menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Enten

Ga naar meest recente reactie

rik006

Rik006

Wanneer is het de beste tijd om kersen te enten,en welke ent is het gemakkelijkst te plaatsen?
Ik heb enkele ondersammen staan van 30cm tot 200cm hoog
donderdag 8 maart 2007 - 09:25
Esem

Esem

Rik ik denk dat je het best deze vraag plaats in het topic fruit.
Daar zal je vlugger aan een reactie komen denk ik.
Gr Esem,
vrijdag 9 maart 2007 - 15:53
depauws

Depauws

Esem

Ik heb ge-ent in september en vandaag zie ik dat de ent uitloopt ( althans 1 van de 5 enten).
Maar je kunt ook enten als de sapstroom op gang gekomen is, dus april, maar dan met enthout dat nog in rust is, dus gesneden rond nieuwjaar dat je koel bewaart.

Over welke onderstammen beschik je?
Lees ook de discussies over de rassenkeuze bij kersen in functie van de bestuiving, dit is van cruciaal belang voor de vruchtzetting.
Groeten
Silvain

vrijdag 9 maart 2007 - 20:25
Victor44

Victor44

Rik,ik heb drie jaar terug 100 onderstammen van kersen geënt en daar waren er 81 van gelukt.Verleden jaar heb ik er nog 10 geënt en alle 10 geslaagd.Je moet het enthout snijden in januari en in een vochtig papier rollen, dit in een plastieken zak steken,dicht binden en in frigo steken.De beste tijd om te enten is wanneer de botten dik en groen zijn, maar voor ze open gaan.De enten schuin aansnijden zodat de onderste oog juist staat waar de schuine afsnijding begint,op de ent drie ogen laten staan.Ik heb de spleetenting toegepast.De ent nu in de spleet schuiven tot de onderste oog op gelijke hoogte komt van de afgesneden onderstam, goed kijken dat de bast van de ent en de onderstam mooi gelijk zijn.Vervolgens goed met zelfklevend papieren plakband omwikkeld,wel het onderste oog vrij laten.Dan goed insmeren met entwas ook het bovenste snoeivlak van de ent niet vergeten,zodat er zeker geen water kan inkomen.De beste onderstam is tegenwoordig Gisela 5 .En zoals Depauws zegt is de rassenkeuze heel belangrijk bij kersen,Verder veel succes.

Groetjes,Victor
vrijdag 9 maart 2007 - 21:44
nietepiete

Tekst aangepast

Nietepiete

Waar of hoe kan ik aan onderstammen geraken??
Groeten ,Dany
woensdag 9 december 2015 - 11:41
baloe

Baloe

k weet niet van waar je bent, maar de nbs nationale boomgaardenstichting verdeelt deze
zondag 13 december 2015 - 00:07
nietepiete

Nietepiete

Sorry Baloe voor het laat antwoorden
Is dit bij kwekers of groothandel
Ik ben van Marke bij Kortrijk en heb al een vijftiental fruitbomen staan waaronder een Mutsu ( Japanese golden kruising tussen golden delicious en indo appel) en die geeft me grote appels met een heel fijne smaak
Nu wil ik hem vermeerderen
Bedankt en prettige feesten
dinsdag 22 december 2015 - 17:15
baloe

Baloe

In dat geval zoek enkele boomkwekers in de buurt waar je wat onderstammen kan kopen.
dinsdag 22 december 2015 - 19:13
Figo

Figo

Nietepiete, ga eens horen bij "De Linde"...http://www.boomkwekerijdelinde.be/
dinsdag 22 december 2015 - 20:31
nietepiete

Nietepiete

Aan Baloe en Figo
Bedankt voor de tip en een vruchtbaar 2016 toegewenst
woensdag 23 december 2015 - 09:45
bisschop

Bisschop

Nietepiete,

Ik wist niet dat Mutsu in eigen tuin te kweken waren.
Moet deze op onderstam geent worden of mag men hem rechtstreeks planten.
Ik herinner me deze soort toen ik appelen ging plukken bij een boer, zeer goede dikke appel.

mvg
marleen
zondag 21 augustus 2016 - 11:13
nietepiete

Nietepiete

Jawel deze appelsoort doet het hier héél goed, wel zitten er soms rare modellen tussen maar dit is ongeveer een 10 procent
Het zijn wel grote appelen en laatrijp
Kan via enten,maar heb er verschillende via marcotteren of afleggen zo ben je zeker ( ik toch)

Sorry voor het laat reageren maar ben net terug uit vakantie en kon mijn ogen niet geloven serre dichtgegroeid van de tomaten en onkruid in de moestuin
zondag 11 september 2016 - 15:13
bisschop

Bisschop

Geeft niet uw laat reageren.

Ken die soort goed heb ze veel geoogst bij een appelboer.
maandag 12 september 2016 - 12:05
kreydt

Kreydt

Boomkwekerijen Gebr. Janssen B.V. levert allerlei onderstammen aan een goede prijs.
woensdag 7 juni 2017 - 09:25
Ambrosia

Ambrosia

Wie heeft ervaring met het enten van walnoten op een zaailing ?
Het is in onze streken zeer moeilijk omdat ze veel warmte nodig hebben om callusweefsel te
vormen. In het voorjaar gaat het niet omdat de onderstam door de stuwing zijn sap laat lopen. Beroepsmensen zullen het ons niet vertellen.
vrijdag 10 november 2017 - 21:48
Tuinprins

Tuinprins

Walnoten worden in de winter (januari/februari) geënt. Dit is iets voor de professionals. Na het enten moeten de planten op warmte worden gehouden om de vorming van callus (en dus de vergroeiing van onderstam met de ent) te bevorderen. De luchtvochtigheid mag echter niet te laag zijn. De ent moet worden behandeld met entwas om bloeden tegen te gaan. Het slagingspercentage is vaak aan de lage kant en dat is de reden waarom geënte walnoten zo prijzig zijn.

Voor een indruk van het enten van walnoten zie:

https://www.desmallekamp.nl/nl/enten


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 11 november 2017 - 06:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon