menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Help! Wolluis!

Ga naar meest recente reactie

JokeJoie

JokeJoie

Een poos geleden ontdekte ik
wolluis op twee van mijn
hangplanten. Deze heb ik snel
weggedaan in de hoop dat mijn
andere planten bespaard zouden
blijven maar helaas. Het lijkt
erop dat al mijn planten al
enigszins besmet zijn. Ik ben
bereid om al mijn planten weg te
gooien behalve drie hele
speciale (oa nog van mijn groot
ouders een hangende lidcactus en
clivia). Wie helpt mij uit de
brand? Op andere lidcactus had
ik al een ecologische spray
geprobeerd maar het kwam terug
(planten had ik in ander vertrek
gezet).

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 18 november 2016 - 11:29
JokeJoie

JokeJoie

Bedant voor uw reactie met links. De bovenste had ik inderdaad al gelezen, de oplossing met zout niet. Het lijkt mij echt lastig om de plaag aan te stippen omdat zo als bij de lidcactus op de foto er ontzettend veel bladeren en stengels zijn waarbij een luis snel over het hoofd wordt gezien? En er zijn op sommige plekken echt duidelijk waarneembaar een wolluis te zien (echter nog heel weinig op de lidcactus) maar op andere plekjes kleine witte stipjes. Zijn dit dan kleine luizen of eitjes?
vrijdag 18 november 2016 - 12:22
LT

LT

Misschien het proberen waard:
De eitjes en larven zitten ook in de kluit.
De hele kluit uitspoelen.
Dompel de hele plant onder in een zoutoplossing. Bv in speciekuip of grote teil.
Na een half uur uitlekken , de plant opnieuw oppotten in verse grond.
Wolluis is héél moeilijk te bestrijden.
Groetjes, Lou
vrijdag 18 november 2016 - 12:34
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Ik zou de kluit beslist niet in een zoutoplossing dopen.
Je zegt dat je een ecologische spray gebruikt heb.
Maar heb je dit ook na een aantal dagen herhaald?
Staat waarschijnlijk ook op de gebruiksaanwijzing.

vrijdag 18 november 2016 - 17:24
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Doe af en toe eens een scheutje "bleekwater" of Eau de Javel in het gietwater ....en schrijf je tekst over de hele bladbreedte a.u.b ge neemt nogal wat plaats in met uw "kolommetje", DeHaan en Co idem.
Wolluis...al lang niet meer gezien....
vrijdag 18 november 2016 - 21:32
JokeJoie

JokeJoie

Bedankt voor de reacties! De ecologische spray heb ik niet herhaald omdat er stond indien nodig na enkele dagen. Heb toen steeds gecontroleerd en er was niks gezien. Ik dacht dat het klaar was en werd minder oplettend en nu blijkt het toch terug te zijn. Ik zal het nu weer doen en dan wel herhalen. @Paronto de vreemde opmaak heb ik niet zelf gedaan. Ik typ de regels gewoon vol. Komt het wellicht omdat ik het vanaf verschillende apparaten verstuur (pc en mobiel?).
zaterdag 19 november 2016 - 11:03
JokeJoie

JokeJoie

Ik heb trouwens nog nooit eerder ongedierte op mijn planten gehad. Enig idee wat de oorzaak er van is en hoe ik het kan voorkomen?
zaterdag 19 november 2016 - 11:05
JokeJoie

JokeJoie

@LT het onderdompelen lijkt me voor de lidcactus sowieso niet haalbaar ivm alle breekbare 'takken'.
zaterdag 19 november 2016 - 11:07
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En nu maar hopen dat het goed komt, want dit exemplaar is toch wel de moeite waard.
zaterdag 19 november 2016 - 11:48
deHaan

DeHaan

Zo nodig herhalen, maak daar herhalen van na 5 dagen.

zaterdag 19 november 2016 - 16:51
JokeJoie

JokeJoie

Ok na vijf dagen is inderdaad eerder dan op de verpakking staat, daar staat 14 dagen.
zondag 20 november 2016 - 18:47
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

"onderdompelen lijkt me voor de lidcactus sowieso niet haalbaar ivm alle breekbare 'takken'"

Ik deed het destijds in een lang, niet te breed "afgedankt kinderbadje".....plaats zat ...baby is intussen al 37......en wolluis ook "afgedankt" .....

Nieuw aangekochte planten enkele dagen in "quarantaine" zetten en regelmatig controleren of je soms ook "nieuwe luizen" heb gekocht.....
maandag 21 november 2016 - 20:34
JokeJoie

JokeJoie

@paronto onze babybadjes zijn echt veel te klein daarvoor helaas. Deze lidcactus is behoorlijk groot geworden door de tijd heen. Dan zou ik ons gewone bad al moeten vullen maar of dat slim is... maar bedankt voor het meedenken.
dinsdag 22 november 2016 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon