menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Draadalg

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Draadalg

Ik heb een paar minivijvertjes. Door een plantenruil is daar helaas draadalg in gekomen.

Regelmatig handmatig verwijderen helpt maar ten dele. Hydrocharis morsus (kikkerbeet) en Ceratophyllum (hoornblad) waren zodanig aangetast dat ik ze uiteindelijk verwijderd heb.

De vijvertjes worden druk bezocht door allerlei dieren en die wil ik zeker niet in gevaar brengen.

Een vijverwinkel die ik onlangs bezocht stelde me een biologisch bestrijdingsmiddel voor, maar dat zou enkel onderdrukken. Het was vrij prijzig en moet om de paar weken worden toegepast. Opnieuw beginnen vanaf nul is, voor mijn minivijvertjes, goedkoper.

De winkelier beweerde dat draadalg hoe dan ook onvermijdelijk is.

Hoe zit dat? Voor die plantenruil had ik hier zeker geen draadalg.

Waar komt die alg vandaan en hoe hou je die weg uit je vijver?
zaterdag 23 september 2017 - 03:02
LT
zaterdag 23 september 2017 - 07:42
vincent1971

Vincent1971

Wat bij mij goed heeft geholpen bij het bestrijden van draadalgen in de vijver:

https://www.vijverhulp.be/draadalgen-bestrijden-vijver/

Hier vind je uitleg over de oorzaak van de groei van draadalg en de manier waarop je de groei kunt voorkomen. https://www.vijverhulp.be/draadalgen-bestrijden-vijver/
zondag 25 februari 2018 - 12:42
LT

LT

Draadalgen zouden aantonen, dat je gezond water hebt...Watervlooien gebruiken het als waslijn...
zondag 25 februari 2018 - 12:55
Polplastron

Polplastron

Draadalgen zijn zeker niet "slecht". Ze zijn eerder een doorn in het oog van de vijverbezitter dan dat ze schade doen. Tenzij ... ze natuurlijk ondergedoken planten gaan overwoekeren en deze op die manier in hun groei gaan belemmeren.

De beste manier om draadalgen tegen te gaan is door te zorgen voor concurrentie: planten halen hun voedingsstoffen uit het water en zorgen op die manier voor minder kansen voor de draadalgen. Denk hierbij aan ondergedoken planten (de zogenaamde zuurstofplanten), maar vergeet ook niet dat moerasplanten ook mee helpen zeker als ze in een luchtig, voedselarm substraat staan (bijvoorbeeld fijn grind).

Algen hebben voor hun groei ook zonlicht nodig; een vijver die de hele dag in volle zon ligt, is bijna onmogelijk algvrij te houden. Zorg daarom dat er wat schaduw is, bijvoorbeeld in de vorm van planten met drijvende bladeren.

En last, but nog least, mag je algen beschouwen als het onkruid in je tuin; op tijd wieden is nu eenmaal iets dat bij tuinieren hoort. Bij elk bosje algen dat je verwijdert, haal je meteen weer een bom voeding uit de vijver wat toekomstige algen weer een beetje minder kansen geeft.

De website die hier al een aantal keren werd vermeld, heeft het regelmatig over de hardheid van het water. Misschien vergis ik me zeer sterk, maar volgens mij zijn er zowel zuurstofplanten die eerder hard water prefereren als zuurstofplanten die eerder zacht water prefereren. Het is vaak gewoon even een kwestie van experimenteren welk soort planten het wel of niet goed doet in je vijver. Het alom verguisde fonteinkruid groeit in mijn vijver bijvoorbeeld als een tierelier terwijl waterpest hier wegkwijnt!

Groeten,
Pol
zondag 25 februari 2018 - 18:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon