menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Venusvliegenval gaat kapot

Ga naar meest recente reactie

6osseye

6osseye

Dag iedereen,

Ik heb een aantal maanden een venus vliegenval die bij ons in de veranda staat. Nu is hij opeens beginnen rotten van binnen naar buiten uit. Ik heb hem steeds voldoende regenwater gegeven en hij heeft steeds veel zonlicht gekregen. Ik weet dat ze in een winterslaap gaan en dan opnieuw bloeien maar dit ziet er niet echt normaal uit.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn en valt hij nog te redden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 18 juli 2017 - 19:10
6osseye

6osseye

Hier zie je de schade in close-up

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 18 juli 2017 - 19:11
satomi

Satomi

Staat het plantje continue in een bakje met regenwater? Dat zou wel moeten. Een laagje van een ongeveer 1cm moet eigenlijk altijd in het bakje staan. Als je geen regenwater hebt is gedestilleerd water ook goed. Meestal hebben ze dat bij de supermarkt te koop. De plant nooit besproeien!

Hopelijk staat de plant in de juiste grond: pure turf, evt. gemengd met wat Sphagnum

Ook heeft het plantje volle zon nodig. Je mag geen (kunst)mest geven! Nu, in de zomer, kan je de plant gerust buiten zetten. Zet de plant binnen zo rond oktober.

Ik heb zelf inmiddels een paar Dionaea's (venusvliegenval) en daarnaast Nepenthes (tropische bekerplant), Sarracenia's (Amerikaanse bekerplant), Drosera's (zonnedauw), Utricularia (blaasjeskruid) en ook Cephalotus (Australische bekerplant). De planten hebben weinig verzorging nodig, alleen moet af en toe oud blad verwijderd worden en moet je goed op het waterniveau letten.
woensdag 19 juli 2017 - 14:40
6osseye

6osseye

Bedankt voor uw antwoord. De plant stond nog in de grond waarin ik hem heb gekocht dus dat kan het al niet zijn (denk ik). Het potje stond in een ander potje waarin steeds regenwater zat dus de grond was non-stop verzadigd en er begon zelf mos in te groeien. Zonlicht had de plant in overvloed want hij stond in onze veranda. En heb hem nooit mest gegeven of iets dergelijks. Kan het mss liggen aan het teveel open en dicht gaan van de vallen?
woensdag 19 juli 2017 - 20:03
satomi

Satomi

Ja, dat is heel goed mogelijk. Een val zal na een keer of vier open gaan afsterven. Ook moeten de insecten nog in leven zijn of in ieder geval goed bewegen om de val te triggeren. Als je zo'n val te vaak met de hand dicht laat klappen is dat ook niet goed voor de plant.

Als u de Dionaea bij een tuincentrum heeft gekocht is het goed mogelijk dat de grond niet de juiste is, dat zou ik ook nog even nakijken.
donderdag 20 juli 2017 - 09:10
6osseye

6osseye

Oké bedankt voor uw hulp! Voor zover ik er verstand van heb stond de plant in gewone potgrond... qua textuur lijkt het er toch op. Of is er een manier om te zien of het om gewone potgrond of turf gaat? Ik denk dat de oorzaak dan lag aan de potgrond en misschien ook aan het teveel laten dichtklappen, want iedereen die hier een vlieg vangt geeft die aan de plant... ik ga mij een paar zaadjes aanschaffen en deze zelf planten in turf om zeker te zijn dat het goed is. En ze ook meenemen naar mijn kot zodat niemand er vliegen zit in te proppen...
vrijdag 21 juli 2017 - 21:36
Polplastron

Polplastron

Binnen is de Dionaea moeilijk over te houden; het is mij in mijn palludarium alvast nog nooit gelukt: de groei is er spichtig (door gebrek aan licht?) en na een paar maanden kwijnen ze weg. Nochtans gedijen in datzelfde palludarium zonder enige zorg Cephalotus, Helimaphora, verschillende Drosera, Pinguicula, Utriccularia, ...

Buiten doet Dionaea het beter: in de moeraszone van onze vijver groeien en bloeien ze erg goed, maar daar zit je weer met vogels die de boel overhoop komen halen en een strenge winter kan er snel een einde aan maken. Voorlopig echter doen de planten die ik vorig jaar (opnieuw) gezet heb het redelijk goed. Ze staan daar overigens in volle zon en in vochtige (niet natte!) turf.

Groeten,
Pol
maandag 14 augustus 2017 - 14:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon