menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Informatie gezocht over (border)vijverplantjes. Wat, hoe, waar?

Ga naar meest recente reactie

Greenchitect

Greenchitect

Toen ik de volledige tuin op de schop deed, heb ik bij het ontwerp ook een vijver geïnstalleerd. Niks speciaal, klein standaard harde plastic (geen idee welk materiaal het precies is) vijvertje (ongeveer 2 vierkante meter, 1 meter max diepte). Ondertussen erg veel informatie gezocht over klimrozen, gewone planten, grond verbetering. Ging allemaal prima, maar nu ik veel gedetailleerde informatie wil over vijverplanten valt mij dit toch erg tegen.

Ter verduidelijking heb ik reeds de eerste 5 pagina's per mogelijke termen op google doorspit. Maar ik vrees dat ik te weinig termen ken van vijverplantjes om betrouwbare en duidelijke informatie te vinden.

Mijn vragen:

1) Bronnen om te bestuderen welke soorten waterplantjes er zijn (verschil overplanten, moerasplanten, zuurstofplanten,enz). Liefst met foto's en welke (niet)woekerend zijn en (niet)winterhard.

2) Bronnen om vijverplanten te kopen. (zoveel websites die niet vermelden of een plant woekert en niet vertellen of een vijverplant winterhard is). Ik ben dus op zoek naar winterharde, niet woekerende zuurstofplanten. Daarna overplanten, moerasplanten die mooi bloeien.

3) Hoe kan de randen van mijn vijver (zie foto) op een natuurlijke manier bedekken met planten? Welke niet woekerende planten kan ik langs de rand in de vijver zette (die groeien naar de buitenkant) of omgekeerd planten die ik kan zetten, net langs de vijver op de rand , die groeien naar het water?

4) Wat is het grote verschil tussen overplanten en moerasplanten en welke soort kan ik gebruiken bij mijn vijver?

Mijn excuses voor de wall of text en vragen, alvast bedankt voor de antwoorden! ^^

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 januari 2017 - 10:57
jdcoster
maandag 16 januari 2017 - 12:26
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Als u met woekeren bedoelt ' zich snel voortplanten zodat u geregeld eens in uw vijvertje zult moeten ingrijpen', dan moet ik u teleurstellen. Alle waterplanten en oeverplanten doen dat.

Als drijf- en zuurstofplant zou je misschien best gedoornd hoornblad nemen dat is winterhard.
Dat vijvertje is eigenlijk te klein om daar veel planten in te plaatsen. Een dwergwaterlelie in een mandje zal nog wel gaan.

Zet je die rand vol oeverplanten, want mooi is dat natuurlijk niet, zo'n bak in kunststof, dan zul al hetzelfde jaar niets meer van het water zien. Ik zou die rand volledig opvullen met grint of steenslag en die laag nog minstens een halve meter door laten lopen rondom de vijver in het droog gedeelte. Als je dan in dat droog gedeelte planten plaatst zoals Sedum spurrium, acaena, lysimachia nummularia of Ajuga reptans, dan gaan die planten op termijn heel die boord verstoppen. Dat zijn geen waterplanten maar ze zullen laag blijven, aan de waterrand stoppen met groeien en de waterspiegel zichtbaar laten.

Ergens nog een Iris ensata in pot in dat ondiep gedeelte zetten zou ook nog kunnen.
maandag 16 januari 2017 - 12:50
Greenchitect

Greenchitect

Dank je wel voor de reactie. Dat is een zeer goed idee.

Ik had nog een ander idee maar ik weet niet of dit uitvoerbaar is:
Een manier om de rand te verbreden buiten de vijver. Het probleem waar ik tegen aan loop is: Buiten de vijver rand is het droog, de rand in de vijver is het moeras tot gewoon water. Hoe kan ik een semi natte bredere vochtige border maken die die water uit de vijver haalt? (als dit al mogelijk is met een kunststofbak).

De planten die u voorstelde ga ik zeker opzoeken en gebruiken! Alvast bedankt!
maandag 16 januari 2017 - 13:01
jdcoster

Jdcoster

Vergeet niet dat door de capillaire werking en door verdamping (rechtstreeks en via de planten) er in de zomer veel water uit de vijver verbruikt wordt. U zult geregeld moeten bijvullen.
Bij mij werd dat bij allebei mijn vijvers opgelost door het regenwater van de daken af te leiden er naartoe ( zie mijn tuinfoto's onder 'vijvers')

Af en toe heb ik dan water teveel dat dan diffundeert in de grond en de grond dan daar wat vochtiger houdt. Een zeldzame keer moet ik dan toch wel bijvullen maar dat wordt dan al beter betaalbaar.

Moest het mijn eigen ontwerp zijn zou ik uiteraard kiezen voor een grotere waterpartij, waarbij ik meer mogelijkheden heb en me meer creatief zou kunnen uitleven. Ik zou dat 'badje' weg gooien en resoluut gaan voor een vijver in EPDM-folie...
maandag 16 januari 2017 - 13:50
Greenchitect

Tekst aangepast

Greenchitect

Overbodige post (verwijder mijn post admins ^^ )
maandag 16 januari 2017 - 14:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon