menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag het op het forum

Ga naar meest recente reactie

boomvaren

Boomvaren

Regelmatig krijg ik mails van mensen die met bepaalde vragen zitten over varens. Als het om algemene vragen gaat over het kweeken, eigenschappen van bepaalde soorten, ziekten ,enz. vind ik het altijd jammer dat deze onthouden worden aan ons forum publiek. Het is zo dat we allen wat kunnen bij leren.

Tuinieren is geen allchemie waar je geheimzinnig moet over doen, het is een bezigheid waar je vreugde moet in vinden en wat je moet delen met anderen

Ooit zei een leraar tegen mij de wijze woorden, domme vragen stellen kun je niet, alleen domme antwoorden geven en dan nog kunnen domme antwoorden aanleiding geven om tot een goed antwoord te komen. Dus vrees niet en vraag het op het forum.

Je moet ook niet vrezen dat je vragen gaat repeteren, als beheerder van de rubriek varens op het forum, ben ik altijd in staat je vraag te koppelen aan de voorheen gestelde vraag moest dit nodig zijn.
donderdag 8 mei 2008 - 22:26
debora

Debora

Net nieuw en ik had een vraag over varens - zij het niet zo opbouwend! Ik had graag geweten hoe ik er van af geraak? In ons nieuwe gekochte huis staan varens in de voortuin en (het spijt me) ik ben echt geen varen mens, maar de planten komen steeds terug! kan er iemand adviseren?
zaterdag 4 september 2010 - 09:58
lanne

Lanne

Hallo Debora ,
veel varens kan je gewoon uittrekken of uitsteken of zelfs verkopen als het speciale soorten zijn - Welke soort varens is het ? geef eens wat meer info over uw voortuin - zoals : zon? - soort grond? - bomen ? andere beplanting ? als je een foto kan plaatsen , dat zou ook wel kunnen helpen .
Je zou ook een nieuw topic kunnen starten en aan de liefhebbers van varens kunnen vragen, om ze gratis te komen uitsteken , dan zijn ze nog goed voor iemand en dan kan je nadien de grond aanpassen ,zodat ze wat moeilijkere omstandigheden hebben om te groeien .
Laat maar horen
Groetjes
Lily-Anne
zaterdag 4 september 2010 - 11:01
Hobonia

Hobonia

Mijn vraag:tuintegels nr 9181 is het oppervlak volledig dicht of met openingen?
maandag 17 oktober 2016 - 11:21
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Als het helemaal vol staat en je er niet vanaf geraakt, lijkt het mij dat er een heel grote kans hebt dat je Matteucia struthiopteris (bekervaren) hebt staan; deze planten werden en worden nog steeds heel vaak aangeplant in Vlaamse en Nederlandse tuinen. Het is meestal dat wat veel tuiniers kennen als varen en waardoor alle andere varens een slechte naam krijgen als woekeraars.

De enige manier om er van af te komen is de uitlopers helemaal verwijderen en elk nieuw plantje meteen weg te halen. Na een tijd ben je er echt wel vanaf!

Dit is overigens een van de weinige varens die NIET in mijn tuin komen (al zijn er binnen Matteucia wel een paar soorten die ik best mooi vind en die misschien minder woekeren).

Groeten,

Pol

P.S.: Nu reageer ik toch op een topic van maaanden geleden. Hoe komt dat nu toch? Ach ja ...
vrijdag 21 april 2017 - 08:36
saskiach

Saskiach

Beste tuinvrienden,

wie zou mij kunnen helpen aan de naam van deze varen. De bladeren doen mij denken aan denne bladeren...........

Varens & Boomvarens

maandag 3 juli 2017 - 16:23
rivofa

Rivofa

Ik vrees dat dit een conifeer is.
maandag 3 juli 2017 - 20:00
saskiach

Saskiach

ok, dank u wel Rivofa........ik dacht dat coniferen meer bomen of struiken waren.....deze lijkt wel meer op een bodembedekker... ???



dinsdag 4 juli 2017 - 15:32
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Zit er ergens een houtige stengel aan? In dat geval zou het een conifeer kunnen zijn zoals aangegeven.
Als de bladeren echter vanuit de bodem komen (tenminste vanuit een soort "hart") dan zou het toch om een varen kunnen gaan.

Heb je deze overigens als tuin- of als kamerplant gekocht?
dinsdag 4 juli 2017 - 17:16
saskiach

Saskiach

Dank je wel Polplastron,

Neen er zit er geen houtige stengel aan. Vandaar dat het meer op een varen lijkt. Maar met het advies van Rivofa dat het een conifeer kan zijn, ben ik verder gaan googlen en ben bodembedekkende conifeer tegengekomen.
Dit is 'm dus..................
woensdag 5 juli 2017 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon