menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aquarium

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Zijn er aquarium liefhebbers die mij kunnen helpen?
Mijn visjes sterven het zijn guppy's
wat kan de oorzak zijn
maandag 3 oktober 2016 - 14:56
Roeli

Roeli

niet juiste temperatuur, te veel of te weinig voer.
Net nieuwe vissen toegevoegd ?
maandag 3 oktober 2016 - 17:52
bisschop

Bisschop

het zijn allemaal nieuwe vissen.
welk is de juiste temperatuur?
momenteel 22 graden.

maandag 3 oktober 2016 - 19:30
zuurtje

Zuurtje

Het houden van guppies

Waarom lees je niet eerst iets over je visjes voor dat je er aan begint ? (denk ik zo)

Guppies zijn zeer gemakkelijk door beginners in een warmwater aquarium te houden. Ze leven in zoet water, dus er mag geen zout aan het water toegevoegd worden. De temperatuur van het water is ideaal 26°C, maar mag variëren tussen 18°C en 28°C. Dit betekent dat je zelfs guppies in een onverwarmd aquarium kunt houden, zolang de omgevingstemperatuur maar nooit onder de 18°C zakt.

Ineke.
maandag 3 oktober 2016 - 21:13
Polplastron

Polplastron

Hoe lang staat dat aquarium er al?

Een nieuw aquarium heeft een inlooptijd nodig omdat bacteriën zich moeten vestigen. Volgens de fabrikanten zou dit kunnen ingekort worden met een bacteriekuur die te verkrijgen is in flesjes of potjes van verschillende merken, maar zelf heb ik dit nooit gebruikt.

Als ik een nieuw aquarium opstart, begin ik met de aanleg: goede bodem, goede beplanting, rustig vullen met kraantjeswater en dan vervolgens drie weken laten staan en in evenwicht laten komen. Intussen draait het filter al en ook staat de termostaat op de juiste temperatuur voor de vissen die ik erin wil zetten. Eventueel kan men tussendoor af en toe al eens wat visvoer in het aquarium gooien zodat afbraakbacteriën gestimuleerd worden, maar of dat nodig is?

Als nieuwe vissen komen, leg ik ze met zak en al een tijdje in het water tot de temperatuur ongeveer gelijk is. Vervolgens kap ik het gros van het water van de aquariumwinkel weg en zet ik de vissen in een hoge kom of maatbeker naast het aquarium. Nu laat ik langzaam water van het aquarium in deze maatbeker druppelen zodat de vissen kunnen wennen aan het verschil in waterwaarden.

Pas dan ... en alleen dan gaan de nieuwe vissen in de bak. Kans op succes 99,9% en zeker met "beginnersvissen" zoals guppies!

Met het beetje info dat je geeft weten we eigenlijk niets en kunnen we niet zo goed helpen. Maar misschien zit er in mijn verhaal iets wat je op weg helpt en anders kan je altijd nog wat meer info geven.

Groeten,
Pol
maandag 3 oktober 2016 - 22:10
zuurtje

Zuurtje



Ineke
maandag 3 oktober 2016 - 22:20
bisschop

Bisschop

Ik heb de bak opgestart water van een andere bak erin gedaan en aangevuld met leidingwater en ook de visjes er voorzichtig ingezet.
raad je me dan aan om de visjes in de bak te zetten die al lang draait en deze bak waar ze nu in zitten nog wat laten te werken.
ik heb hem geen 3 weken er voor laten draaien. Dus hier zal mijn probleem zitten.
ik ben wel op een forum gaan lezen over de guppies.



groetjes
dinsdag 4 oktober 2016 - 01:16
Polplastron

Polplastron

Ik heb de bak opgestart water van een andere bak erin gedaan en aangevuld met leidingwater en ook de visjes er voorzichtig ingezet.


Dit is alvast een wijs plan: bacteriën uit de ene bak zullen op die manier sneller de andere bak gaan koloniseren en voor evenwicht zorgen. Dit werkt minstens even goed als alle producten die voor dit doel verkocht worden.

Raad je me dan aan om de visjes in de bak te zetten die al lang draait en deze bak waar ze nu in zitten nog wat laten te werken.


De vissen zijn hoogstwaarschijnlijk gestorven aan vergiftigingsverschijnselen door ammoniak en eventueel nitriet omwille van het feit dat er onvoldoende nuttige bacteriën aanwezig zijn. Vandaar die wachttijd van 3 weken (Ik zocht even op en sommige mensen raden maar 2 weken aan.). Overigens geldt die wachttijd even goed voor een vijver, maar veel mensen beseffen dat niet. Omwille van deze onwetendheid sterven veel vissen in de eerste weken.

Als je echter nu nog vissen in het aquarium hebt en die leven nog, dan zou het best kunnen dat het evenwicht al aan het ontstaan is (mede door dat je "oud" water mee gebruikt hebt).

Je zou dus de vissen in de oude bak kunnen doen als dat nog mogelijk is en dat lijkt me optimaal. Maar je zou ook het risico kunnen nemen en ervan uitgaan dat de vissen die het overleefd hebben blijkbaar in een voldoende gezonde omgeving zitten om misschien niet te floreren, maar toch op z'n minst te overleven tot het allemaal wat beter is. Dit is moeilijk in te schatten over het internet hé!

Ik heb hem geen 3 weken er voor laten draaien. Dus hier zal mijn probleem zitten.


Gelukkig mogen mensen fouten maken anders zouden we nooit iets leren hé!

Let er wel altijd op dat je vissen beetje per beetje uitzet, dus niet ineens 20 tegelijk zodat een aquarium zich kan aanpassen aan de nieuwe situatie. En lees je inderdaad eens goed in over hoe een aquarium werkt en welke eisen je vissen en planten stellen. Op die manier is een aquarium een prachtige hobby en een juweel in elk huis. Een vis die in een omgeving zit die zijn natuurlijk leefmilieu bij benadering nabootst (juiste waterkwaliteit, juiste PH en KH, juiste temperatuur, juiste beplanting, juiste belichting, juiste waterstroming, ...) zal zijn kleuren optimaal laten zien en gezond zijn, een vis die in kunstmatige omstandigheden gehouden wordt waar het menselijk oog belangrijker is dan de eisen van de vis zelf zal minder lang leven en fletsere kleuren hebben. Hou hierbij ook rekening met combinaties van vissen en je zal echt plezier hebben.
dinsdag 4 oktober 2016 - 08:30
molleke32

Molleke32

Idd een opstartend aquarium moet minstens 3 weken (maar neem maar 4 weken) draaien.. na een +/- 2 weken krijg je een nitriet piek (zeer giftig). Geen enkele vis overleeft dit hoe makkelijk ze normaal ook te houden zijn.. je kan dit stadium idd versnellen door er bacteriën toe te voegen maar niets is zo goed als geduld!
Daarna het aquarium idd niet overbevolken en niet te kwistig met voer.. Ik sluit me volledig aan met pol zijn uitleg
dinsdag 4 oktober 2016 - 09:35
molleke32

Molleke32

Ik heb al 20 jaar een aquarium.. met de juiste verzorging leven je vissen lang. Afhankelijk van de soort. Ik heb roodkopzalmen en.neons van 8 jaar oud.

Vijvers & Vissen

dinsdag 4 oktober 2016 - 09:38
Polplastron

Polplastron

Je aanplanting en bekleding voldoen dan ook zeer goed aan de gewenste omstandigheden voor de vissen die je houdt, Molleke. Dat is een belangrijk deel van goed aquariumhouden dat helaas vaak niet in acht wordt genomen!
dinsdag 4 oktober 2016 - 09:41
molleke32

Molleke32

en ik heb allemaal vissen van dezelfde waterwaarde, zacht, zuur water.. bijlzalmen, roodkopzalmen, neons , dwergpotloodzalm en rode rio.. en vissen die verdraagzaam zijn tov elkaar, dus geen stress continue
dinsdag 4 oktober 2016 - 09:55
zuurtje

Zuurtje

Wat een mooi aquarium ! Molleke

Ineke
dinsdag 4 oktober 2016 - 11:04
bisschop

Bisschop

ik heb de visjes er uitgehaald en in de oude bak gezet.
Hopelijk kan de andere bak zich nu inwerken.
toch allen bedankt voor de uitleg
groetjes
marleen
dinsdag 4 oktober 2016 - 14:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon