menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naam gezocht

Ga naar meest recente reactie

Rudi

Rudi

Kan me iemand zeggen welke plant/boom dit is? Waarschijnlijk een acacia soort. De peulen zijn wel 20 tot 30 cm lang. De zaden zijn zo'n 1.5 tot 2 cm lang.
Afkomstig uit Tenerife.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 1 februari 2016 - 18:11
charlotje

Charlotje

Misschien is het een Albizia,
maandag 1 februari 2016 - 18:15
c j de k

C j de k

Waarschijnlijk een Acasia soort , welke is aan de peulen moeilijk te zien.
Groetjes
maandag 1 februari 2016 - 22:30
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Valse christusdoorn officieel Gleditzia triacanthos.
dinsdag 2 februari 2016 - 00:49
Roeli

Roeli

Volgens mij heeft Joukje gelijk.
Gleditzia
dinsdag 2 februari 2016 - 08:27
Rudi

Rudi

dit zijn de zaden.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 2 februari 2016 - 09:10
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Kun je vast vinden onder zaden van boom. Op het internet.
dinsdag 2 februari 2016 - 09:32
satomi

Satomi

Kan van alles zijn, maar geen Gleditsia. Het blad klopt niet. Bij Gleditsia staan de blaadjes van de derde orde verder uit elkaar. Acacia zou kunnen, maar ook bij Caesalpinia, Leucaena leucocephala, Albizia enz. vind je grote peulen. Ik denk dat het hier om Delonix regia oftewel flamboyant gaat. Maar met zekerheid kan ik dat ook niet zeggen.
dinsdag 2 februari 2016 - 09:58
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Gleditsia triacanthos is toch niet zo fijn geveerd. Robinia pseudoacacia ook niet.

Is de foto genomen in Tenerife ?

Een foto van de bloei zou helpen


Edit na het lezen van de ongeveer gelijk geposte bijdrage van Satomi: er blijven inderdaad de door Satomi gesuggereerde mogelijkheden...
dinsdag 2 februari 2016 - 10:01
c j de k

C j de k

Dit zijn zaden van de Acasia er staat niet bij van welke , maar deze lijken aardig overeen te komen m.i .

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 2 februari 2016 - 19:27
satomi

Satomi

Dat lijkt er inderdaad erg veel op; heb je ook gezocht naar zaden van Delonix? Want die zijn vergelijkbaar, kijk maar: https://www.etsy.com/listing/125339105/royal-poinciana-tree-seeds-organic-beads?ref=related-0

woensdag 3 februari 2016 - 09:15
Rudi

Rudi

dank je wel , allemaal , maar een foto van de bloei heb ik niet. Delonix lijkt er inderdaad sterk op.Zeer mooie bloemen ook, spijtig zullen die hier niet overleven.
Heb trouwens nog een ander exemplaar, van de zelfde soort want het blad is gelijkaardig. Zaadjes evenwel veel kleiner (0.5 cm)

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 3 februari 2016 - 15:01
Rudi

Rudi

en dit zijn de zaden:

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 3 februari 2016 - 15:02
satomi

Satomi

Dit is een andere soort hoor, Rudi. Als het dezelfde soort zou zijn, zouden de zaden ook hetzelfde moeten zijn. Bovendien is het blad zeker niet hetzelfde want ook hier staan de blaadjes van de derde orde verder uit elkaar dan bij de voorgaande boom, en ze zijn anders van vorm.

Dit zijn zeer waarschijnlijk zaden van Leucaena leucocephala (= Acacia leucocephala), in het Nederlands ook wel witte mimosa of witte popinac genoemd.
donderdag 4 februari 2016 - 10:59
Rudi

Rudi

ja inderdaad een andere soort.
Maar zo ver ik kan zien, zijn ze beiden helemaal niet winterhard. Loont het dan wel de moeite om ze te zaaien?

groetjes
Rudi
donderdag 4 februari 2016 - 12:02
satomi

Satomi

Het is maar net wat je zelf wil. Als kuipplant of in een tuinkamer zijn ze goed te overwinteren, en met snoei voorkom je dat ze te groot worden voor hun plek. Het zijn op zich vrij makkelijke planten én mooi. Hieronder vind je een link met info over de Leucaena (L. latisiliqua is ook een synoniem voor L.leucocephala).

http://www.palmaverde.nl/bloemen-leucaena-latisiliqua-witte-mimosa.html
donderdag 4 februari 2016 - 12:36
satomi
donderdag 4 februari 2016 - 12:39
Rudi

Rudi

ok, dank je wel. Zal dan och eens proberen, denk ik.
Heb je ervaring met het zaaien? Misschien voorweken? temp 25°C?
zaterdag 6 februari 2016 - 09:13
satomi

Satomi

Nee, ik heb zelf geen ervaring met het zaaien van zowel Delonix als Leucaena. Maar er zijn genoeg sites te vinden die uitleggen hoe het moet. In ieder geval moet je de zaden eerst wat schuren voordat je ze een paar minuten laat weken in heet (niet kokend!) water. Zo gauw de zaden opzwellen moet je ze zaaien in goed waterdoorlatende grond.
Dit is een link voor de Leucaena: http://home.kpn.nl/r.mveloo/mimosawit.htm
maandag 8 februari 2016 - 11:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon