menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Algemeen vijverplanten en winter,wat doen?

forpus

Forpus

Graag nog even van kenners onder jullie wat doen met al die mooie vijver plantjes die je koopt in de zomer tijdens winterperiode.

Algemeen...snoei je de hoge tot beneden? de lage kun je misschien zo laten?
Zijn ze allen zowat winterhard of verre van? éénjarige bij?

Ik heb de normale vijverplanten denk ik zo...

Als wateropervlak niet toevriest verschil?

Ik heb oa carex,geum,equisetum,lobelia,alisma,schizostylus,cyperus,hypericum,mentha,juncus,cardamine,anagalis,lilaeopsis,myriophyllum,gratiola,sisyrinchium,

gr steven
dinsdag 26 september 2017 - 17:04
Polplastron

Polplastron

Pfft, veel vragen tegelijk en niet meteen in één zin te beantwoorden!

Algemeen...snoei je de hoge tot beneden? de lage kun je misschien zo laten?

Snoeien is in principe niet nodig voor de gezondheid van de planten.
Wel is het zo dat bepaalde delen van planten gaan rotten in de winter en op die manier extra voeding in het water kunnen brengen. Dat klinkt positief, maar het werkt algengroei in de hand.
Om die reden is het goed om afgestorven plantendelen te verwijderen. Ik "snoei" dus niet, maar verwijder enkel wat dood is.
Enkel planten met decoratieve zaaddozen of rietachtige planten laat ik ongemoeid omwille van het uitzicht: die krijgen in het voorjaar hun "behandeling" wel.

Zijn ze allen zowat winterhard of verre van? éénjarige bij?

De meeste vijverplanten zijn volledig winterhard gezien ze inheems zijn of variëteiten van inheemse planten: Lisdodde (Typha sp.), dotterbloem (Caltha palustris), slangenwortel (Calla palustris), waterdrieblad (Menyantes trifoliata), watergentiaan (Nymphoides peltata) en plomp (Nuphar lutea).

De meeste waterlelies (waarvan een aantal variëteiten zijn van Europese soorten) en de meeste zuurstofplanten die vaak worden aangeplant (zoals waterpest, fonteinkruiden, waterranonkel, ...) zijn eveneens volledig winterhard en worden mee beschermd door het feit dat ze onder water zitten gedurende de vorstperiodes.

Meer gevoelige planten als Kaapse waterlelie (Aponogeton dystachios), Pontederia sp. en Thalia sp. zijn minder winterhard, maar komen een "normale" winter in onze streken goed door.

De meeste drijfplanten die in de zomer verkocht worden, zijn hier compleet niet winterhard en kan je nu best stilaan verwijderen omdat de afgestorven plantendelen het water te hard vervuilen. Enkel kikkerbeet (Hydrocharis morsus-ranae) is volledig winterhard, evenals krabbenscheer (Stratiotes aloides).

Een aantal planten zijn eveneens niet winterhard zoals Zantedeschia aethiopica (die in het Nederlands wel eens foutievelijk "calla" genoemd wordt, maar dat is dus een andere soort!). Deze planten kan je eventueel 's winters op de bodem van je vijver plaatsen om ze daar vorstvrij te laten overwinteren of je zet ze redelijk droog op een vorstvrije plek. Zelf heb ik deze planten al jaren niet meer in de vijver staan, maar gewoon in de tuin waar ze naar mijn aanvoelen beter presteren.
Ook Colocasia esculenta is hier niet winterhard en kan, vermoed ik, op dezelfde manier worden behandeld.

In jouw geval zijn de meeste planten die je hebt dus goed winterhard: enkel die Lilaeopsis zie ik nog afsterven gezien het eigenlijk een plant is voor een verwarmd aquarium. Scizostylus is gevoelig, maar kan een normale winter wel aan. Bij Cyperus hangt het er van af welke soort je hebt evenals bij Myriophyllum en bij Sisyrinchum.

Als wateropervlak niet toevriest verschil?

Het wateroppervlak mag gerust dichtvriezen, voor de planten maakt het geen verschil. Wel kunnen in een vijver rottingsgassen ontstaan door afgestorven plantendelen en door bladeren die in de vijver gewaaid zijn en verteren. Deze gassen ontsnappen normaal gezien gewoon door het wateroppervlak. Dichtvriezen zorgt ervoor dat dit niet kan en dit kan voor eventuele vissen wel een probleem geven. Om deze reden kan het interessant zijn om een luchtpompje of vijverpomp te laten draaien in de vorstperiode. Zorg er hierbij wel voor dat het water niet te erg in beweging komt op de plek waar je vissen overwinteren. Het tegen de stroming inzwemmen kost hen bakken energie en die hebben ze 's winters net niet ter beschikking!

Hopelijk kan je met deze, lange, uitleg verder!

Groeten,
Pol
zaterdag 30 september 2017 - 11:40
forpus

Forpus

dag,

wat kan ik daarop zeggen...een lange goeie uitleg die ik meerder malen ga lezen

zou zeggen hartelijk dank voor de tips.
donderdag 5 oktober 2017 - 15:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon