menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Nepenthes bekers worden bruin

Ga naar meest recente reactie

Marco1988

Marco1988

Ik dacht dat ik me goed had ingelezen voordat ik deze prachtige planten kocht tegen de vliegen. Maar ik heb ze nu een paar dagen en de eerste bekers worden al bruin. Wie weet wat ik fout doe?

Ik gebruik alleen regenwater. Elke ochtend geef ik ze water zodat ze vochtig blijven maar nooit te nat. Elke ochtend en avond benevel ik de plant om een beetje luchtvochtigheid te creëren.

Ze hangen hoog voor mn raam zodat ze de hele dag in het licht staan maar krijgen nooit direct zonlicht.

Wat doe ik fout?
Of is dit normaal voor de plant?

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 27 augustus 2017 - 11:59
Polplastron

Polplastron

De luchtvochtigheid in je huis is veel te laag; ik heb hier verschillende soorten Nepenthes staan en die staan allemaal in een glazen bak waar de luchtvochtigheid enorm hoog is.
Alleen op die manier hou je deze planten mooi.
Verkocht als kamerplant is deze bijzondere planten maar een kort leven beschoren.
Hetzelfde geldt overigens ook voor de meeste andere vleesetende planten; de luchtvochtigheid moet echt wel hoog zijn gezien de meeste ofwel uit tropische wouden komen of uit vochtige moerassen.

Groeten,
Pol
zondag 27 augustus 2017 - 17:54
satomi

Satomi

Zelf heb ik een Nepenthes x hookeriana. Deze staat in de keuken waar de luchtvochtigheid relatief hoger is dan in de kamer. De plant doet het daar geweldig, samen met een Cephalotus. Ook die groeit als een idioot, terwijl het bij aankoop een klein plantje was met veel bruine bekers en meeldauw. Ze staan bij een raam op het zuidwesten.

Beiden krijgen alleen regenwater of gedestilleerd water (bij Appie H... 5 liter voor 0,80 ct online).
maandag 28 augustus 2017 - 18:18
Marco1988

Marco1988

Dan ga ik ze verplaatsen.
Ik heb zelf ook de keuken bij het raam op het zuidwesten. Misschien dat de zon van de namiddag ze goed doen
maandag 28 augustus 2017 - 21:26
satomi

Satomi

Zo ziet de mijne eruit - met inmiddels 5 nieuwe bekers en 3 nieuwe op komst:

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 29 augustus 2017 - 13:56
satomi

Satomi

Overigens, een particuliere kweker vertelde me dat Cephalotus 's nachts graag een plastic deksel heeft om zo te zorgen dat de luchtvochtigheid hoger was. Hij vertelde er ook bij dat wanneer je geen lampen gebruikt, je ook niet de hele tijd water in het bakje moet laten staan maar de grond af en toe wat droger moet houden. Dat houdt de schimmels in bedwang.

Wil je meer info dan is dit een heel fijne site: http://carnivora.nl/forum/index.php
dinsdag 29 augustus 2017 - 14:01
Polplastron

Polplastron

Overigens, een particuliere kweker vertelde me dat Cephalotus 's nachts graag een plastic deksel heeft om zo te zorgen dat de luchtvochtigheid hoger was.


Hier gaat het palludarium 's nachts ook bijna volledig dicht terwijl overdag de voorste deurtjes compleet open staan, dus daar kan een waarheid in zitten.
Bij mij staat er van lente tot begin herfst water in het palludarium en tegen de herfst laat ik dat stilaan uitdrogen. 's Winters overwinteren de planten koel en slechts licht vochtig.

Dat geldt natuurlijk niet voor Nepenthes die het hele jaar door warmte wil. Mijn Nepenthes die in de leefruimte staat, staat in een apart kasje en staat het hele jaar vochtig. Als bodemmengsel gebruikte ik daar een mengeling van turf en orchideeënschors.
dinsdag 29 augustus 2017 - 16:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon