menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pruimelaar

Ga naar meest recente reactie

Boerke

Boerke

Door het gewicht van de vele pruimen zijn de jonge takken doorgebogen. Toen de pruimen er aan hingen heb ik ze wat ondersteund met de koorden die er nu nog aan zijn. Ik dacht als de pruimen er af zijn zullen de takken op natuurlijke wijze weer de normale stand aannemen. Maar zoals je ziet is dat niet gebeurt. Nu is mijn vraag of ik een beetje zou kunnen bijsturen door de takken wat op te trekken met een hogere paal. Of ga ik daarmee de boom meer kwetsen? Het boompje is twee jaar geleden aangeplant.

Fruit

zaterdag 28 november 2015 - 10:42
jdcoster

Jdcoster

Ik meen daar ook min of meer kruisende takken te zien. Die zou ik zeker door leiden en aanbinden uit elkaar halen en in een andere richting dwingen zodat je een evenwichtige kroon krijgt met gesteltakken die alle richtingen uitgaan. Ik zou ook de gesteltakken met de helft inkorten.
zaterdag 28 november 2015 - 16:57
Boerke

Boerke

Jdcoster, al bedankt voor het advies . Ben nu net uit de tuin gekomen want het begon te regenen. Alles afgekuist en achter de pc plaats genomen.
Ik wou ze inkorten maar ik had al eens gehoord dat je een pruimelaar niet al te veel mocht snoeien. Dus was ik er afgebleven. Maar nu jij dit ook voorstelt dan zal ik het maar eens proberen.
Ik ga een hogere paal plaatsen zodanig dat ik beter kan opbinden.
zaterdag 28 november 2015 - 17:42
jdcoster

Jdcoster

Of ...vier schuine palen die rond de stam samen komen en bovenaan uit elkaar gehouden worden door vier panlatten of bamboespijlen van 2 meter bvb. Daar kun je dan nog takken aan vast maken. Het is ook maar voor het eerste of de twee eerste jaren.
zaterdag 28 november 2015 - 17:49
Boerke

Boerke

Is het zo dat je bedoelde? Ingekort heb ik nog niet. Sommige takken heb ik wel een beetje geforceerd voor de juiste richting. Daarom dat ik nog wat wacht om in te korten.

Fruit

zondag 6 december 2015 - 11:56
jdcoster

Jdcoster

Mooi gedaan.
Zo ziet dat boompje er al veel 'evenwichtiger' uit, vind je niet?
Na een tweetal jaren zullen die gesteltakken wel stevig genoeg zijn en in die gedwongen richting blijven staan.
Dat inkorten van de takken in de eerste jaren zou vermijden dat er takken afscheuren onder het gewicht (te grote hefboomwerking).

Zoals jij nu veel plaats hebt, heb je nooit overwogen van hoogstamfruit aan te planten?
Die laagstammetjes dragen wel wat eerder vruchten en ze zijn makkelijker te plukken maar die lage kruinen benemen nogal het zicht op de tuin en vogels ... wonen ook liever iets hoger.


zondag 6 december 2015 - 12:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon