Mia, je hebt het steeds over stekjes maar heb je het dan over stekken die al wortels hebben of bedoel je stekmateriaal? Sommige houtige gewassen zijn door de amateur niet eenvoudig succesvol te stekken. Ik heb geen ervaring met deze Eleagnus dus het kan heel goed zijn dat stekken daarvan relatief simpel is.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 21 juni 2016 - 06:14
mia_heyl7

Mia_heyl7

het zijn bewortelde stekken, vorig najaar in de grond gestopt, en dit voorjaar, ondanks de vele regen, toch blad gezet,
en stek met blad is beworteld
dinsdag 21 juni 2016 - 09:25
Figo

Figo

Mia, ik denk dat het gedeeltelijk daarom ook bij mij misgelopen is met die stekken: te vroeg gestekt.
dinsdag 21 juni 2016 - 16:16
mia_heyl7

Mia_heyl7

stekken en snoeien dadelijk na de pluk is mij verteld, ze hebben tijd nodig echt waar
nu straks komen de pitjes terug uit de diepvries en pot ik die op
we zullen wel zien, wie eerst komt kijken, de gewoon opgepotte pitten, of de diepgevroren pitten
woensdag 22 juni 2016 - 09:29
mia_heyl7

Mia_heyl7

de bessen zijn nog niet af,
wie wil kan komen plukken
het laatste jaar
wanbt de woning staat te koop
zaterdag 2 juli 2016 - 14:01
lilyboskat5

Lilyboskat5

Oei, maar dan neem je toch je uitgekomen zaadjes van deze bessen mee, naar ik hoop?
zaterdag 2 juli 2016 - 14:05
mia_heyl7

Mia_heyl7

zaadjes? nee hoor, zodra de bessen weg zijn, snij ik takjes tot stek
zondag 3 juli 2016 - 21:25
Figo

Figo

Allee Mia, dat gaat snel ineens .
Voor wanneer is de verhuis voorzien ??
Als je die oude struik flink inkort (en dan alle snoeihout stekt in bakken), kan je die oude struik misschien ook oppotten en mee verhuizen. Zo'n uniek massaal vruchtdragend exemplaar zou ik toch niet graag achterlaten.
maandag 4 juli 2016 - 08:02
mia_heyl7

Mia_heyl7

laat ik ook niet graag achter, maar wie zal die uitgraven? man is 4 X in de rug geopereerd, en ikzelf ben niet krachtig genoeg, sznoeien kan ik maar daarmee is de kous af
maandag 4 juli 2016 - 19:05
mia_heyl7

Mia_heyl7

niemand wil de zilverbes komen plukken?
ok dan hoef ik ook geen stekken te maken
woensdag 6 juli 2016 - 08:47
Figo

Figo

Mia, wij wachten tot je de oude struik op jullie nieuwe stek hebben gezet...en komen dan allemaal gelijk langs ...voor stekken ...en voor een "housewarming party"...
woensdag 6 juli 2016 - 12:33
mia_heyl7

Mia_heyl7

de oude struik krijgen we niet uit de grond, en schoonpapa denk ik, zal dat niet leuk vinden,
iedereen happy, behalve ik, want ik wil hier niet weg, en zeker niet bij schoonpapa gaan wonen, maar het kan niet anders, ik kan veel kleinfruit meenemen, maar house warming party moet ik niet mee af komen, hij gaat door't lint dan
donderdag 7 juli 2016 - 11:26
Figo

Figo

Mia, 't is hier zo stil
Aan de verhuis al bezig ??
dinsdag 19 juli 2016 - 09:17
mia_heyl7

Mia_heyl7

nog niet echt, eerst schoonvader z'n ruimtes leegmaken en opkuisen, en zorgen datw e niks wegdoen wat hij nog wil houden( helaas soms ) en dan onze verhuis naar ginder, de boel is nog niet verkocht, dus ik heb nog alle tijd
woensdag 20 juli 2016 - 09:45
mia_heyl7

Mia_heyl7

als al diegenen die iets willen van de miltiflora, eens zouden gezamelijk komen graven, dan konden we verdere afspraken maken
zaterdag 23 juli 2016 - 22:12
mia_heyl7

Mia_heyl7

en dan werd het stil.....
zaterdag 30 juli 2016 - 18:55
Figo

Figo

Niet echt...maar als ge er toch direct niet weg moet, kan je beter wachten tot oktober om hem op te graven . Wel kan je al eens proberen om hem "rond te steken"...een 30-40 cm rond de stam zo diep mogelijk met een spade de wortels oversteken, om de groei van nieuwe worteltjes te stimuleren. Geeft meer kans op slagen bij het verplanten. Zie ook :
http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/verplant.html
zondag 31 juli 2016 - 09:14
Figo

Figo

Nog even een aanvulling: straks gemerkt dat er met het warme weer nu plots toch nog een tiental zaden ontkiemd zijn...het bakje met perliet heb ik wel altijd wat vochtig gehouden, maar verder onaangeroerd in de (onverwarmde) serre laten staan..
Jammer dat die jonge plantjes zo traag groeien... De eerste 2 zijn nu nog maar 8 cm hoog...
dinsdag 14 maart 2017 - 18:47
Tuinprins

Tuinprins

Geduld is een schone zaak!

Bovendien: ben blij dat je de echt 'multiflora' hebt en niet E. umbellata. Heb in het najaar zaad besteld van E. multiflora maar ik heb volgens mij zaad van E. umbellata gekregen. Ik heb nu maar planten besteld en hoop dat het inderdaad E. multiflora blijkt te zijn.

E. multiflora is de "langstelige olijfwilg" en zoals je op de foto van Mia hierboven kan zien heeft de vrucht een tamelijk lang steeltje. E. umbellata heeft een zeer kort steeltje, meestal niet langer dan 1,5 centimeter.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 15 maart 2017 - 06:19
Figo

Figo

Waarom denk je dat het andere zaden zijn ?? is er verschil van vorm, grootte ...?
Ik heb (omdat ik slecht tegen het wachten kan) een multiflora plant besteld in NL., en die blaadjes zien er ook lichtjes anders uit dan die van Mia haar exemplaar...
We zullen moeten wachten tot er bij beide vruchten aanzitten om te vergelijken van besgrootte en vorm..en smaak.
woensdag 15 maart 2017 - 08:29
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb onlangs een commentaar geschreven op een Amerikaanse tuinblog over Elaeagnus multiflora en E. umbellata. Daar staan foto's van het zaad van zowel multiflora en umbellata.

https://portageperennials.wordpress.com/2011/01/21/goumi-elaeagnus-multiflora/


(helemaal naar onderen scrollen, daar staat mijn commentaar en foto's van de zaden)


Gegroet, de tuinprins
woensdag 15 maart 2017 - 17:48
Figo

Figo

Ja, dat verschil is duidelijk... De onze (van Mia) zijn die lange pitten...
En al wat er over die stratificatie geschreven is, is dus waar: je moet veel geduld hebben...
Hopelijk groeien die zaailingen snel, dat we er fruit kunnen van eten...
donderdag 16 maart 2017 - 07:13
mia_heyl7

Tekst aangepast

Mia_heyl7

Ik heb vofig jaar ook nog 40 stu's geknipt' en in bak, zoals de stekken van de andere bessen, rode, witte, stekel, blauwe en. Josta, allemaal uitgelopen , en de multiflora stekjes' hebben, .inus ule botjes gezet net zoals de moederplanten
donderdag 16 maart 2017 - 09:45
mia_heyl7

Mia_heyl7

figootje
diegene die ik een jaar of 10 geleden gestekt heb; en opgekweekt gekregen, hadden het 2de jaar enkele bessen, en het derde jaar volop bessen,
donderdag 16 maart 2017 - 19:48
Tuinprins

Tuinprins

Ben ook benieuwd wanneer ZAAILINGEN voor het eerst vrucht gaan geven. Ik meen ergens op internet gelezen te hebben dat het 4 tot 7 jaar duurt.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 maart 2017 - 05:52
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik had het derde jaar al enkele vruchten
zaterdag 18 maart 2017 - 20:26
Tuinprins

Tuinprins

Van ZAAILINGEN?
zondag 19 maart 2017 - 07:29
mia_heyl7

Mia_heyl7

Vanstukjes takken die ik i gestoken had wa t ik ken geen zaailingen van zilverbesjes
zondag 19 maart 2017 - 16:25
Tuinprins

Tuinprins

Dat zijn dus stekken en die geven eerder vrucht dan zaailingen.

Zoals ik het zie is Elaeagnus multiflora een grote onbekende in kleinfruitland en dientengevolge is er maar weinig ervaring met het zaaien van deze soort. Nu zal het voor veel mensen lijken dat het zaaien van E. multiflora een te langzame vermeerderingsmethode is maar het grote voordeel van zaaien is dat men de genetische basis van deze soort breed houdt. Stekken van 1 plant zijn namelijk identiek en kunnen zwakheden hebben (bijv. gevoeligheid voor ziektes) die zo worden doorgegeven.


Gegroet, de tuinprins
maandag 20 maart 2017 - 06:39
Figo

Tekst aangepast

Figo

ff updaten: De stek gekregen van Mia stond in de (koude) serre, en is 50 cm hoog. Is van 2015 gestekt, en heeft bloemetjes in elk oksel...Of er iets gaat afspenen is niet zeker, want er vliegt nauwelijks 1 insect..
De zaailingen die na 2 winters en 1 zomer zijn uitgekomen vanmorgen 15 stuks van opgepot...ben benieuwd, want hadden enkel maar een bloot penworteltje.
De 2 zaailingen die verleden jaar al waren uitgelopen zijn momenteel 10 cm hoog.
dinsdag 21 maart 2017 - 13:37
Tuinprins

Tuinprins

Klinkt veelbelovend!

Je kunt zelf voor bij en hommel spelen door met een kwastje pollen van de ene bloem naar de andere over te brengen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 22 maart 2017 - 06:40
mia_heyl7

Tekst aangepast

Mia_heyl7

lieve beste Figo, bloemekes in de oksels?
verdomme, hou ze in de gaten, want elk bloemeke is een bes, denk daar aan aub
ik heb de oude knar uitgedaan met kraan,
in stukken gekapt door kraan
put gegraven door kraan
en raad eens? blaadjes
aan alles wat ik in de grond stopte van de multiflora, van die stokoude knar, en ikke blij blij blij
donderdag 23 maart 2017 - 19:37
mia_heyl7

Tekst aangepast

Mia_heyl7

misschien iets dat niemand weet? Eleagnus multiflora is mijn mijn stokpaardje
mijn lievelingsbes
en mijn beste vriend want ze zetten blaadjes
ook al heb ik de plant pijn gedaan
de plant is me dankbaar
dus de liefde is wederzijds,
of geloven jullie niet aan liefde tussen mens en plant?
kom dan eens kijken naar alles waar ik stekjes van knipte voor de winter,
ingepot heb, hele winter buitens tond,
en nu , dankbaar blaadjes ( en worteltjes) gezet hebben
zilverbes of multiflora, rode bes, witte bes, stekelbes, blauwe bes, jostabes
ik hou van stekjes maken, en de stekjes houden van mij, simpel toch?


donderdag 23 maart 2017 - 19:39
Figo

Figo

Ja Mia, gij en die Eleagnus...da's nie normaal hé...
Alle stekjes bij mij weer kapot. Ik denk dat ik ze te klein heb gemaakt, en niet genoeg hun "natuurlijke omgeving" heb nagebootst (had ze in verwarmde kweekbak gezet) Jij gebruikt een lange tak die je gewoon buiten in de grond stopt...en die komen goed....
Ben benieuwd hoe de zaailingen het gaan doen..Maar dat duurt waarschijnlijk nog een paar jaar voor er bessen aankomen ...
vrijdag 24 maart 2017 - 09:10
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb, net voor nieuwjaar nogal kritiek gekregen, omdat ik stukjes tak van mijn eleagnus afsneed en in een kruik met vijverwater gezet heb,
wel zelfde §tijd ongeveer, heb ik een twintigtal stukjes gesneden en in een grote pot potgrond gezet
nu, schijnbaar zijn alles stekken even ver,
blad blad blad
zowel in'"t water als in de plantbak
maar van wortels nog geen sprake
de rode, witte, kruis en jostabessen die hebben allemaal al bloem en bloem betekend fruit, want de rode en witte bes, is elke bloem een bes
dus, ik ben goed bezig
de zilverbes ( eleagtnus multiflora ) en de blauwe bes hebben blad en that's it
donderdag 30 maart 2017 - 21:18
Patrikc

Patrikc

Bedoel je dat de stekken van de bessen bloeien ?
donderdag 30 maart 2017 - 21:41
mia_heyl7

Mia_heyl7

ja, de stekken die ik plantte hebben bloem, maar daar ze nog geen wortels hebben, zullen er ook geen bessen zijn, ook al is er bloem, ik nodig jullie allemaal uit, om te komen kijken,
Figo, ik heb gisteren een bewortelde scheur uitgedaan, daar waar ik dacht, twee jaar geleden, alles weg had
er is nog hoop voor je, je mag die komen halen
vrijdag 31 maart 2017 - 21:03
mia_heyl7

Mia_heyl7

Elaeagnus angustifolia , daar heb ik er ondertussen ook twee van staan
de bessen zouden ook eetbaar zijn, als die zo lekker zullen worden als mijn multiflorakes, dan zit ik goed denk ik, en die samen met kruis of stekelbessen ( knoessels bij ons )
zaterdag 1 april 2017 - 23:37
Tuinprins

Tuinprins

Kroezels heten die bij ons

Als die multiflora stekken geen wortels gaan maken dan gaan ze het volgens mij niet redden. Dus hopen dat ze de komende maanden wortels gaan krijgen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 2 april 2017 - 10:21
mia_heyl7

Mia_heyl7

lieve tuinprins, ik stek al 40 jaar multiflora, en heb jijzelf nergens geschreven, dat geduld een schone deugd is?
wel, ik kan u verzekeren, dat de mulitflora die ik in oktober gestekt heb, die nu blad en bloem toont
tegen einde van de zomer toch wortels zal hebben
en die gaan echt niet dood, door zonder wortel nog een winter in pot te staan
oh nee
en wat de kruis of stekelbes betreft, de rode, witte , blauwe en josta bes
zelfde tijd geknipt
zelfde tijd in gezet
en allemaal, blad, ik zeg niet , veel, maar ze hebben allemaal blad en de ribes ook bloem
en elke bloem is bes, ook op de stekken, bes
maandag 3 april 2017 - 02:45
Tuinprins

Tuinprins

Jouw stekken zijn van het type 'winterstek'. Die krijgen meestal wel wortels, al duurt dat langer als bij zomerstek.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 4 april 2017 - 20:36
mia_heyl7

Mia_heyl7

even updaten, de stekjes die ik knipte en in vijverwater gezet heb, hebben voor de tweede keer bad gezet, maar nog altijg geen wortels
dinsdag 9 mei 2017 - 20:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon