menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruithaag MirabelDamson

Ga naar meest recente reactie

Chef

Chef

Beste mensen,

Ik wil een natuurlijke losse haag van ongeveer 2 m hoog aanleggen als afscheiding van mijn tuin. Ik tuinier op droge zandgrond. Ik wil hiervoor o.a. Gele kornoelje, Mispel en Sleedoorn gebruiken. Daarnaast ben ik nog op zoek naar een geschikte sterke pruimensoort die in struikvorm kan groeien, het liefst een natuurlijke soort die geen onderstam nodig heeft. Welke geschikte pruimenrassen zijn er voor een natuurlijke haag?

Ik heb wel eens gehoord dat Mirabelpruimen en Damson pruimen in tegensteling tot gewone pruimen uit zaad op te kweken zijn in struikvorm, is dat juist? Hoe oud kan zo'n Mirabelzaailing worden en is het mogelijk om deze om de 10 jaar flink terug te snoeien? Is er trouwens verschil tussen Damson en Mirabelsoorten?

Bij voorbaat vriendelijk dank voor jullie reacties.
zondag 4 oktober 2009 - 12:12
Paulien

Paulien

Hallo Chef, welkom op het forum!
k heb zelf Damsonpruimenbomen en deze komen van zaad vanuit de tuin van de buren. Ze hebben deze zomer kilo's pruimen geleverd. Ze willen nog wel eens wortelopslag geven, maar voor een dichte haag zou dat misschien niet voor problemen zorgen. Het zijn blauwe pruimen van zo'n 2/2,5 cm.
Mirabellen zijn volgens mij groen/geel misschien met een rode blos. Ik heb zelf zaailingen van een boom die een Reine Claude verte genoemd wordt. Dit zijn kleine groen/gele pruimpjes, erg smakelijk ook. Beide soorten zijn dus soortecht uit zaad.
Ik zou geen 10 jaar wachten met de snoei, want dan heb je toch echt bomen in je tuin staan in plaats van een haag.
Ik heb trouwens beide soorten met een foto op mijn homepage staan:
http://home.kpn.nl/~pvandeburgt/

Je zou ook nog Gojibessen struiken kunnen gebruiken en Duindoorn, beide wel forse groeiers maar geven gezonde bessen!

Vriendelijke groeten,
Paulien
zondag 4 oktober 2009 - 14:40
Chef

Chef

Bedankt voor je reactie Paulien!

Wortelopslag is inderdaad geen probleem, we hebben het immers over een natuurlijke haag. Ik heb trouwens nooit geweten dat een Reine Claude verte soortecht is uit zaad, dus dat vind ik interessant om te vernemen. Ik dacht dat alleen de soorten van Prunus domestica insititia (Mirabelpruimen) soortecht uit zaad zijn. Ik kan helaas maar heel weing vinden op het internet over het zaaien van pruimen dus ik ben erg blij met je reactie.
Ik heb al her en der wat zaad verzameld van diverse blauwe en gele Mirabelsoorten. Ik ga ze een koudebehandeling geven en volgend voorjaar zaaien en dan maar afwachten wat er uit komt!
maandag 5 oktober 2009 - 23:36
Paulien

Paulien

Hoe ga je ze een koudebehandeling geven? Ik zaai mijn soorten altijd in okt/nov/dec in een grote pot met meerdere zaden/stenen of in een roottrainer één steen per module. De hele winter staan ze buiten en ze komen dan op in april. Ik heb een slagingspercentage van 90%.

Vriendelijke groeten,
Paulien
maandag 5 oktober 2009 - 23:51
Chef

Chef

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de koudebehandeling voor de Mirabelpruimen ga toepassen, ik heb dat nog nooit gedaan namelijk. Ik vermoed dat de meeste zorg uit zal gaan naar het schimmelvrij houden van de zaden in de winter? Stratificeren en in de koelkast overwinteren is dus niet nodig begrijp ik van jou? Wat voor grond gebruik je trouwens voor het overwinteren/zaaien?

Als ik jouw verhaal lees is het waarschijnlijk voldoende om uit te zaaien in bakjes en deze in mijn tuinhuisje (buitentemperatuur) te laten overwinteren. In het voorjaar plaats ik ze dan over naar de onverwarmde serre. Als ik een slagingspercentage van 90% kan behalen dan zou ik daar heel tevreden mee zijn!

Naast Mirabelpruimen wil ik ook mispel en Gele Kornoelje gaan zaaien. Ik heb al gelezen dat met name Mispel zaaien extreem moeilijk is. Waarschijnlijk ga ik voor een gedeelte van de Mispelzaden en Kornoeljezaden wel gebruik maken van de koelkast. Weet ik meteen wat het beste resultaat geeft!

Vr. groeten,
Chef
dinsdag 6 oktober 2009 - 23:48
Paulien

Paulien

Gewoon in potten buiten zetten is voor mij (nou ja, de zaden dan...) de beste koude behandeling.
Het schimmelvrij houden wordt volgens mij wel voor het grootste gedeelte gedaan door de combinatie van temperatuur (die in de winter laag is) en de grondprocessen. Je zou nog wat propeller (fungicide tegen o.a. kiemschimmels) kunnen spuiten op de zaden en de grond, dat heb ik gedaan met Perzikpitten die ik onlangs heb gekregen, maar deze hadden nog wat resten van vruchtvlees op de pitten, wat al begon te schimmelen.
Zaden van Ginkgo, Pruimen, Helleborus en nog een aantal planten, struiken en bomen (winter)zaai ik op deze wijze.

De grond die ik gebruik is zaai- en stekgrond, maar wanneer die weer eens op is, gebruik ik ook wel gewone potgrond die ik wat armer en luchtiger maak met scherp zand en Perliet.

Zaad van de Gele Kornoelje staat bij mij al in rootrainers, die ik de hele winter buiten laat staan, ik zorg alleen dat ze niet helemaal uitdrogen.

Vriendelijke groeten,
Paulien

http://home.kpn.nl/~pvandeburgt
donderdag 8 oktober 2009 - 18:49
Chef

Chef

Eindelijk is het zover! Na een lange winter zijn de zaadjes van de gele en blauwe kroosjespruim eindelijk ontkiemd.

In oktober 2009 heb ik de zaadjes in bakjes met potgrond gedaan, deze hebben heel de winter buiten onder een afdak gestaan. De potgrond heb ik licht vochtig gehouden. Hier een foto van de zaailing van de gele kroosjespruim.

Fruit

vrijdag 26 maart 2010 - 10:14
Paulien

Paulien

Prima resultaat Chef!!! Nu maar afwachten hoe ze uiteindelijk vrucht gaan dragen. Zelf ben ik druk bezig mijn zaailingen te gebruiken als onderstammen om mee te enten.

Veel succes en plezier verder Chef!

http://home.kpn.nl/pvandeburgt/
vrijdag 26 maart 2010 - 12:20
Chef

Chef

Inmiddels zijn we ruim drie jaar verder en ik heb de eerste vruchtjes kunnen oogsten van mijn zaailingen (zie afbeelding)!

Volgens mij is het geen Mirabel maar de Prunus Cerasifera (Kerspruim), oftewel de Myrobalaan. De vruchten zijn diep rood gekleurd, aan de onderkant spits toelopend en ze hebben de grootte van een kers. De smaak is niet onaangenaam; zoet-zuur en een beetje droog, vrij stevig vruchtvlees.

Fruit

woensdag 14 augustus 2013 - 13:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon