menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kweek citrusboompjes

Ga naar meest recente reactie

Almoze

Tekst aangepast

Almoze

Dit voorjaar voor het eerst citruszaadjes gezaaid.
Waarvan een groot aantal zijn uitgegroeid nu tot kleine plantjes van ongeveer 10cm hoog.
Omdat er zoveel (eigenlijk niet verwacht) uitgroeiden tot plantjes, heb ik er veel cadeau gedaan, maar die zijn zo goed als allemaal gesneuveld bij hun thuis helaas...

Hier groeien ze echter nog goed door.
Nu vroeg ik me alleen af...

Ik had gelezen dat ze zo veel mogelijk zon fijn vinden en had ze daarom op het balkon (uit de wind) in de zon gezet. Maar toen kreeg ik gele blaadjes.
Nu dus snel weer terug gezet op hun vorige schaduw plekje (ongeveer 1 a 2 uurtjes per dag in de zon).

Moet er wel even bij zeggen dat ik sinds een paar jaar in het heeeel zonnige Iran woon en de zon hier veel heter is dan in Nederland. De temperaturen lopen op tot zo'n 50 graden in de zomer.

Zou dit nu de beste plek voor ze zijn zo?

Ik heb de gele bladeren eraf gehaald overigens.

Onze winters zijn koud net als in Nederland, maar die kou is nog een zorg voor later. Nu eerst de hitte
woensdag 17 mei 2017 - 08:28
Almoze

Almoze

Zou ik ze nu kunnen verpotten trouwens? Of kan dat beter na de zomer?

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 17 mei 2017 - 08:33
Almoze

Almoze

1 van de plantjes met geel blad...

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 17 mei 2017 - 08:35
zourky

Zourky

Ik zou ze nu herplanten niet wachten tot ze groter zijn,met gezaaide citrus planten heb ik geen ervaring,wel gestekt dat is gelukt en is nu 1.50 m hoog,staat buiten tot het winter wordt.
Ik denk dat bij u het wat verbrand is van de zon in de schaduw gestaan en dan in de zon de jonge plantjes zijn nog niet gewoon aan de zon citroenboompje staat het liefst in volle zon en optijd water niet laten uitdrogen

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 18 mei 2017 - 10:44
Almoze

Almoze

Bedankt voor je reactie Zourky!

Misschien kan ik beter wachten tot volgend jaar om ze in de volle zon te zetten...

En zal op zoek gaan naar mooie potten voor ze.
donderdag 18 mei 2017 - 15:19
zourky

Zourky

neen ge moet die planten niet weg houden van de zon het is juist dat wat ze nodig hebben maar ze er langzaam aan wennen

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 18 mei 2017 - 15:32
Almoze

Almoze

Door ze bijvoorbeeld steeds langer in de zon te zetten, zodat ze kunnen wennen?
donderdag 18 mei 2017 - 23:27
rivofa

Rivofa

Alle planten, hoe zon minnend ook moeten geleidelijk wennen aan de zon buiten, en als het daar bij u 50 C° wordt zou ik eerder kiezen voor halfschaduw, of voor een parasol die je open kan doen als het echt te warm wordt.
vrijdag 19 mei 2017 - 14:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon