menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien uitlopers afknippen

Ga naar meest recente reactie

GillesGarden

GillesGarden

Hallo iedereen.

Een paar maanden geleden kwamen er uitlopers aan mijn aardbeiplanten. Die heb ik een paar weekends gelede en een wortelschaal gestoken. Het zijn nu al zeer grote planten geworden. Mijn vraag is nu of ik die al mag afknippen van de moederplant of niet?????

Groetjes GillesGarden

PS: foto's komen hieronder

Fruit

donderdag 23 juni 2011 - 18:58
GillesGarden

GillesGarden

En de tweede uitloper

Fruit

donderdag 23 juni 2011 - 18:59
an

An

naar mijn weten mag je ze als je zeker weet dat ze goed gewortelt zijn en lekker groeien af knippen,
zelf gebruik ik altijd de eerste uitloper en de tweede niet
donderdag 23 juni 2011 - 21:57
Matabish

Matabish

Ik knip al mijn uitlopers meteen af als ze er een beetje goed uitzien en zet ze dan meteen in kleine potjes met potgrond.
Wortelen doen ze vanzelf.
donderdag 23 juni 2011 - 23:53
GillesGarden

GillesGarden

Maar als jij dus uitlopers ziet knip je ze er meteen af. Of laat je ze eerst groeien???
vrijdag 24 juni 2011 - 07:42
Matabish

Matabish

Ik laat ze eerst een paar dagen groeien tot de eerste van het rijtje een paar mooie blaadjes heeft.
Dan knip ik de ganse stengel weg en dat éne plantje zet ik in potgrond.
Ik ben met zes aardbeiplantjes begonnen en heb er nu 50.
Elk jaar neem ik zo 15 à 20 nieuwe scheutjes en graaf die potjes tot aan de rand in de grond om te overwinteren.
Die dienen dan om elk jaar één derde van de planten te vervangen, dus mijn aardbeiplantjes worden om de drie jaar vernieuwd.
De overige scheutjes knip ik wèl meteen af om weg te gooien of als bodembedekker.
Die nemen anders teveel kracht weg van de moederplanten.
Ik kweek ze wel in bakken, makkelijk en proper!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Matabish.
vrijdag 24 juni 2011 - 12:00
an

An

hoi Matabish wat staat het er mooi bij ,laat jij ze niet wortelen als ze nog aan de moederplant zitten ,knip jij ze los en dan in die bakken en dan laten wortelen?
want ik moet ze ook nodig af knippen voor in nieuwe bakken.
zaterdag 25 juni 2011 - 20:04
Matabish

Matabish

Nee hoor, ik laat ze nooit wortelen aan de moederplant...dan nemen ze teveel kracht van de moederplant weg.
Bovendien hebben ze dat echt niet nodig, ze wortelen héél makkelijk!
Ik laat ze wel eerst inwortelen in een klein zaaipotje, maar in gewone potgrond.
Zodra de worteltjes onderaan beginnen uit te groeien kan je ze in die bakken zetten.
De eerste scheutjes knip ik af en gooi ze weg. Vanaf augustus houd ik er een 15 à twintigtal voor het jaar erna.
zaterdag 25 juni 2011 - 20:14
an

An

dus jij knipt de uitloper er af en zet ze gelijk in een apart potje met pot aarde
en laat ze niet aan de moederplant vast zitten en dan in een potje met potaarde tot dat ze genoeg gewortelt zijn en dan pas losknippen,
want dat laatste deed ik altijd en ik pak de eerste scheut altijd en de rest gooide ik weg want de eerste scheut die het dichtst bij de moederplant is het sterkst
zo deed ik het altijd

zie dat ik maar 5 uitlopers waarvan 2 grote en 3 kleintjes
en de andere bakken hebben nog geen uitlopers.
zondag 26 juni 2011 - 13:36
Hilde1741

Hilde1741

Ik laat mijn plantjes wel wortelen aan de moederplant omdat ik al te vaak heb meegemaakt dat het wortelen anders niet lukte. Ik heb op deze manier dit jaar van 6 aangekochtte planten al 6 nieuwe plantjes kunnen nemen en van een paar plantjes die ik uit zaad heb opgekweekt heb ik ook al kleintjes kunnen nemen, dus het loopt echt super.
Ik had niet de indruk dat de moederplant er last van had, ze groeiden allemaal heel voorspoedig verder!
woensdag 29 juni 2011 - 12:22
Limoncello

Limoncello

Ik heb sinds dit jaar Korona, Elianny en Vima Zanta en ben er wel content van.
Nu merk ik wel dat ze veeeeel uitlopers hebben.

Kan of moet ik deze direct verwijderen om de groei van het fruit te bevorderen?

Als iemand een soort moet hebben laat maar weten
woensdag 6 juli 2011 - 16:56
Matabish

Matabish

Als je niet wilt uitbreiden gewoon wegknippen die dingen zodat de moederplant àlle beschikbare kracht krijgt!
woensdag 6 juli 2011 - 17:07
Limoncello

Limoncello

Wat is de maximum tijd dat ik stekjes kan nemen? Of is dat wanneer ik wil?
woensdag 6 juli 2011 - 17:28
baloe

Baloe

heb dit jaar een andere techniek geprobeerd.
Ik heb 2 onderpotten van bloembakken (60cm*20cm, 2cm hoog) gevuld met aarde en die zo op mijn bedden (aardbeien op worteldoek) gezet.
Alles uitloper naar die plaatsjes geleid en zo laten staan.

Ik heb ze nu afgeknipt en opgepot om ze verder te laten wortelen, maar er waren al serieus bewortelde exemplaren bij (wortels 5-10cm). Zo heb ik een 25-tal nieuwe plantjes kunnen bekomen.
Wanneer mijn bedden voor volgend jaar klaar zijn (begin aug) kan ik die dan uitzetten.
vrijdag 8 juli 2011 - 09:02
Limoncello

Limoncello

Zijn het bedden met 2 rijen of meer? Welke soorten heb jij? Gebruik jij stro op je worteldoek?
Ik heb dit jaar speciale aardbei folie gekocht (op aanraden van Horta.org) en dat water blijf dus zitten hé waardoor sommige aardbeien in kleine plasjes water liggen.

Ik heb gehoord dat je beter de uitlopers neemt dat het dichts bij de moederplant ligt.
vrijdag 8 juli 2011 - 09:16
baloe

Baloe

bedden met 2 rijen
Geen stro op mijn worteldoek, gewoon er los op. De worteldoek is waterdoorlatend zodat de aarbeien niet in het nat liggen en de plant alle vocht kan krijgen.

Idd, de eerste uitlopers zijn de preferentiele. Zelf neem ik meestal de eerste al sluipt er soms eens een tweede plantje tussen.

De soort weet ik niet, maar de vroegere eigenaar zijn vader kweekte aardbeien als semi-prof hobbyist, en dat zijn daar -naar het schijnt- nog altijd nakomelingen van.
vrijdag 8 juli 2011 - 16:16
tuintjesyl

Tuintjesyl

Als big nono heb ik de aardbeien gewoon in bakken met potgrond staan vlak bij het huis en naast de kattenren, dan komen de merels niet. De uitlopers laat ik zitten totdat er zo'n 3 tot 5 plantjes zijn die ik daarna weer in andere bakken zet. Wortelen doen ze zelf wel. Ik probeer de oudste planten of ze volgend jaar nog vruchten geven (3e jaar) want de beitjes zijn wel heerlijk zoet!
zaterdag 16 juli 2011 - 21:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Mijn aardbeien staan in de volle grond. Ik haal elk jaar 200 bewortelde uitlopers eraf en plant die uit. Dit jaar had ik rond 10 juli al 200 bewortelde uitlopers. Normaal heb ik die pas rond 20 juli. Deze heb ik nu nog even op een vrij stukje grond op een wachtbed gezet en als het goed plantweer is en de grond vrij is plant ik ze daar uit.
Door elke jaar nieuwe planten te zetten houd je de planten beter gezond. En je kunt alles in de volle grond beter onkruidvrij houden.
zondag 17 juli 2011 - 13:56
Limoncello

Limoncello

Jo wat bedoel je met de tijd dat je ze op een wachtbed plant en in de volle grond daarna? Plant je ze dan allemaal samen?
zondag 17 juli 2011 - 16:10
JovanDreumel

JovanDreumel

Op een wachtbed zet je de uitlopers tijdelijk dicht op elkaar, omdat je nog niet genoeg grond vrij hebt om ze meteen op de plaats uit te zetten. Mijn 200 uitlopers zijn nu al mooi aan de groei. Daar blijven ze nog een paar weken staan. Dan zal ik wel genoeg grond vrij hebben, omdat er dan genoeg aardappels gerooid zijn en kunnen ze op de juiste afstand gezet worden.
maandag 18 juli 2011 - 14:42
kira

Kira

heeft er mss iemand stekjes voor mij?alvast bedankt
mvg
barry
zaterdag 30 juli 2011 - 19:01
Mandy

Mandy

Jo, bedoel je dat je de nieuwe aardbeien voor volgend jaar zet op de plaats waar dit jaar aardappels hebben gestaan?????
zaterdag 30 juli 2011 - 21:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja, dat doe ik ieder jaar. Vrijdag zijn ze uitgeplant. Ze hadden al mooie wortels. En een paar dagen koel weer en lekkere vochtige grond. Ze zijn niet eens gaan slapen en groeien mooi door.
zondag 31 juli 2011 - 06:48
Limoncello

Limoncello

@Kira; hoeveel stekjes heb je nodig?
maandag 1 augustus 2011 - 07:08
an

An

Limoncello wat voor aardbeien stekjes heb jij?
gr an
maandag 1 augustus 2011 - 18:52
Limoncello

Limoncello

Wel ik heb Korona, Elianny en Vima Zanta.

En ik heb nu Mara des bois gekocht op advies van Guy. Maar die zijn nog te klein.
maandag 1 augustus 2011 - 21:31
JovanDreumel

JovanDreumel

En zo staan ze er nu bij.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 2 augustus 2011 - 11:51
Limoncello

Limoncello

Wauw, wat een zicht, ik heb er net de aardbeien bij getekend

Is dat zandgrond want die staan evenhoog dan de grond?
dinsdag 2 augustus 2011 - 14:31
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is zandgrond. Lekker gemakkelijke grond. Ze staan iets in een kuiltje om het water, dat zal vallen naar de plant te laten gaan.
dinsdag 2 augustus 2011 - 14:38
Limoncello

Limoncello

Heb je niet te veel last van onkruid na een poos want ik plant op antiworteldoek en heb niets van last eigenlijk + geen aarde dat aan de vruchten hangt dus minder kuiswerk.
dinsdag 2 augustus 2011 - 14:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Wij spoelen de vruchten af voordat we ze opeten. En als je antiworteldoek gebruikt dan wortelen de nieuwe uitlopers niet. Dit soort kreeg ik in 1991 al en heb ze nog steeds. Elk jaar zet ik nieuwe. Goede selectie toepassen van jonge planten en je kunt ze aardig gezond houden.
dinsdag 2 augustus 2011 - 16:48
Limoncello

Limoncello

Jo, welke soort(en) heb jij?
woensdag 3 augustus 2011 - 13:10
JovanDreumel
woensdag 3 augustus 2011 - 14:25
tantelies

Tantelies

hebben alle aardbeien uitlopers?
woensdag 31 augustus 2011 - 19:20
snarfie

Snarfie

ik laat alle uitlopers aan de plant omdat ze bij mij dan mooier worden en ik scheur de oudste planten altijd want dan gaan ze weer aardbeien geven en zo heb ik er eentje van zes jaar oud en ieder jaar een mooie oogst
donderdag 15 september 2011 - 13:26
Detje

Detje

Ik kweek reeds jarenlang aardbeien in gewone bloembakken, en na allerlei experimenten ben ik tot het besluit gekomen dat de beste manier de volgende is : laat de uitlopers aan de moederplant zitten tot je beginnende worteltjes ziet aan de uitlopers (die kleine bruine uitsteekseltjes), gebruik dan jiffypotjes met teelaarde waarin je de eerste scheut van de uitloper uitplant, bevestig met een metaalpinnetje (die men gebruikt om bloemstukjes mee te bevestigen) en laat zo vastzitten aan de moederplant tot alles goed doorworteld is, dat gaat redelijk snel, je ziet de worteltjes door de jiffypotjes groeien. Als het zover is, knip ik de uitloper af en plant ze uit in bakken met teelaarde. Tot nu toe is dat het meest succesvol, en ik heb ieder jaar prachtige aardbeiplanten die de winter goed doorstaan. Succes gegarandeerd !
dinsdag 27 juni 2017 - 09:14
Stefan Van de Cloodt

Stefan Van de Cloodt

Hallo,beste aardbeienliefhebbers.
Ik heb bij aveve drie aardbeienplantjes gekocht. Hierbij heb ik per plant een tiental uitlopertjes kunnen verzilveren als nieuwe plantjes. Maar ondertussen zijn er ook veel aardbeien aangekomen,die tamelijk snel verschrompelen en zeer klein en hard worden. Ik heb nochtans regelmatig water gegeven en mestbolletjes voor vruchten op de grond gestrooid. Is dit normaal?
zaterdag 22 juli 2017 - 08:29
Detje

Detje

ik plant de eerste uitloper in een giffi-potje met verse potgrond, en laat dat vastzitten aan de moederplant tot ze mooi geworteld zijn (als de peesjes door het giffpotje komen piepen) - vermits ik al mijn planten om de twee jaar vervang door jonge, kan het geen kwaad dat de moederplant daardoor zou verzwakken.
dinsdag 28 april 2020 - 17:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon