menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alg/groen in vijvertje/fontein

Richard van Dokkum

Richard van Dokkum

Hallo vrienden,

Sinds anderhalf jaar heb ik een fonteintje in de voortuin. De zon schijt hier van 9.00 tot 18.00 uur (als hij er is).
Dit jaar zit er veel groene drap in, en als ik hem schoon maak zwemmen er een soort van kleine wormpjes in het water.

Als er vraag naar is ga ik hem schoonmaken en het goed laten zien, maar ik denk dat dit wel vaker gebeurd.

Ik zoek een bestrijdingsmiddel of volledige oplossing die dit probleem kan oplossen.
Eén eis aan het middel.. Het moet niet schadelijk zijn voor dieren. Er zitten dagelijks veel dieren bij.

Met vriendelijke groet,

Richard Osinga
Dokkum (Friesland, Nederland)

[email protected]

Vijvers & Vissen

donderdag 19 mei 2016 - 19:38
Polplastron

Polplastron

Ik zoek een bestrijdingsmiddel of volledige oplossing die dit probleem kan oplossen. Eén eis aan het middel.. Het moet niet schadelijk zijn voor dieren. Er zitten dagelijks veel dieren bij.


Ik vrees dat in deze zin een grote tegenstrijdigheid zit. Laatst keek ik (puur uit nieuwsgierigheid) nog naar producten die algen bestrijden. Op alle producten die ik toen vastnam stond dat ze schadelijk waren voor het aquatisch milieu (wat eigenlijk ook maar logisch is).

Zolang het water zon krijgt en enige vorm van voeding bevat zullen er zweef-en/of draadalgen voorkomen. Indien het enkel gaat om zweefalgen zou een UV-lamp bij zo'n waterelement een oplossing kunnen zijn die de symptomen bestrijdt.

Beter nog zou het zijn om het water uit te laten komen of vertrekken in een bekken waar veel planten in staan die met de algen concurreren, maar ik begrijp dat dat in dit geval niet de bedoeling zal zijn.

Hopelijk weten anderen meer ....

Groeten,

Pol
donderdag 19 mei 2016 - 21:20
Richard van Dokkum

Richard van Dokkum

In ieder geval bedankt voor uw reactie @Polplastron!
donderdag 19 mei 2016 - 22:30
rikkie_1963

Rikkie_1963

Volgens mij zij het zweefalgen, een klein UV lampje achter je pomp zal dit probleem oplossen.
zondag 26 juni 2016 - 22:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon