menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Adelaarsvaren

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Kleinedikken

Hallo, een 15 tal jaren geleden nam ik een heel klein varenzaailingetje mee uit het bos bij het kasteel van Attre. Ze groeiden daar zeer weelderig.
Ondertussen heb ik door deling van de kluit een 10 tal prachtige varens in mijn tuin + een aantal zaailingen uit de sporen. Vrij grote varens overigens. Zelfs in een flinke bloempot worden de bladeren 40 cm groot.
Hij woekert niet, maar na een aantal jaren vormt zich een dikke kluit die uit meerdere kernen blijkt te bestaan en mooi kan gedeeld worden.
In het najaar gaan de bladeren dood en blijven tijdens de winter slap op de grond liggen. Dus niet rechtop zoals bij de Regalis.

Onlangs maakt een kennis me erop attent dat varens wel eens heel slecht voor de gezondheid zouden kunnen zijn en de sporen zelfs sterk kankerverwekkend.
Vooral adelaarsvarens zouden schadelijk zijn.

Nu ben ik wel een beetje ongerust geworden. Ik heb altijd getwijfeld of het nu een Dryopteris of een adelaarsvaren was.

Naar verluidt kun je in de doorsnede van een adelaarsvaren een vlinderachtige figuur zien. Maar is dit typisch? En kun je dat in de doorsnede van de bladstengel zien, of moet je de plant opofferen en de stam doorsnijden?

En stel dat het een adelaarsvaren blijkt te zijn, moet ik dan mijn prachtige varens eruitgooien of is het allemaal zo erg niet?

beste groeten,
Kleinedikken
zaterdag 21 februari 2009 - 13:23
Rita1960

Rita1960

Kleinedikken,

Als we alles uit de tuin moeten gooien wat giftig, slecht of kankerverwekkend is blijft onze tuin (bijna) leeg. Geniet van je varens. En bedenk dat het lopen in een stad met autoverkeer vele malen schadelijker is.
Blijf met je beide benen op de vaste grond staan!

groetjes,

Rita

PS: nog van harte welkom op dit forum
zaterdag 21 februari 2009 - 20:25
tuinplantonline

Tuinplantonline

ik sluit mee bij rita aan blijf met beide benen op de grond staan

groetjes tuinplantonline
zaterdag 21 februari 2009 - 20:48
PeterW

PeterW

Adelaarsvarens zijn inderdaad giftig, maar je gaat ze toch niet opeten. Maar dan 80 % van wat in mijn tuin staat is licht tot zwaar toxisch, maar als je er verantwoordelijk mee omgaat hoeft dat geen probleem te zijn.
zondag 7 augustus 2011 - 22:51
Kriskras

Kriskras

PeterW tokkelde op zijn toetsenbord:

Adelaarsvarens zijn inderdaad giftig

Adelaarsvaren is niet enkel giftig maar bevat ook kankerverwekkende stoffen.

http://deepfreezer0.blogspot.com/2010/06/deel-120-adelaarsvaren.html

Voor elk diertje zijn pleziertje, maar bij komen die er niet in, en deze plant is wat mij betreft evenmin een aanrader.
maandag 8 augustus 2011 - 03:55
Polplastron

Polplastron

Volgens mij zijn alle varens op zich giftig.
zondag 11 september 2011 - 18:14
joopsmit

Joopsmit

ik meen dat de aadelaars varen wel woekerde alleen maakt hij meters lange rizomen ondergronds en het kan dan zijn dat hij ineend 8 meter verder ineens de grond uit komt, lang bos wegen zie je ze nog wel eens masaal en soms 2 meter hoog heb ik ze gezien . Ik durf ze niet te planten bij mij.
zaterdag 16 februari 2013 - 01:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon