menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven

Ga naar meest recente reactie

lammersboon8

Lammersboon8

Onze druiven barsten open: soms moet ik hele trossen afknippen.
Wat is er mis?

Fruit

donderdag 27 augustus 2015 - 14:37
Thefizyx69

Thefizyx69

Zou kunnen van de regen de afgelopen dagen. Teveel vocht ineens. Bij tomaten gebeurt dat ook als je teveel water geeft ineens terwijl ze aant rijpen zijn

Mvg,

Christian.
donderdag 27 augustus 2015 - 21:07
Patrikc

Patrikc

Lijkt mij eerder een meeldauwaantasting
donderdag 27 augustus 2015 - 21:38
Thefizyx69

Thefizyx69

Kan idd ook las ik net op het internet.
Het barsten van vruchten komt voor bij kersen, pruimen, peren en bij druiven. Bij kersen en pruimen kan overvloedige regenval hier een nadelige invloed hebben. Bij druiven wordt het barsten meestal veroorzaakt door de schimmelziekte Echte meeldauw. Uitzonderlijk kunnen groeistoornissen ook barsten veroorzaken.

- Groeistoornissen bij de wateropname tijdens de maanden juli tot oktober. In openlucht kan dat ook zijn na een regenperiode, volgend op een droogteperiode.

- Probeer groeistilstand te voorkomen en zorg voor een evenwichtige watertoediening; geen te hoge zoutconcentratie. Gebruik beter organische meststoffen dan snelwerkende scheikundige meststoffen.

- Gevoelige rassen zijn o.a. ´Leopold III´ en ´Phoenix´
Echte meeldauw of Oidium tuckeri (Uncinula necator) komt op vele rassen voor.

De bladeren zijn vaak aan beide kanten bedekt met een wit schimmelpluis, gevolgd door bladverdorring en bladval.
De bruine verkurkte druiven kunnen later barsten bij het groter worden.
Schade kan optreden vanaf mei tot september. -
Mss eens een foto van het blad?
donderdag 27 augustus 2015 - 22:49
depauws

Depauws

Meeldauw bestrijden door preventief te spuiten met spuitzwavel.
Dit moet vroeg in het groeiseizoen, eenmaal de witte waas verschijnt is het te laat.
Groeten
Depauws
zondag 30 augustus 2015 - 20:41
lammersboon8

Lammersboon8

Dank je wel.
We zullen volgend voorjaar op tijd spuiten met zwavel, dat deed onze pa ook altijd vroeger.

Fruit

dinsdag 8 september 2015 - 14:53
Sarah

Sarah

Hallo, bij mijn druif hetzelfde. Wat moet je nu doen. Druiven zijn eraf gehaald maar is de druif zelf nog te redden of gewoon wachten tot volgend jaar of er uit halen.
woensdag 9 september 2015 - 19:52
sugar

Sugar

In plaats van te beginnen spuiten kan je beter een goed ras aanplanten, keuze te over. Zelf heb ik op geen enkel van mijn 16 druivenrassen dit soort problemen gehad, maar al deze rassen zijn aangekocht met ziekteresistentie in 't achterhoofd.
zondag 20 september 2015 - 11:08
Sarah

Sarah

Mijn druif staat er al heel wat jaren en ik heb ook nog nooit last gehad maar dit jaar dus wel. Ik hoor dat er meerdere hier last van hebben dit jaar. Vandaar mijn vraag. Een nieuwe kan ik altijd nog neerzetten.
Gr. Sarah
maandag 21 september 2015 - 16:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon