menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

HELP! Wat is er met mijn cactus?

Ga naar meest recente reactie

LaraB

LaraB

Hallo!
Ik zit met een probleem, mijn cactus heeft aan één kant bruine plekken gekregen (zie afbeelding) en nu begint het papperig te worden bij de stekels. Ik zat te denken aan rot maar ik las dat dat vaak aan de onderkant begint en die is in mijn geval nog mooi groen en stevig. Kort geleden heb ik de cactus behandelt voor wolluis met een natuurlijk bestrijdingsmiddel van het merk HG, dit heeft geholpen maar ik ben bang dat dat de oorzaak is voor deze plekken. Vanbinnen is de cactus nog groen en vochtig en er komt zelfs een nieuw stekje aan de zijkant. Ik hoop dat iemand weet wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat ik zou kunnen doen, ik zou het jammer vinden als hij dood gaat. Alvast bedankt!

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 6 augustus 2017 - 02:05
Jeanine S

Jeanine S

Misschien te veel water ?
Ik heb dat eens gehad met een heel oude cactus.
Ik had het niet door en gaf getrouw iedere week water.
Bleek dat hij helemaal rot was onderaan.
Voel eens de aarde of heb je zo'n metertje ? Anders even droogleggen !
zondag 6 augustus 2017 - 09:21
LaraB

LaraB

Dat dacht ik in eerst instantie ook, ik zorg er nu inderdaad voor dat de aarde helemaal droog is voordat ik hem weer water. Het lijkt alleen niet veel beter te worden, ik weet niet of het dus aan iets anders ligt of dat ik te laat ben. Wel super bedankt voor je antwoord!
zondag 6 augustus 2017 - 22:47
Dany

Dany

Je cactus is volledig verkeerd gegroeid staat waarschijnlijk veel te donker, als je wolluizen hebt moet je daar zeker niet met een kant en klaar product op sproeien je verbrandt de cactus. Volgens mij staat hij ook in veel te grote pot waardoor hij te lang nat blijft bij watergift.
Kijk eens op volgende links waarschijnlijk ga je daar iets aan hebben ivm. verzorging
http://www.cactusclub-lophophora.be/vensterbankcultuur/
http://www.cactusclub-lophophora.be/ziektes-en-ongedierte/
dinsdag 8 augustus 2017 - 20:37
LaraB

LaraB

Hoi Dany, bedankt voor de links! Ik heb ze doorgelezen en ik denk dat ik de cactus zeker moet gaan verplaatsen, ik ga opzoek naar een plekje met meer zon. Ik wist alleen niet dat kant en klare middeltjes de cactus verbranden, dit lijkt me in eerste instantie heel onlogisch omdat ze speciaal gemaakt zijn voor het behandelen van kamerplanten. Ik zal er in ieder geval voor zorgen dat ik dat product niet meer gebruik en dat ik voortaan de behandeling met afwasmiddel ga proberen wanneer de wolluis weer optreed. Mijn cactus staat trouwens zeker niet te groot, hij is minstens zo lang als de pot zelf en blijft helemaal niet lang nat na de watergift. Ik denk dus niet dat het daar aan ligt. Bedankt voor je reactie!
woensdag 9 augustus 2017 - 11:35
Dany

Dany

Je cactus moet veel meer een bolvorm hebben de jouwe is lang uitgerekt omdat hij te donker staat en cactussen zijn niet echt kamerplanten.
Jouw cactus is een Mammillaria, ik weet niet juist de tweede naam, je moet eens googlen en dan ga je zien hoe jouw cactus er ongeveer moet uit zien.
woensdag 9 augustus 2017 - 16:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon