menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Plant in gesloten glazenpot

Ga naar meest recente reactie

Soebie555

Soebie555

Voordat ik de Sarracenia opsluit vraag ik mij af hoeveel water er bij de plant moet , de glazen stolp word immers helemaal afgesloten.
dinsdag 18 oktober 2016 - 14:17
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Is dit een vleesetende plant, dan moeten er toch vliegjes en zo inkomen?

Ineke
dinsdag 18 oktober 2016 - 22:57
Marei

Marei

........of wordt hij opgeborgen voor de winterrust?
dinsdag 18 oktober 2016 - 23:01
Roeli

Roeli

Als hij toch zit opgesloten kan er toch geen vliegje bij komen.
Volgens mij gaat hij dan naar de plantenhemel.
Maar hopen dat daar vliegjes zijn.
woensdag 19 oktober 2016 - 04:33
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Nu Soebie555 weer ................

Ineke
woensdag 19 oktober 2016 - 15:23
Polplastron

Polplastron

De plant heeft helemaal geen vliegjes nodig om te overleven hoor. Hier staan heel wat vleesetende planten in een palludarium en daar komt zelden of nooit een vlieg aan te pas. Enkel in de zomer durf ik wel eens leliehaantjes te vangen en deze te voeren aan de Heliamphora.

Wat wel belangrijk is, is dat de pot groot genoeg is. Afhankelijk van soort en/of cultivar kan Sarracenia nogal groot worden. Om die reden staan ze bij mij dan ook niet in het palludarium, maar heb ik wel enige soorten in de vijver; S.flava en S.leucophylla. In de afgelopen winter waren deze beide voldoende winterhard; in straffere winters zullen ze waarschijnlijk wel uitvallen, maar dat risico neem ik graag.

Wat water betreft: Sarracenia heeft graag in de zomer een natte bodem, maar staat 's winters graag vochtig i.p.v. nat. In mijn palludarium mag het water nu grotendeels uitverdampen zodat de bodem nog vochtig aanvoelt, maar er dus geen natte plekken meer verschijnen als ik erop duw.
Vanaf maart mag er weer volop water in.

Gebruik voor vleesetende planten overigens altijd regenwater of onthard water (Ik koop flessen in de supermarkt).

Groeten,
Pol
woensdag 19 oktober 2016 - 15:39
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Bedankt Pol voor de uitleg. Heb je foto's van je palludarium, ben er nieuwsgierig naar

Ineke
woensdag 19 oktober 2016 - 20:46
Roeli

Roeli

Ja, Pol, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
woensdag 19 oktober 2016 - 20:48
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik zal morgen eens zien wat ik tussendoor kan doen... Ik wacht trouwens met spanning op de bloei van een van mijn Heliamphora-planten! Als die effectief zou bloeien, was ik zeker van plan er hier een foto van te plaatsen!
woensdag 19 oktober 2016 - 21:19
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Vol verwachting klopt ons hart .......

Ineke
woensdag 19 oktober 2016 - 21:25
Roeli

Roeli

Volgens mij heeft Soebie555 zich zelf opgesloten.
donderdag 20 oktober 2016 - 11:13
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Dit mijn palludarium zoals het er momenteel uitziet. Onze hamster is een halfjaar geleden gestorven en we kwamen overeen in het gezin dat een nieuwe hamster niet echt moest. Gelukkig had ik voor het diertje destijds een goede bak gekocht en kan die bak nu perfect als palludarium dienen; 't is toch iets groter dan mijn oude bakje!
Normaal gezien ligt er nog een glasplaat bovenop, maar met die Heliamphora die een bloeisteel maakt ...

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 20 oktober 2016 - 16:55
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Iets dichterbij. Let op de mooie Pinguicula "Tina" die weeral in bloei staan.
De naamkaartjes achteraan moeten nog weg, maar eerst moet ik voor mezelf nog wat administratie doen van wat er allemaal in de bak staat.
De lage plantjes (Utricularia sp.) rechts achteraan lijken wat uit de toon te vallen omdat ze zo laag zijn, maar als ze in bloei staan rijken ze tot de bovenkant van de bak en ziet het geheel er heel anders uit.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 20 oktober 2016 - 16:58
Polplastron

Polplastron

Een plantje dat erg geleden heeft onder de luizenplaag die ik een paar jaar geleden had door het planten van nieuw spul zonder het eerst in quarantaine te zetten. Gelukkig komt deze Cephallotus er stilaan terug bovenop want het zijn mooie plantjes!

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 20 oktober 2016 - 17:02
Roeli

Roeli

Dit heeft wel wat, Pol..
Ik vind het mooi.
donderdag 20 oktober 2016 - 17:02
Polplastron

Polplastron

Dankjewel voor het compliment. Ik geniet er zelf alvast elke dag van! (Zowel 's morgens bij het opstaan als 's avonds bij het slapengaan want de bak staat in onze onverwarmde slaapkamer onder een dakraam waar er dus heel veel licht is!)
donderdag 20 oktober 2016 - 17:06
Marei

Marei

Wij vinden het prachtig Pol. Toevallig kwamen we j.l. zaterdag de Pinguicula tegen bij een orchideeënkweker en gisteren kregen we ineens spijt dat we het niet meteen meegenomen hebben om kleine vliegjes in de orchideeënkas te verrassen........en nu trakteer jij er ons nog eens op! Reken maar dat we gauw terug gaan.
Heb je daar links naast het palludarium Cyrtanthus parviflorus staan?
donderdag 20 oktober 2016 - 17:25
zuurtje

Zuurtje

wauw wauw Pol bedankt voor het delen.
Ik krijg de kriebels mijn zoon heeft een lege bak met boomstam en verlichting zonder iets erin....... maar kunstverlichting is niet nodig?

Ineke
donderdag 20 oktober 2016 - 17:50
Polplastron

Polplastron

Heb je daar links naast het palludarium Cyrtanthus parviflorus staan?


Inderdaad; die heeft tot vorige week nog lekker buiten in het "zonnetje" gestaan, maar stilaan komen al mijn Zuid-Afrikanen naar binnen! Er staan hier ook Strelitzia, Aloe, ...

Ik krijg de kriebels mijn zoon heeft een lege bak met boomstam en verlichting zonder iets erin....... maar kunstverlichting is niet nodig?


Kunstverlichting zou nuttig kunnen zijn, dat lees ik alvast op verschillende fora. Gezien mijn palludarium onder een dakraam staat, krijgen de planten echter massa's licht en gedijen de door mij gekozen soorten alvast zeer goed. Bloei is bij mijn Heliamphora echter een primeur want daar zou je volgens mij beter wat rechtstreeks zonlicht voor hebben gedurende een aantal uurtjes per dag en dat krijgen ze in de slaapkamer nooit.

Groeten,

Pol
donderdag 20 oktober 2016 - 21:10
zuurtje

Zuurtje

Oké

Ineke
donderdag 20 oktober 2016 - 23:07
Polplastron

Polplastron

Een update na zoveel maanden ... De Heliamphora staat EINDELIJK in bloei! De bloeistengel was zich al in oktober aan het vormen zoals je ziet op de foto's hierboven en de plant heeft echt wel de tijd genomen om zeer langzaam open te bloeien.

Intussen staat de onderste bloem al een week of twee open en de andere is sinds eergisteren open. Of het nu écht een schoonheid is weet ik niet, maar ik ben wel zeer content dat ik het voorrecht mag hebben om dat hier in de slaapkamer mee te maken.

Groeten,

Pol

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 19 januari 2017 - 13:18
Polplastron

Polplastron

Nog eentje

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 19 januari 2017 - 13:18
zuurtje

Zuurtje

Prachtig, dus jullie slapen nu met de ogen open neem ik aan

Ineke
donderdag 19 januari 2017 - 18:57
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ineke, jij begrijpt er weer niets van. Of je nu je ogen dicht of open hebt, het is 's nachts donker. Dan zie je niets.

Dat die plant eindelijk bloeit is prachtig Pol, maar om nu te zeggen dat het een schoonheid is.........
Maar het palludarium blijf ik wel mooi vinden.
donderdag 19 januari 2017 - 19:47
zuurtje

Zuurtje

Je voorstellingsvermogen is te groot Roelie

Ineke
donderdag 19 januari 2017 - 22:55
Polplastron

Polplastron

Nog even een aanvulling: momenteel hou ik het palludarium licht vochtig zodat de bodem niet uitdroogt, maar er staat geen water in het kuiltje rechts (zie op mijn eerste foto). Zo krijgen de planten kans om een zekere rustperiode te nemen.

Dat er nog steeds geen glasplaat bovenop ligt heeft nog altijd te maken met die bloem van de Heliamphora. Als die uitgebloeid is, gaat de plaat er wel weer op hoor.

En als ik 's nachts met m'n ogen open in bed lig, heeft dat andere oorzaken, maar dat komt me de laatste tijd slechts heel zelden voor (tenzij ik weer eens te laat en te veel koffie gedronken heb). 's Morgens echter durf ik met m'n tandenborstel wel eens voor het palludarium te gaan staan en daar al tandenpoetsend staat te genieten van m'n stukje "oerparadijs". (Dat "oerparadijs" moet je overigens niet letterlijk nemen want vleesetende planten zijn in de evolutie relatief nieuw volgens mij!)

Groeten,

Pol
vrijdag 20 januari 2017 - 08:40
zuurtje

Zuurtje



Ineke
vrijdag 20 januari 2017 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon