menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veel te grote yucca

Ga naar meest recente reactie

saartje_237

Saartje_237

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Mijn vader heeft een Yucca gevonden in oude loods. De plant zou er 27 jaar hebben gestaan, zonder dat iemand er naar omkeek.
Hij heeft die plant meegenomen naar zijn kantoor en de plant is op 5 jaar tijd ongeveer 4 meter groot geworden.
De plant kan daar niet meer blijven omdat de firma naar een ander gebouw verhuist.
Heeft iemand enig idee hoe je zo'n plant kan inkorten? En of dat geen probleem is voor zo'n oude plant?
Ik zou het erg vinden moest de plant na 32 jaar sterven doordat we ze fout hebben ingekort.
Alvast bedankt!
Groetjes
Sara
zondag 18 december 2016 - 00:18
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Plaats maar even een foto (y

Ineke
zondag 18 december 2016 - 15:19
corrielat

Corrielat

Of maak iemand blij die de ruimte en liefde heeft voor de plant, dan beschadig je hem niet en kan de plant rustig verder leven.
zondag 18 december 2016 - 18:32
Paul Du Ville

Paul Du Ville

Waarom zou je een yucca niet snoeien? Iedereen snoeit toch wel eens planten in de tuin. Een yucca kun je tot op de naakte stam snoeien; via slapende ogen zal die wel weer uitlopen.Je kiest zelf de hoogte waar je die afzaagt.De afgesneden uitlopers kan je zelfs gebruiken om te stekken.
Veel succes!
zondag 18 december 2016 - 21:43
saartje_237

Saartje_237

Hallo mensen,

Merci al voor de reacties! Ik heb nog een foto van de plant

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 22 december 2016 - 12:42
saartje_237

Saartje_237

Ik wou de 2 grootste takken afsnijden, dat hij ongeveer even groot is als die linkse kleinere tak.
En de scheut van onder ook er af doen. dan is hij terug wat in proportie.
Dan kunnen we hem thuis in de living of in de gang zetten, waar plaats is.
Ik had er ook al aan gedacht om ze weg te geven, maar niemand wil zo een grote plant.
Nog even over de takken afsnijden, mag ik die gewoon recht afsnijden?
En wat doe ik met het bovenste stuk, kan ik daar gewoon stekpoeder aan doen en dan in aarde zetten?
Nog eens bedankt voor alle raad!
Groetjes
donderdag 22 december 2016 - 12:48
Paul Du Ville

Tekst aangepast

Paul Du Ville

Als je de drie takken afsnijdt op een ongelijke hoogte, +/- de hoogte van de jonge uitloper(s), krijg je na een tijdje een mooi gevulde plant! Later kun je de uitlopers nog altijd trachten te verplanten. De bovenste stukken kun je inderdaad in aarde zetten, met of zonder stekpoeder. Ik zou wel de aarde heel luchtig maken: zeker een deel grof zand erin mengen.
vrijdag 23 december 2016 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon