menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vijgen

Ga naar meest recente reactie

Frank1

Frank1

er komen roestvlekken op de bladeren van mijn vijgeboom ! het is het eerste jaar dat hij vijgen geeft, er hangen er een dertigtal aan. met welk middel kan (mag) ik die roest aanpakken?
zaterdag 2 september 2006 - 12:59
Fons

Fons

Bent u zeker dat het roest is? Normaal is een vijgeboom ziektevrij,kontroleer de bladeren eens, als er een ros poeder op de bladeren zit(even over vrijven) dan kunt ge best de aangetaste bladeren verwijderen en afvoeren,als de plant aangetast is help spuiten niet veel maar indien de aangetaste bladeren verwijderd zijn kunt ge voorbehoedend sruiten met een fungecide.

Groetjes Fons.
zaterdag 2 september 2006 - 21:50
Frank1

Frank1

bedankt voor uw antwoord Fons !
op de onderkant van de bladeren zijn de plekjes zoals roest, op de bovenkant zijn ze eerder donkerbruin. bijna alle bladeren zijn aangetast.
neen, er komt geen ros poeder van de bladeren, heb geprobeerd met een wit zakdoekje, maar heb wel gemerkt dat er hier en daar precies zoals witte zoutkorreltjes op zitten.
mvg
Frank
zondag 3 september 2006 - 17:14
Fons

Fons

Waarschijlijk is de plant aan het afrijpen en krijgen de bladeren hun herfstkleuren,veel hangt af van de soort en of hij in volle grond of in de kuip staat.

Groetjes Fons.
maandag 4 september 2006 - 21:45
rietje

Rietje


beste,


wij hebben voor het eerste jaar een vijgenboom in de serre staan.Er zijn verscheidene vruchten aan maar wanneer mogen dezen geplukt worden?Bewaren ze lang,Moet het boompje na de pluk gesnoeid worden en hoe?

Wij hebben een grote tuin maar geen ervaring met vijgenboompjes.


groetjes
maandag 18 september 2006 - 11:44
depauws

Depauws

Rietje
Vijgen moeten rijpen aan de boom.
Mijn brunswick-vijgen barsten open als ze rijp zijn.
Bij rijpheid worden ze ook zachter en verkleuren een beetje, de perioe tussen rijpheid en over-rijpheid is 2-3 dagen dus regelmatig plukken.
Enkele malen proeven zal ook veel leren, onrijpe vijgen zijn droog als stro.
Laat ook eens een vijg gewild enkele dagen te lang aan de boom hangen.
Als het vriest is het gedaan met alle vijgen die er nog op staan.

Welke varietateit hebt U?
Vijgen groeien ook buiten, soms is het zonde van de plaats in de serre.

Groeten
Silvain
maandag 18 september 2006 - 18:29
Frank1

Frank1

sorry hoor , kan u geen antwoord geven ! heb dat boompje gekocht op een happening in de plantentuin van Meise...ben zelf totaal "leek" ! ik weet wel dat vijgen rijp zijn als ze paars zien, maar bij mij zien en blijven ze onveranderd sinds(?)....paar weken! ze blijven gewoon groen zonder te dikken of te verkleuren !
maandag 18 september 2006 - 20:25
Fons

Fons

Wanneer een beetje vocht aan de onderkant van de vijg uitkomt dan zijn ze rijp,op de kleur kan men ook een beetje de rijpheid nagaan maar dan moet men weten of men groene, gele of bruine vijgen heeft.
Hier blijven de vijgen ook op dezelfde dikte,ik vrees dat ze niet meer rijp gaan worden door de slechte augustusmaand waardoor vertraging in de groei.

Groetjes Fons.
maandag 18 september 2006 - 22:18
jp

Jp

Beste Frank1, niet alle vijgen worden donker bij rijpheid. Bv. Blanche de marseille is eerder groen-geel.
Rijpe vijgen geven een onmiskenbare geur af, soms, zoals Fons zegt hangt er een druppelke aan. Meestal gaan rijpe vijgen ook hangen, terwijl onrijpe vijgen staan.
Heel wat vijgen op markten e.d.m. die verkocht worden in fantasieverpakking (bonsai potje, met flesje vijgenlikeur,...) zijn zaailingen. Het is dan afwachten wat hiervan voortkomt. Want bv. mannelijke planten geven oneetbare, harde vijgen.
Veel succes,
dinsdag 19 september 2006 - 08:48
rietje

Rietje

Beste Frank1, niet alle vijgen worden donker bij rijpheid. Bv. Blanche de marseille is eerder groen-geel.
Rijpe vijgen geven een onmiskenbare geur af, soms, zoals Fons zegt hangt er een druppelke aan. Meestal gaan rijpe vijgen ook hangen, terwijl onrijpe vijgen staan.
Heel wat vijgen op markten e.d.m. die verkocht worden in fantasieverpakking (bonsai potje, met flesje vijgenlikeur,...) zijn zaailingen. Het is dan afwachten wat hiervan voortkomt. Want bv. mannelijke planten geven oneetbare, harde vijgen.
Veel succes,
dinsdag 19 september 2006 - 14:01
rietje

Rietje


hallo,

bedankt allemaal voor de nuttige tips i.v.m. vijgen.Maar die van ons is dan toch misschien een mannelijke boompje e vruchten veranderen niet ,ze blijven:klein,hard, groen.We zullen nog wat afwachten......


groetjs

zondag 24 september 2006 - 19:07
PipoMarc

PipoMarc

Weet er soms iemand of men ook een scheut van een vijgen boompje kan nemen.

groeten Marc
dinsdag 17 oktober 2006 - 15:19
Fons

Fons

Omstreeks Juli, Aug. kan je een twijg van uw vijgeboom nemen, hieruit knip je een tussenstek, stek bestaat uit takje met twee of drie bladeren waarvan je de onderste wegknipt en de bovenste blad halveert, stek in potje met stekgrond helder folie zakje erover, licht en warm wegzetten(niet blootstellen aan zonlicht),na een maand moet normaal het stekje bewortelt zijn.

Groetjes Fons.
dinsdag 17 oktober 2006 - 21:13
depauws

Depauws

Aan PipoMarc
Stekken in de winter gaat ook : neem een stuk stengel 30cm, 1jaars of 2jaars zelfs 3 jaars en stop dit voor 2/3 in de grond. De grond onkruidvrij houden, tegen de zomer zijn er wortels en bladeren gevormd.
Succes ermee.
woensdag 18 oktober 2006 - 08:06
Fons

Fons

Frank,het feit dat de vijgen blijven hangen betekend dat alles tot nu toe in orde is met uw plant,vermoedelijk is uw vijgeboompje nog in een te jong stadium om de vijgen al tot rijpheid te krijgen.
Om zeker te zijn dat uw boompje bestemt is om in onze streek te overleven kunt ge hem tijdens de winter buiten laten staan in de volle grond, als hij niet diep invriest dan is het een goede voor onze streken,indien hij ver invriest dan is hij een importprodukt en bijna waardeloos voor onze streek.
Wat de vijgen betreft deze groeien tot een bepaalde dikte waarna de groei stagneert, na een bepaalde tijd komt er verandering en ziet men plots sommige vijgen op een versnelt tempo verdikken en verkleuren naar rijpheid toe,dit is een heel onregelmatig proces zodat men over een langere periode vijgen kan oogsten.
Dan zijn er nog de vijgenrassen voor onze streken, sommigen geven twee oogsten per jaar, andere rassen maar een oogst,en dan zijn er nog rassen waar men bijna nooit rijpe vruchten aan krijgt.

Groetjes Fons.

woensdag 18 oktober 2006 - 21:41
Fons

Fons

Dit is mijn vijgenoogst van vandaag.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes Fons
woensdag 18 oktober 2006 - 21:50
jdcoster

Jdcoster

Ik heb een vijgeboom buiten en één in een serre staan en las onlangs uw bemerking dat het zonde is van de plaats die hij in neemt in de serre terwijl bepaalde vijgensoorten perfect buiten tot rijpheid kunnen komen.
Je hebt gelijk en toch een beetje ongelijk. Ik had in juli reeds rijpe vijgen in de serre en sedert deze week ben ik begonnen aan de tweede oogst waarvan er nog veel lijken te zullen rijpen in de volgende weken, wat ik van de 'buitenvijgen' al niet meer kan zeggen.
Het voordeel van een plaats in de serre is een vroegere en een late oogst.
Nadeel is dan weer dat de smaak van de 'serrevijgen' mij iets fletser lijkt.
Het is een beetje zoals met tomaten. Die van buiten en in de zon gerijpt, smaken beter.
Hoe dan ook ik heb al veel mensen verse vijgen leren eten enverrast dat men dat in de tuin zelf kan kweken. Ik zou het iedereen die een zuidgerichte muur heeft, aanraden.

donderdag 19 oktober 2006 - 01:01
Bowie

Bowie

Ook mijn vijgeboom staat in de serre en ik heb nu ook een 2de oogst vijgen.
vrijdag 20 oktober 2006 - 21:16
Annamay

Annamay

Ik 2 vijgenbomen in de tuin in Portugal staan, een groene en zwarte. Ook mijn bladeren worden bruin, net roest. Ze staan nu nog geen jaar en hebben nog geen vruchten gehad. Moet ik nu die bladeren en afhalen of worden ze ook hier in Portugal gewoon bruin in de winter?

mvg. anneke
zaterdag 21 oktober 2006 - 16:42
Fons

Fons

Annamay,voor die informatie kunt ge best bij uw buren te rade gaan,maar vermits de bladeren beginnen te verkleuren zullen ze wel vanzelf gaan afvallen,de vijgeboompjes zullen in portugal ook wel een rustperiode inlassen.
De vruchten komen meestal als de boompjes voldoende gevormt zijn.

Groetjes Fons.
zaterdag 21 oktober 2006 - 22:28
Annamay

Annamay

Hai Frank 1,

Ik heb hetzelfde probleem hier in Portugal. Ik heb het gevraagd aan een Engelse tuinman hier en het heet: Victory Rust. Je kunt het bestrijden met Nutrial Copper. Ik heb alleen de Engelse namen, sorry.
Je moet ook alle bladeren die aangetast zijn erafhalen en niets op de grond laten liggen. Het is een soort schimmel.

groetjes, Annemay
woensdag 25 oktober 2006 - 17:38
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Mijn vijgenboom staat gewoon buiten en ik heb ook een rijkelijke 2de oogst.
Er hangen er zoveel op dat de tweede oogst veel kleinere vijgen heeft gegeven. Bij de eerste oogst waren het bijna tennisballen, nu zijn het eerder pingpongballen. Maar ze smaken even goed.

Jurgen
De_lange_van_Bilze
woensdag 25 oktober 2006 - 21:09
amied

Amied

Hallo
Ik heb een vraagje aan fons
Wat is dat voor soort vijg
zaterdag 28 oktober 2006 - 10:12
Fons

Fons

De vijgen op de foto zouden CASTLE KENNEDY zijn altans volgens Peter Bouwens auteur van het vijgenboek "vijgen in de lage landen,ik heb het boek bij mij liggen en de afgebeelde vijg lijkt op mijn vijgen, de beschrijving van het blad klopt ook.

Groetjes Fons.
zaterdag 28 oktober 2006 - 19:41
depauws

Depauws

Fons

Zouden dit dezelfde varieteit zijn?

http://img99.imageshack.us/img99/3084/img52042xi7.jpg
Volgens mijn opzoekingen is dit BRUNSWICK en volgens enkelen is Castle Kennedy een synoniem.
Groeten
zondag 29 oktober 2006 - 09:19
Fons

Fons

Brunswick heeft een drielobbig blad en is een meer kompacte groeier in tegenstelling tot castle kennedy die een diep uitgesneden vijflobbig blad heeft en een sterke groeier is.

Groetjes Fons.
woensdag 1 november 2006 - 21:44
rietje

Rietje


hallo allemaal!



nu eind november,zeker dankzij het warme weer,zijn eindelijk onze vijgen rijp.mooie paarse en lekkere vijgen; LAATBLOEIERS?of is dat normaal?

groetjes,rietje
zaterdag 2 december 2006 - 15:53
Frank1

Frank1



hallo allemaal!



nu eind november,zeker dankzij het warme weer,zijn eindelijk onze vijgen rijp.mooie paarse en lekkere vijgen; LAATBLOEIERS?of is dat normaal?

groetjes,rietje


zal wel te maken hebben met dat warm weer!
hebt meer geluk gehad dan ik, nu zijt ge toch al zeker dat het geen mannelijke boom is, zoals ge eerst dacht.......hier veel vijgen, maar geen enkele dat eetbaar is geworden!

groetjes, volgend jaar misschien beter
Frank
zaterdag 2 december 2006 - 16:32
kirsten

Kirsten

ook mijn vijgenboom heeft roestvlekken op meerdere bladen.
ook de nieuwe blaadjes weten ervan.
ze verpulveren aan de randen???
zondag 1 juni 2008 - 13:37
rietje

Rietje


hallo!

ondertussen stelt onze vijgenboom het heel goed.Hij staat in een serre(plastieken bogen ,hier ook kap genoemd.

Hij brengt veel en lekkere vruchten voort(paarse).De varieteit kennen we niet.Een gekregen plant.

Hij staat ,samen met aardappelen ,tomaten,druivenlaars,komkommers,courgettes,laatste sla,meloenen(cavaillons),en er hangen nu nog emmers met aardbeien.

Tegen die roestvlekken op de bladeren spuiten we de tomaten,vijgenboom,aardappelen en druivenlaars met "koper".Dit is een volledig ongevaarlijk produkt.Als dat per ongeluk ergens anders(aarbei) zou op vliegen(wij dekken het toch goed af) zou men er de dag nadien al van mogen eten.

We wensen je in elk geval vele sappige vijgen toe.
zondag 1 juni 2008 - 18:50
kirsten

Kirsten

kan ik dat vinden in een gewoon tuincentrum?
maandag 2 juni 2008 - 13:32
rietje

Rietje

daar hebben wij het toch ook gehaald.


succes
dinsdag 3 juni 2008 - 17:02
Rikske_

Rikske_


daar hebben wij het toch ook gehaald.


succes


Rietje,


Van welk merk is dat dan, kan er zo meteen niets van vinden op google?
Heb ook zo'n product maar daar moet ik 2 maand wachten voor te eten en dat
zie ik niet zo zitten.
Alvast bedankt.
Groetjes
Eric
woensdag 4 juni 2008 - 08:53
u857287

U857287

dag

ik denk dat men "kopersulfaat" bedoelt

lieve
woensdag 4 juni 2008 - 22:22
Jopperdepopper

Jopperdepopper

Ook ik heb wat vlekjes op bladeren waarvan ik graag wat meer zou weten....

Een aantal bladeren hebben vlekjes. Ik heb een foto van de ergste bladeren gemaakt en bijgevoegd, weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Fruit

zaterdag 22 juli 2017 - 12:38
Jopperdepopper

Jopperdepopper

En nog deze...

Fruit

zaterdag 22 juli 2017 - 12:39
u857287

U857287

Wij hebben geen vijgen meer, niemand lustte ze en ieder jaar bevroren ze.
zondag 23 juli 2017 - 09:52
Ambrosia

Ambrosia

Heeft iemand Black Madeira vijg
Ik wil een plant kopen of stekken om te bewortelen tegen vergoeding.

Mvg. Ambrosia
vrijdag 21 december 2018 - 21:34
FigFire

Tekst aangepast

FigFire

Ik heb al een paar jaren een vijgenboom Brown Turkey in een grote pot op het terras. Nu zijn daar deze zomer 2 scheuten langsgekomen. Kan ik daar nu iets meedoen om ze te scheiden of is het te laat, te vroeg?? De vijg hangt er niet meer aan.

Fruit

zondag 17 februari 2019 - 11:29
brouwerke

Brouwerke

Als je de zijscheut heel voorzichtig bloot maakt tot waar hij vertrekt en met een beetje geluk zitten daar worteltjes aan, dan kan je die zo diep mogelijk afknippen en in een andere grote pot planten.

maandag 18 maart 2019 - 14:18
FigFire

FigFire

Ok bedankt voor de hulp, ik zal het eens proberen dit weekend.
dinsdag 19 maart 2019 - 12:31
Theodora van Leeuwen

Theodora van Leeuwen

Ik zou graag twee laaggroeiende takken van de vijg afleggen. Welke maand is daar het meest geschikt voor?
vrijdag 20 augustus 2021 - 12:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon