menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Baobab kweken

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo

Ik heb twee jonge plantjes en een "boompje" van een baobab gekocht in Mali. Ze hebben de vliegreis goed overleefd. Hoe moet het nu? Welke potgrond, temperatuur, water??? Het boompje heeft zeer weinig wortels en de top is eruit gezaagd om mee op het vliegtuig te mogen. Iemand ervaring?

groeten, Louise
woensdag 15 februari 2012 - 10:48
Verhelle

Verhelle

Beste
Baobab hebben inderdaad zeer weinig wortels. Doch deze moeten gezond zijn.
Is het een zeer jonge boom, dan is er enkel een dikke wortelstok met enkele kleine worteltjes.De aarde moet zeer goed doorlatend zijn, arm, evt cactusaarde . De baobab is ook kalkminnend.Om te laten bladeren krijgen : temp boven de 20 ( is laag) tot boven de 25 °c.Veel licht is nodig.Water bijgeven als de aardkluit van de vorige begieting is uitgedroogd.Welke Adansonia soort is het ? Waarschijnlijk de Afrikaandse : A. Digitata.Gekocht in een kwekerij ??
meer info mogelijk

Yvan Verhelle
maandag 20 februari 2012 - 21:33
Verhelle

Verhelle

zelf heb ik een dertigtal baobab staan, voornamelijk Afrikaaanse, doch ook enkele andere soorten van Madagascar.
Ze varieren van 1 jaar tot een 4tal jaar, allen zelf gezaaid.
Ik heb wel een grote A. digitata van een 40tal jaar oud, 1.30 m en een 25 cm diameter.
Een andere van een 10 tal jaar en slechts 40 cm hoog
Wens je meer info, laat iets weten

Yvan Verhelle
woensdag 22 februari 2012 - 20:29
louise

Louise

Wij hebben een plant die ong. 1.5 m hoog was meegebracht. Tot op 70 cm afgezaagd. Weinig wortels, vochtig gehouden en mee in vliegtuigcabine. Zonder bladeren. Opgepot met de aarde die er nog rond zat en gewone potgrond. 2 zaailingen van 30 cm hoog, staan nog in hun eigen potje. Alles ziet er vandaag nog goed uit. Ze komen uit het zuiden van Mali, onze gastheer had ze als afscheidscadeau meegegeven.
Hoe moet het nu verder? Welke grondsoort, plaats?
De Baobabs in Mali zijn veel kleiner dan de exemplaren in het zuiden van Burkina Faso. Het is daar ook droger: minder dan 500 ml per jaar en in het Burkina het dubbel, maar met lange droogsteperiode.
Alle goede raad is welkom. Alvast bedankt.
donderdag 23 februari 2012 - 08:37
Verhelle

Verhelle

zoals voorheen gemeld is de warmte belangrijk. Grond moet goed doorlatend zijn , 1/3 zand en kalkminnend. ( cactus- of mediterrane grond)
Je bent zelf in Mali, BurkinaFaso geweest, dus je kent het klimaat. Baobab komen in verscheidene plaatsen van regenval voor ( van 100 mm tot 1500 mm per jaar), doch temperaturen zijn steeds tropisch. Wil je bladeren dan hebben ze water en warmte en licht nodig.
Snoeien kan geen kwaad. Dat zie je ook ter plaatse hoe sterk ze daar ieder jaar opnieuw ingesnoeid worden ( als veevoeder , bladeren gebruik voor medicijnen of als gedroogde bladeren de gerechten ermee kruiden( bv in de couscous,...)
Zijn er voldoende wortels aan, dan zal hij in goede omstandigheden opnieuw in blad komen. In Afrika zijn ze slechts 3 à 6 maanden in blad, afhankelijk van de streek. Je kan dit dus nabootsen.
Hoe dik-( diameter stam) is de stam van de plant die je hebt meegebracht?, Hoe oud ?

mvg

Yvan Verhelle
donderdag 23 februari 2012 - 20:43
Verhelle

Verhelle

Hoe is het ondertussen met de baobab.
Geen nieuws of reactie gevonden .

Bij mijn beginnen een groot deel reeds - zeer langzaam = typisch voor alles bij baobab- te ontluiken . De een wat sneller dan de andere.
Ik probeer ze iets in blad te krijgen binnenshuis zodat ze in de serre kunnen zodra het lente wordt.
Hebben jullie al leven in de planten ?

groetjes

Yvan Verhelle
zondag 4 maart 2012 - 10:31
louise

Louise

Grote problemen: we hebben blijkbaar ongedierte meegebracht.
De jonge zaailingen worden geel en gaan hun blad verliezen. Aan het jonge boompje nog niks te zien. Ze staan in een tuinkamer waar de temperatuur niet onder de 15 ° komt. Afwachten...
zondag 4 maart 2012 - 10:50
Verhelle

Verhelle

Is er ongedierte, dan mag je gerust bestrijdingsmiddelen gebruiken op de baobab.
Doch als er reeds bladeren aan de plantjes zijn, dan is 15°C zeker te koud. Dit zijn temperaturen dat de bomen verdragen in de rustperiode. Doch de bladeren verdragen deze temperaturen niet als dag- of telkens terugkerende nachttemperatuur. 20°C is zeker een minimum bij baobab in blad.
Verplaats ze eventueel . Zaailingen zijn echt zeer gevoelige plantjes. De meeste baobabzaadjes ontkiemen slechts na een periode van zeer hoge temperaturen. Een volwassen boom kan zeer veel leed verdragen, een jong baobabplantje des te minder.

Steeds tot je dienst

succes

Yvan Verhelle
zondag 4 maart 2012 - 13:57
Verhelle

Verhelle

Hoe is het ondertussen met de meegebrachte baobab?Mooi in het blad aan het komen ?

Yvan Verhelle
zondag 25 maart 2012 - 10:21
louise

Louise

Hallo

Goed nieuws: het stammetje heeft veel ogen die ontluiken en al enkele blaadjes bovenaan. Afgezaagd op 40 cm en de onderaan is de doormeter 6 cm.
De zaailingen krijgen ook hun eerste blaadjes. Ze staan voor een zuidvenster.
We zullen ze koesteren. Ze komen uit Mali, een land in oorlog, waar we de eerste jaren niet meer zullen komen. Wel triest!
maandag 21 mei 2012 - 11:58
Verhelle

Verhelle

goed nieuws om te horen.
baobab zijn inderdaad bomen om te koesteren in ons klimaat
deze van mij staan ook reeds zeer mooi in blad. ik heb er een groot aantal waardoor het meer een bos lijkt in de serre.
Gelukkig gaan er een deel van weg dit weekend, zodat de anderen meer licht krijgen
Vooral de grote is als een immense boom geworden

groetjes

Yvan

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 21 mei 2012 - 22:52
louise

Louise

Inderdaad een kolos van een boom. En de stam heeft een mooie bolvorming.
Doet heimwee krijgen naar Afrika.
Mijn planten doen het ook uitstekend: zeker al 30 cm gegroeid en veel frisgroene bladeren. Van insecten geen spoor meer.
Ik heb nog een vrucht liggen. Misschien probeer ik te zaaien, maar mijn ruimte is beperkt.
Succes met de bomen.
zondag 24 juni 2012 - 13:18
Verhelle

Verhelle

Beste Louise

Goed om te lezen dat jouw baobabs het goed doen.
Het zijn inderdaad prachtige bomen. Zorgeloos in Afrika, doch met ons Belgisch klimaat, en zeker met de huidige zomer, hebben ze wel wat koestering nodig.
Indien mogelijk, zend eens een foto door van jouw baobab.

groeten

Yvan Verhelle
[email protected]
[email protected]
zondag 24 juni 2012 - 14:55
peter2

Peter2

Ik heb ook nog een vraagje...
kunnen deze boompjes in de woonkamer overwinteren ??
zaterdag 30 juni 2012 - 20:05
Verhelle

Verhelle

Sorry voor een laat antwoord.
Baobab kan heel zeker in de woonkamer ontwikkelen.Men spreekt van een baobabboom, doch in feite zijn het kamer- of serreplanten. Met ons Belgisch klimaat zijn het geen buiten- of terrasplanten. Het aanbod van mediterrane planten voelt zich veelal zelfs niet optimaal thuis op onze terrassen . Baobabbomen zijn bomen van een nog warmer en extremer savanneklimaat.

groetjes

Yvan Verhelle

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 8 juli 2012 - 12:49
EllyC

EllyC

Hallo, ik ben van plan zaden te kopen van de baobab boom, waar moet ik op letten, hoe pot ik ze op en moet ik ze in het begin veel water geven?
Graag jullie ervaren advies.

Dank je wel,

Groet, Elly
woensdag 18 juli 2012 - 22:34
louise

Louise

Het lukt niet om mijn foto's op te laden. Ze zijn 3 MB en ik krijg ze maar tot 1.4 MB verkleind...We hebben onze planten vergeleken met de medereizigers en er is duidelijk verschil: grootte van bladeren is verschillend en de vorm: bij de ene bijna gladde randen, bij de andere gekarteld.
donderdag 19 juli 2012 - 11:26
Verhelle

Verhelle

Baobab zaden zijn zeer variabel in fertiliteit. Sommige kiemen direct, andere na meer dan een maand. De zadenschil is zeer ondoordringbaar. Sommigen spreken van ze laten weken in zeer heet water, anderen van het kwetsen van de schil,.....
Belangrijk is ze toch in vochtige grond te steken, niet te diep en af en toe de grond te laten uitdrogen.
Wat de bladeren betreft : ook daarin is de boabab zeer variabel. Jonge plantjes hebben nooit 5-delige bladeren. Later hebben ze deze vorm evt op het einde van het eerste groeiseizoen of na 1.2.....jaren.
Mijn oude baobab van +50jaar had dit jaar zijn eerste bladeren als enkelvoudig. Al spoedig kwamen daarna de handvormige.
Dit is een aanpassing van deze plant aan de levensomstandigheden. Welk blad is het meest geschikt om bij deze of andere droogte /vochtomstandigheden het minst vochtverlies via de bladeren te krijgen. Weet dat de baobab ook fotosynthese doet via de chlorofyl die in de schors aanwezig is. Daardoor kan hij overleven met slechts een 4-tal maanden in blad te staan.
Veel succes met de zaden.
Yvan Verhelle
vrijdag 20 juli 2012 - 09:58
EllyC

EllyC

Hallo Yvan,

Hartelijk bedankt voor je informatieve bericht, ik ga ermee aan de slag. Ik denk inderdaad dat het ook een kwestie van geluk is, zoals ik al eerdere met andere zaden heb gehad.

Groet, Elly
zondag 22 juli 2012 - 10:37
Verhelle

Verhelle

Beste
De diepte van de zaden bij het planten is zeer ondiep,Heb je veel zaden, dan best enkele dieptes proberen.Van juist niet volledig bedekt tot maximum 2 cm diep.
groetjes

Yvan Verhelle

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 22 juli 2012 - 10:51
Loukas

Loukas

Ik dacht niet dat het mogelijk was deze bomen langs hier te houden..dus verkeerd advies gekregen. Maar die bomen groeien toch wel erg langzaam heb ik me laten wijsmaken. Hoe moet je die overwinteren?Hierbij een foto van de Baobab aan de ingang van Tarangire NP in Tanzania..

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 28 juli 2012 - 09:52
Verhelle

Verhelle

Alle planten kan je hier in ons klimaat houden. Je moet ze juist de goede omstandigheden geven. Al onze kamerplanten komen ook van volledig andere klimaattypes. Het enige dat je voor ogen moet zien : het is niet omdat het baobabBOMEN zijn, dat je ze buiten kunt houden. Je moet ze eerder als kamerplanten, tropische bonsai's zien. Enkel hun leefmileu en omstandigheden nabootsen, en ze zijn perfect in Vlaanderen te houden. Je moet je enkel een beetje inleven in hun leefwereld. Probeer dus je eigen "botansiche tuin" te maken, en je kan baobab houden.
Veel succes

Bijgaande foto is baobab nog in Senegal

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 28 juli 2012 - 14:27
Verhelle

Verhelle

Beste liefhebbers

Ik heb nog 3 Adansonia digitata van 2 jaar oud die ik wil wegdoen uit mijn verzameling
je kan contact opnemen via
[email protected]
zondag 23 september 2012 - 20:07
koen

Koen

Beste,

kunnen deze het jaar door in huis gehouden worden, of hebben ze een winterrust nodig?

Groeten, Koen
zaterdag 13 oktober 2012 - 06:09
Verhelle

Verhelle

Geachte

Baoabab zijn inderdaad kamerplanten in ons klimaat. Met deze Belgische 2012 zomer was het zelfs praktisch geen buitenplant.Ze hebben wel winterrust nodig :
deze is echter droog zowel qua potgrond als qua luchtvochtigheid.
De huiskamer is dus een ideale overwinteringsplaats voor de baobab

groeten
Yvan
zaterdag 13 oktober 2012 - 13:24
koen

Koen

Zijn er adressen aan te raden om baobab zaden te bestellen?


Koen
zondag 14 oktober 2012 - 08:37
Verhelle

Verhelle

Beste Koen

De zaden die ik gebruik voor mijn baobab heb ik zelf meegebracht
De vruchtbaarheid is zeer wisselvallig. Veel moeite, tijd, energiekosten, verzorging,.. zijn nodig om hier een op te kweken en na een jaar ze opnieuw in blad te krijgen. Eens aangepast geen probleem meer bij goede verzorging .
Ik heb alle 8 de Adansonia soorten.Nu ben ik bezig met de A. suarezensis en gibbosa. Regelmatig heb ik er oa via tuinforum aangeboden.
Waarschijnlijk was het steeds de prijs van 15 à 25 € die er teveel aan was. Doch de moeite voor opkweek ingerekend, was dit een gunstprijsje.
Alles wat niet snel weg was, werd vernietigd. Ik heb geen enorme grote " botanische" serre.

Verder veel succes op je zoektocht.
Steeds bereid tot meer info

Yvan Verhelle

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 14 oktober 2012 - 10:32
koen

Koen

Maar er is dus best een verwarmde serre nodig?
Gewoon in de huiskamer lukt niet goed?

Groeten, Koen
zaterdag 27 oktober 2012 - 14:45
Verhelle

Verhelle

Beste

In de huiskamer lukt goed om de planten te overwinteren.Doch ik denk dat om ze weer in blad te krijgen , er meer dan kamertemperatuur nodig is.Heb je een goed bezonde veranda, dan is dit ook goed.Maar er is toch regelmatig temperatuur van ong 30°C nodig tijdens de groeifase.Op een zuidelijke vensterbank boven de radiator geeft in de zomer ook hoge temperaturen.Een serre is dus niet altijd nodig, Andere creatieve oplossingen zijn ook goed.Ik heb er te veel om ze allen gewon in huis te zetten, daarom een serre bij mij.Nu is er toch de rusttijd, dus tijd genoeg om tegen volgend groeiseizoen iets te bedenken.

Succes

Yvan
zondag 28 oktober 2012 - 10:20
braze

Braze



Hoi allemaal .

is het nu echt zo of is het Mythe dat de boabab een zijn kop groeiende
boom is ik tensloten toch blad aan de takken gelijk welke boom dan ook
hoe zit dat verhaal nou inelkaar weet iemand van jullie dat .

Gr

Braze .
maandag 5 november 2012 - 21:34
louise

Louise

Hallo aan de kenners

Nu het winter wordt: nog verder water geven of de droogteperiode van de Sahel nabootsen?

groeten, Louise
maandag 5 november 2012 - 22:49
Verhelle

Verhelle

Beste

Nu het winter wordt : veel minder water geven. De pot mag gerust uitdrogen.
Maar een opmerking : in de Sahel groeien GEEN baobab. Men kan ze situeren : Subsahel en boven de lijn van ongeveer tot en met Krugerpark Zuid-Afrika.
Af en toe iets water is wel nodig. Doch zeker de pot niet doornat gieten. Om de week/2 weken eens water geven zodat het oppervlak +- nat is. Doch zo weinig dat het snel ( zeker na 2 dagen ) weer uitgedroogd en/of opgebruikt is. Je zal zelfs zien dat daardoor het soms zelfs reeds moeilijk is om volledige bladval te verkrijgen.
DROOG maar geen Sahara/Sahel toestanden.

succes

Yvan
woensdag 7 november 2012 - 20:49
louise

Louise

Hallo

Wij hebben de planten meegebracht van Mali. Het regent daar niet van september tot april, vorig jaar zelfs pas in juni.
De baobabs zijn wel merkelijk kleiner en minder robuust dan in het zuiden van Burkina Faso. Ze zien er ook anders uit dan de exemplaren op Madagascar.

groeten, Louise
woensdag 7 november 2012 - 21:39
Panda

Panda

Ik heb 2 baoba-boompjes, eentje van een 10-tal cm hoog en een van een 40-tal cm hoog. Beide staan momenteel nog steeds in het blad. Ik dacht dat ik moest stoppen met water geven, maar dus 1 x per week moet ik dit nog doen?
Een aantal maanden geleden is de kleinste met verhuizen uit zijn pot gevallen. Ik heb hem er gewoon terug ingezet, wat maakt dat zijn kluit eigenlijk gewoon bovenop een bodempje aarde staat. Toch heeft hij in deze omstandigheden bladeren aangemaakt. Zou ik hem nu het beste verpotten of zou ik hem zo laten en pas in het voorjaar verpotten?
vrijdag 9 november 2012 - 13:18
Verhelle

Verhelle

Beste

1) zo weinig mogelijk water geven tot je de bladeren ziet geel verkleuren en bladval ziet.
Maar warmte en verder licht zijn nog steeds goed.
2) ik zou wachten met verpotten tot de bladeren volledig af zijn. Dan mag je veel doen met de bomen. Ze kunnen tegen een grote stoot.

Ik heb van Australië een 1-jarige bladloze adansonia gibbosa ingevoerd ( Australische baobab). 10 dagen reis en toch na 2 weken reeds in blad.
Er zijn momenteel reeds 2 zaden die eveneens ontkiemen ( baby- Australische baobabs). Die behandel ik nu alsof het zomer is.

Conclusie : na vele maanden in blad, moet er voor de baobab een droog en rustseizoen komen
Doch laat ik mijn baobabs ( ik heb de 8 soorten) nooit maanden volledig droog. Wel zeer zeer zeer..... spaarzaam zijn met water en gul met licht en warmte.

Yvan
zondag 11 november 2012 - 10:21
Verhelle

Verhelle

Beste Baobab liefhebbers

Heb je voldoende voorzorgen genomen voor de komende vorstperiode.
Ze mogen steeds kurkdroog blijven, maar let op voor de temperatuur als ze niet in de huiskamer staan.
Zo niet heb je er volgend seizoen weinig plezier aan en is alle moeite van 2012 voor niets geweest.
Alvast veel plezier met het weinige zorg dat je ze nu moet geven.

Yvan Verhelle

Bemerk de "kleine" baobabbomen in het Bandia-baobabwoud achter deze enorme reus

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 13 januari 2013 - 20:03
Panda

Panda

Ik heb mijn baobo-boompjes al zeker 2 maanden geen water gegeven en toch staan ze nog in het blad. De kleine bladjes van de kleine zijtakjes zijn er wel afgevallen, maar in de kruin zit nog zo goed als alles. Zouden zij niet al lang volledig kaal moeten zijn?
Ter info: zij staan in onze living. Overdag is het daar ongeveer 17°C, 's avonds 20°C en 's nachts 12°C.
dinsdag 15 januari 2013 - 15:28
Verhelle

Verhelle

Beste

deze bomen kunnen zeer lang zonder water-gift.In feite zijn deze bomen : succulenten , maw ze leven als de cactussen. Het gewicht van de boom is ongeveer 78% water.
Dus geen zorgen maken.Met zeer weinig water zijn er bij mij reeds waarvan de knoppen beginnen te ontluiken..
Yvan
dinsdag 15 januari 2013 - 20:25
jonasdecnodder

Jonasdecnodder

Beste,

Ik heb een baobab boom van Kenia.Deze heb ik zelf 2 jaar geleden laten ontkiemen via zaadjes die ik mee heb gekregen.Ik heb ze gewoon in zwart zand gezet in een potje van 8cm hoog.
Nu zou ik deze graag willen verpotten omdat de wortels er van onder beginnen door te komen.
Wanneer is de beste periode hiervoor en gewoon in zwart zand laten staan of toch voor een andere grond kiezen?

groeten
Jonas
dinsdag 12 februari 2013 - 19:43
Verhelle

Verhelle

Ik verpot het liefst als ze bladloos zijn.
Dan geef ik een mengeling van zand ( evt rood- mooie tropische kleur, cactusaarde en of wat mediterrane aarde.)
In deze periode mogen zowel de kroon als de wortels worden bij-gensnoeid.
Ik ben net terug ( sedert vandaag ) uit Togo. Prachtige baobab-bomen getoond geweest door de dorpschefs van de ultrakleine dorpjes . Deze baobabvormen, diameters, begroeiingen met epifyten, dubbele exemplaren, rond elkaar gedraaide vormen,rode stammen....
Het was de moeite deze 4 dagen binnenland, na een week zwoegen voor een Europese liefdadigheidsinstelling ( http://wwweodec.eu/eodec/index/togo )
Zelfs 1 keer een jonge ( en dus nog niet erg agressieve black mamba naast een enorme baobab gezien, op nog geen 1 m van ons. Zelfs de dorpschef was op zijn goede.
Een 6-tal mooie jonge baobab heb ik mee. Ik zal ze morgen ook verplanten als hierboven gezegd.

groetjes

Yvan Verhelle

woensdag 13 februari 2013 - 11:31
jonasdecnodder

Jonasdecnodder

Voorlopig hangt er 1 verdord blad aan.
Kan ik het best dan rond deze periode verpotten of nog een maand wachten tot dat het iets beter (lichter en warmer) weer zal zijn?
Mijn boom is nog maar een 10 tal cm dus veel snoei werk zal ik best niet uitvoeren.
Jup het zijn 1 van de prachtigste bomen die ik al eens heb gezien.
Weet u toevallig na hoeveel jaren ik de eerste vrucht kunt verwachten?
Heeft het nut als ik deze op de verwarming zet als deze op staat of is de shock te groot tussen warm overdag en fris 's nachts?

Groeten

Jonas
woensdag 13 februari 2013 - 18:31
Verhelle

Verhelle

Beste Jonas
Een baobab van 2 jaar oud en slechts 10 cm hoog , wijst toch op zeer arme grond en verzorging.Na 2 jaar, zonder snoeien , kan zelfs hier een baobab tot zelfs 2 m uitgegroeid zijn.Daarom zal ik niet veel raad geven over het al dan niet verpotten, daar het een zeer zwak plantje is.Eén raad : lees misschien eens alle voorgaande berichten over baoabab op dit forum.

Yvan Verhelle
donderdag 14 februari 2013 - 09:54
jonasdecnodder

Jonasdecnodder

Dag Yvan,

De reden dat het nog zo klein is zal waarschijnlijk door de volgende factoren zijn:
- te veel water gegeven?
- te koud met momenten.
- niet de juiste keuze van grond.

Misschien moet ik er toch op wagen om binnen een maand deze te verpotten naar een grotere pot en dan een combinatie van zwart zand, cactusgrond en een kalkhoudende grond.

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten

Jonas
donderdag 14 februari 2013 - 18:23
Verhelle

Verhelle

DIT JAAR ZAL HET MOEILIJK ZIJN OF VEEL INSPANNING _LEES VERWARMING EN LICHT _ KOSTEN OM DE BOMEN IN BLAD TE KRIJGEN. vORIG JAAR 2012 HADDEN WE EEN MOOIE MAARTMAAND? DIT JAAR WAS MAART NOG WINTER.
DAAROM BLIJVEN PROBEREN ZE GOED IN BLAD TE KRIJGEN EN WEGDROMEN BIJ DE FOTO4S VAN DE aFRIKAANSE

GROETJES

YVAN

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 25 maart 2013 - 20:23
Verhelle

Verhelle

Nog een mooi Afrikaans - Togolees - exemplaar
Hier hebben we toch zo geen mooie eeuwenoude bomen, alhoewel knotwilg , eik , beuk,... ook hun charmes hebben

Yvan

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 25 maart 2013 - 20:25
Panda

Panda

Ondertussen heeft mijn kleinste baobob zo goed als al zijn bladeren verloren. Ik heb hem geplant in cactusaarde. Ervoor was zijn wortelkluit gewoon los doordat hij vorig jaar was omgevallen (zie mijn post van 09/11/2012). Ik zou van dit boompje graag een bonsai maken. Gezien de vorm van de stam en zijn grootte (nog heel klein en toch al enkele jaren oud) denk ik dat dit een heel mooi effect zou geven. Maar zal hij dit momenteel aankunnen of is het belangrijk dat hij eerst een stevige wortelkluit krijgt, zoals bij onze inheemse bomen?

Mijn grootste baobab heeft nog steeds één groene tak met groene bladeren bovenaan op de stam. Kan ik deze best nu ook verpotten in bv cactusaarde of wacht ik tot die bladeren ook zijn afgevallen?

Yvan, Je zegt dat het veel moeite zal kosten om de bomen dit jaar in het blad te krijgen. Kom tdit niet vanzelf goed als het weer betert? Moeten we nu al beginnen met de bomen in het blad proberen te krijgen (dus water, licht en warmte) of wachten we tot het beter weer wordt?

Dit is een foto van mijn twee baobabs. Aan de reacties op de posts van Jonas te merken, is het dus niet normaal dat zij na een jaar of 4 (zo lang heb ik ze) nog zo klein zijn...

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 25 maart 2013 - 21:34
Verhelle

Verhelle

Beste

Die grote baobab met bladeren zou ik insnoeien tot juist boven ongeveer de zijtak-links onder de orchideebloem naast zijn stam.
Door de slapende ogen zal hij normaal gezien bij genoeg warmte en zon uitschieten met zijn slapende ogen op de stam.
de veel moeite die ik bedoel : ik heb toch graag de bomen reeds in blad het begin van de lente. In 2012 was dat tegen eind maart ( was een zeer zonnige en warme maand). Nu moet ik veel bijverwarmen en kunstmatig licht geven om toch minimum 25 à 30°C te geven over dag en geen nachtvorst in de serre te hebben.
De bladeren op de A. digitatas zijn al aan het komen.
De andere 7 soorten ( 6 van Madagascar en deze van Australië ) zijn steeds wat achter. Deze zijn ook delicater. In de natuur is het ook de Afrikaanse die echt over een enorme afstand succesvol is.
Begin februari 2013 was ik op tandheelkundige ontwikkelingshulp in Togo. Ik heb er na het zeer zware werk nog 3,5 dagen rondgereisd op zoek naar de zeer mooie baobabs. Met de lokale bevolking hebben we er ionge bomen gezocht van meer dan 1 jaar oud. In ytotaal heb ik er 5 meegebracht. deze werden gesnoeid zoals ik uwe adviseer .Alle zijn ze reeds mooi nieuw blad aan het krijgen. Doch naast water is veel warmte en licht cruciaal. Nu is het bijvoorbeeld dag en nacht juist onder of boven de 30°C in Togo. Dus zeer moeilijk na te bootsen in ons Vlaams klimaat.
Doch het kan.
Voor u ook veel succes

Yvan

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 26 maart 2013 - 20:50
Panda

Panda

Bedoel je dat takje ter hoogte van de rand van de spiegel?
Wat is de reden hiervoor?

En hoe kan ik dit best doen? Gewoon recht afzagen met een gedesinfecteerde zaag? En dan de wond recht maken met een scherp mes? Moet er dan iets van wondenpasta of zo op of is dat niet nodig? Bij onze inheemse bomen is dit voorbij gestreefd en raad men dat minder en minder aan, maar vermits deze stam veel water vasthoudt, ligt het misschien anders?

En waarschijnlijk ook best ineens verpotten en allebei de boompjes terug beginnen wateren?
dinsdag 26 maart 2013 - 21:01
Verhelle

Verhelle

Ik bedoel inderdaad dat takje aan de rand van de spiegel.
Ondertussen verpotten is geen mis idee.
Wondpasta is niet nodig. Het cambium van de snede zal de wonde wel helen. Best is inderdaad met een scherp mes of goede snoeischaar , beide liefst ook ontsmetten. Planten kunnen ook ziektes opdoen van "vuil" snoeimateriaal.
Dan water geven en ook warm : meer dan 25°c.

Succes

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 29 maart 2013 - 19:29
Roytju2

Roytju2

Hallo,

Ik ben nieuw hier..

Ik heb sinds 2,5 jaar een baobab als stek gekregen van een wereldwinkel.
Nu is hij ongeveer een meter hoog en staat al heel lang met blad (niet voldoende kennis). nu de zomer begint wil ik hem dus eigenlijk ook is dit blad laten staan, en zoals ik voorheen heb gelezen is het verstandig hem in september zijn rustperiode te geven.
Maar ik moet hem nu gaan overpoten in een grotere pot en ik wil hem eigenlijk ook snoeien omdat hij 1 uitschieter heeft. Kan ik die nu, dat hij groen is, gewoon snoeien of moet ik daar mee wachten.
Waar is het dan ook het beste om hem af te knippen?
Kan ik de boom in gewoon potgrond met een mengsel van geel speelzand en tuinaarde zetten of moet het allemaal speciaal zand zijn?

Groet Roy

maandag 15 april 2013 - 17:48
Roytju2

Roytju2

Hierbij mijn baobab

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 15 april 2013 - 17:50
Verhelle

Verhelle

Beste

Ik zou zeker verpotten. Daar de pot ovaal is, is het zonder wortelschade moeilijk de plant uit de pot te halen. Bij verpotten : best de oude pot breken en een nieuwe die niet nauwer wordt aan de hals gebruiken
De lange top is echter wel een niet zo mooi feit voor een bonzaï- baobab.
Een maal goed in de groei zou ik de topscheut toch zeer sterk insnoeien.
Succes

Yvan

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 16 april 2013 - 20:34
Roytju2

Roytju2

Wat voor grond is dan vereist voor de baobab? Er staan verschillende dingen op internet maar niet echt duidelijk welke nou goed is. Kan ik heb gewoon in potgrond zetten waar ook alle andere kamerplanten in staan?

En het snoeien, kan ik gat stuk nu gewoon afknippen of pas als hij zijn blad verloren heeft en in het voorjaar weer op gaat komen?

groet
zaterdag 20 april 2013 - 13:55
Verhelle

Verhelle

GROND : goed waterdoorlatende grond
Dus ofwel mediterrane plantengrond ofwel cactusgrond ofwel zelfgemaakte ( 1/3 potgrond 1/3 zand en 1/3 kalk+steentjes+witte bollekes voor grondbeluchting )

SNOEI : ik zou het doen als hij weer goed in de groei zit, dus te midden het seizoen , zoals gebeurd in de Afrikaanse landen.

tot uw dienst :

Yvan

zaterdag 20 april 2013 - 18:50
Panda

Panda

Beste Yvan,

Ik had graag nog eens beroep gedaan op jou expertise
Ik zal beginnen met mijn klein boompje:
Hier zou ik een bonsai willen maken. Hiervoor wil ik de hoofdtakken bedraden en wat naar beneden buigen. Ook wil ik hen inkorten, zeker de onderste, zodat de verhoudingen met de stam meer kloppen. Ik hoop ook dat er daardoor vertakkingen op deze hoofdtakken gaan ontstaan, zodat de boom op de duur dichte en fijne vertakkingen zal hebben en zo op een oudere boom in miniatuur zal gaan lijken (wat de bedoeling is van een bonsai). In jou laatste post zeg je dat er best gesnoeid wordt als de boom goed in de groei zit. Maar zal hij dan niet veel energie in bladeren gaan steken die nadien worden weggesnoeid? Is het niet beter om te snoeien van het moment dat je ziet dat hij gaat uitlopen? Dan kan hij zijn energie steken in het maken van nieuwe vertakkingen. Zo werkt het volgens mij bij onze inheemse bomen min of meer.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 30 april 2013 - 17:24
Panda

Panda

Mijn grotere boompje heeft een lange smalle stam zonder aftakkingen. Hij heeft wel uitstulpingen waar telkens bladeren zijn uitgekomen, maar waarvan de steeltjes niet echt zijn verhout tot vertakkingen. Ik hoop dat dit nog komt, zodat hij wat meer de vorm zal aannemen zoals op de foto in jou post van 29/03/2013. Daarvoor moet de stam wel mooi spits uitlopen en bij mij heeft hij bovenaan een lelijke knobbel, volgens mij doordat daar telkens de meeste bladeren zijn gevormd. Jij hebt me dan ook aangeraden om bovenaan een stuk van de stam te zagen. Op een (Engelstalig) bonsaiforum heb ik echter gelezen dat je een baobab best niet topt voordat hij de gewenste stamdikte heeft gekregen, vermits er na het toppen een terugval van de groei zou zijn. Ik zou graag hebben dat de stam, zeker onderaan, nog wat verdikt. Dus als het klopt wat ik gelezen heb, zou ik hem in een ruime pot moeten zetten en enkele jaren met rust moeten laten.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 30 april 2013 - 17:43
Verhelle

Verhelle

De 2 mogelijkheden van eerst snoeien ofwel snoeien tijdens de groei hebben beide hun voor en nadelen.Baobab mag een zeer harde soort zijn ; als je eerst keihard terug snoeit, heb je steeds het risico dat het uitlopen van de slapende ogen zeer moeilijk verloopt.Lukt dit, dan zo veel te beter.Snoei je tijdens de groei terug, dan zie je waar de groeikracht zit, hoe je kan snoeien en blijven er steeds saptrekkers en - verwerkers de sapstromen van de boom onderhouden.
Anderzijds is het inderdaad zo dat door goed te snoeien , de baobab meer energie steekt in verdikking van de stam. deze heeft ook veel chlorofyl juist onder de grijze kleur zitten ( dit groen is zelfs zichtbaar door de oppervlakkige dunne schors) die ook fungeert als bladgroen en de levenscyclus helpt onderhouden.
Dus alles kan en mag met een BONSAI-baobab, maar afhankelijk van de levensvatbaarheid van de boom is de ene of andere methode soms beter. Jammer genoeg weet je het soms maar als het te laat is.
woensdag 1 mei 2013 - 10:56
louise

Louise

Zou ik het wagen om de baobabs op het terras te zetten. Ze hebben een krans bladeren gekregen en zijn vorige zomer in de hoogte meer dan 100 % gegroeid.
Nu rijst de vraag: wat doen we er later mee??
zaterdag 15 juni 2013 - 10:46
Verhelle

Verhelle

Beste

Wat doe ik er mee : insnoeien
op het terras zetten : ik woon in West-Vlaanderen , maar zomer ( ECHTE zomer ) is er tot nog toe niet geweest
Dus liever nog binnen en enkel bij hoge temperaturen enkele uren buiten plaatsen

Yvan
zaterdag 15 juni 2013 - 19:37
Panda

Panda

Beste Yvan,

Ik vrees dat mijn kleine baobab dood is
Ik had hem gepot in cactusaarde en heb hem regelmatig water gegeven.
Niet te veel, maar altijd vochtig gehouden. Een vlak voor een groot raam gezet, waar hij altijd heel licht stond. De takjes zien er nu wat verschrompeld uit een onderaan kan ik de stam indrukken.
De grote baobab heb ik nog niet verpot. Hij ziet er nog hetzelfde uit, zonder bladeren.
Maar als ik hier onderaan op de stam duw, kan ik dit ook wat indrukken. Ik hoop echt dat hij ook niet dood is.
Weet jij wat hier het probleem kan zijn en of mijn grote baobab nog te redden is?
Mijn baobabs doen het al jaren goed zonder al te veel zorgen en nu ik besloten heb om hen goed te gaan verzorgen, laten ze het afweten
dinsdag 25 juni 2013 - 06:58
Verhelle

Verhelle

Beste

Spijtig wat je vertelt.Ik heb ook 1 die hetzelfde probleem heeft / had.
Een exemplaar van meer dan 50 jaar oud. Alle andere ( meer dan 30 ) hebben het niet onder dezelfde omstandigheden.
Doch voortaan verwaarloos ik de baobabs qua water geven zeker in de winter.
Nochtans doen ze dit niet in de serres van Meise. Daar geven ze het gehele jaar door 1 x per week overvloedig water.de oorzaak is hem te graag zien. Water in de winter!!!!!!!!!!
Ik heb alle rotte ( = alle ) wortels afgesneden en met wondafdichtingsmiddel voor bomen de wonden afgedicht.Juist boven de wonden heb ik het oppervlakkig deel van de schors onregelmatig weggekrast en met bewortelingspoeder behandeld.
Na 2 weken groeien de bladeren, ofwel door water in de stam ofwel door kleine lichte nieuwe beworteling.Het is zeker een teken dat alle rotting weg is .
Nu nog afwachten tot ofwel einde dit jaar ofwel tot 2014 om te zien of het nog goed komt.Hopelijk ( en soms zo in Afrika ) reageert de baobab zoals een knotwilg hier. In erge omstandigheden toch nog nieuwe wortels vormen.Wel ben ik zeer voorzichtig met water geven.
Voor nieuwe beworteling mag het vochtig zijn maar zeker niet te nat.
Hopelijk hebben we succes.
Yvan
dinsdag 25 juni 2013 - 21:10
inanusselder

Inanusselder

Dag Yvan,

Ben je nog steeds een expert op het gebied van boababs? Ik heb vorig jaar 2 zaadjes uit Senegal aan het groeien gekregen. Ze zijn ongeveer 15 cm. groot geworden en hebben netjes in de winter -volgens het boekje- hun blad verloren. Nu heb ik dus 2 sprietjes van 15 cm. Ik ben begonnen om ze nu om de twee dagen water te geven, maar misschien moet ik ze ook wat bijmesten en kalk geven? Kun je me daarin ook adviseren. Stikstofrijke mest? Of nog anders?
Ik hoor het graag. Want het zou zo leuk zijn als ze nu weer verder gaan groeien.

Ina (Drenthe), Nederland.
maandag 19 mei 2014 - 00:08
Verhelle

Verhelle

Beste Ina

Indien nog geen bladeren, best al eens verpotten in een goed gedraineerde pot, eventueel met cactusaarde - potgrond - wat kalk erbij.
Niet om de 2 dagen water geven, wel enkel wanneer de aarde uitgedroogd is.
Verder goed warm en zonnig plaatsen.
Snoei zou ik nog afwachten , afhankelijk van hoe de plantjes uitlopen, eventueel tijdens de zomer in bepaalde vorm licht insnoeien om de slapende ogen op het naakte stammetje te activeren.

Succes

Yvan , België

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 19 mei 2014 - 20:28
bao

Bao

Hallo Yvan,

Enkele weken terug heb ik een paar baobab zaden geplant (Adansonia Digitata). Ondertussen zijn er scheuten uitgekomen en hebben ze 6 tot 8 bladeren. Sinds een paar dagen zien de meeste bladeren er mat uit en verliezen ze hun gezonde schijn (ook worden ze lichtelijk geel). Enkel de nieuwst uitgekomen bladeren "blinken" nog, maar ook voor deze duurt het niet lang tot ze mat worden. Ik dacht dat het misschien door te veel zon kwam en heb ze uit de zon gezet, maar geen verandering merkbaar. Ook probeer ik de grond vochtig maar niet nat te houden.

Heb je enig idee hoe het komt dat de bladeren mat worden?

Bedankt,
Bao
woensdag 11 juni 2014 - 12:31
Verhelle

Verhelle

Beste

Jonge plantjes van gezaaide baobabs kunnen na enkele tijd toch afsterven.
De vruchtbaarheid van zaden is klein.
Zeker als je de zaden voorgefabriceerd zijn, kan de kieming snel gebeuren en kort erna toch afsterven

mvg

Yvan
zaterdag 14 juni 2014 - 15:08
inanusselder

Inanusselder

Beste Yvan ,

Bedankt voor je antwoord van 19-5. Het ene baobabje is dood gegaan, maar de andere doet het prima. Zie foto. Deze week heb ik weer nieuwe zaadjes uit senegal geplant. Met de tropische hitte van nu, hoop ik dat het weer lukt om ze aan het groeien te krijgen en in leven te houden.
Met vr.gr. Ina uit Drenthe, Ned.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 19 juli 2014 - 12:18
Verhelle

Verhelle

Goed om horen, boompje ziet er goed uit.
De fertiliteit van de baobabzaden kan somms zeer laag liggen.
Gelukkig genoeg ook zeer hoog.
Ik heb nu een vrucht ( apenbrood) gekregen uit Zuid-Afrika van de nieuw ontdekte soort Adansonia Kilima.
Eén plantschaal gaat zeer goed.
De andere doet niets, alhoewel op dezelfde plaats ,tijd, aarde,.....
Van de 30 zijn er nu een 10-tal aan het uitkomen, sommige met redds 3de paar bladeren.
Hopelijk hebben we beide succes en duurt onze westerse " tropische" zomer nog een tijdje.

groetjes
Yvan
maandag 21 juli 2014 - 09:31
Sanna

Sanna

Goedemiddag Yvan,

1,5jaar geleden hebben we een kaal baobab stammetje meegenomen uit Gambia.
Na twee maanden kreeg hij bladeren en inmiddels is het stammetje flink gegroeid.
Vooral nu hij 2,5 week geen water heeft gehad en in de zon in een warme kamer heeft gestaan.

Zoals je op de foto kunt zien is hij inmiddels behoorlijk gegroeid, maar de stam is heel dun en wiebelig. Hoe krijg ik die sterker en vooral dikker?

Daarnaast groeit de stam wat scheef omdat hij steeds naar het licht toe groeit, dus ik draai de pot regelmatig. Is het handig om naast de stam een stokje te plaatsen en hem als het waren op te binden?

De baobab heeft sinds 1,5jaar nog nooit haar bladeren verloren klopt dat?

Ik hoor graag van je!

Groetjes,
Sanna

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 12 augustus 2014 - 18:44
Verhelle

Verhelle

Beste

Al goed dat het boompje groen blijft en nieuw blad vormt.
een baobab kan inderdaad soms zeer lange scheuten krijgen. Dit is normaal.
Doch hier wordt de immense boom als kamerplant gehouden, zeg maar bonsaï.
Daarom moet ook regelmatig ( flink) ingesnoeid worden.
Ik zou meer dan 2/3 van de lange scheut wegnemen.
Dan zullen uit de oksels van de bladeren nieuwe takken ontstaan.

Wil je in de winter bladverlies, dan moet je drastisch zijn en zeer lang geen water geven.
Wel steeds minimum kamertemperatur.

vriendelike groet en succes

Yvan

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 18 augustus 2014 - 11:11
inanusselder

Inanusselder

Dag Yvan,
Mijn boompje groeit als kool, en is nu 35 cm groot. Het was natuurlijk ook erg warm. Is het nu het juiste moment op hem te snoeien? Zie foto.. En hoeveel moet ik er dan afhalen.?
Inmiddels zijn er ook weer 3 zaden aan het ontkiemen. Nu maar hopen dat de warmte en de zon nog even terugkomen. Het lijkt hier nu wel herfst.

Met vr. Gr. Ina (Drenthe, Nederland)

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 19 augustus 2014 - 12:56
Verhelle

Verhelle

Beste Mevrouw
Meestal snoei ik niet zo vroeg na het ontkiemen.Snoeien doe ik pas op het einde van onze zomer/herfst bij jonge plantjes. Als ze ongeveer in winterrust gaan.
Hier is het inderdaad ook herfst.Ik verwarm in de serre reeds wat bij voor de jonge A. kilima ( nieuw ontdekte soort sedert 2012 ) die aan het ontkiemen zijn.
Jouw boompje ziet er mooi donkergroen uit van blad.
Hoeveel snoeien : zoals gezegd hier zijn alle baobabs bonsaï : dus afhankelijk van hoe groot je na jaren de plant uiteindleijk wil.Jonge plantjes kun je naar jouw hand zetten, net zoals de inheemse of andere exotische bonzaÎ's.

Hopend op meer zon in het najaar

Yvan

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 19 augustus 2014 - 13:23
Sylvan

Sylvan

Ik ben nu begin vorig jaar begonnen met het zaaien van baobabs en door vallen en opstaan wijs geworden. Zo ook zaailingen verloren, verzorging aangepast erg belangrijk er van leren. Nu heb ik een raam op het noorden, niet ideaal voor het groeien van baobabs. Eerst had ik ze op een andere kamer staan met in de zomer zon vanaf 12:00 uur maar dat is nu een kantoor geworden en wordt het neerzetten van planten niet meer gewaardeerd..

Buiten doe ik veel met exotische beplanting en heb een simpel muurkasje, zou ik hier de baobabs kunnen neerzetten vanaf het voorjaar tot begin najaar?

donderdag 8 januari 2015 - 23:16
Verhelle

Verhelle

Geachte
Zoals hoger in het forum te lezen:Baobab houdt vooral van licht en warmte.
Muurserre is dus geen probleem.Wel zorgen dat in het voorjaar en najaar's nachts de temperatur boven 15°C blijft.Overdag minimum 18°C.Bij zeer mooie hete zonnige zomerdagen toch opletten met verbranding van bladeren in een kleine serre.
Het kan er gemakkelijk en snel tot 50 °C en meer worden.
Bij mij staan ze ook in een serre, doch met automatische dakopener . Tijdens hete periode gebruik ik wel schaduwdoek om verbranding te voorkomen.
Veel plezier met uw baobabs. Het blijven steeds mooie elementen uit de spectaculaire subtropische natuur.
Bijgaande foto : jonge Adansonia kilima, gezzaaid zomer 2014. Kilima : nieuw ontdekte soort baobab in 2012

Yvan

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 12 januari 2015 - 11:17
Sylvan

Sylvan

Hoi,

Op moment diverse soorten gezaaid, ik ben extra vroeg begonnen zodat ze dit jaar goed kunnen groeien om de volgende ''droogte'' te kunnen overleven. Ik merk dat jonge zaailingen in het groeiseizoen nog best goed water mogen hebben.

Ik dacht dat ik alle soorten al gezien had maar de klima ken ik niet.
Mocht je planten te koop of zaden heb heb ik zeker interesse!
zaterdag 17 januari 2015 - 23:55
Verhelle

Verhelle

Inderdaad jonge plantjes hebben wat water nodig.
Tussen 2 gietbeurten mag je de potjes laten opdrogen.

De Adansonia kilima werd pas als afzonderlijke soort in 2012 erkend. Door een Australische professor emeritus Pettigrew en zijn Franse collega ( werkzaam in Madagascar ) professor Danthu genetisch gedetermineerd voor het eerst.
Van hen zelf heb ik enkele zeldzame zaden gekregen. Ik heb er plantjes van. Enkele zijn afgestaan door mij voor de tropische plantentuin van Meise.
Ik koester ze natuurlijk wel zelf.

Mijn verzameling baobabs is daardoor zeer compleet, dank zijn de zeldzame A. Kilima ( ook Afrikaans maar enkel op hoogtes en niet in de vlakke savanne te vinden ) en mijn Australische A. gregorii ( waarvan er ook enkele aan Meise werden afgestaan).

groetjes

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 19 januari 2015 - 15:52
Sylvan

Sylvan

Vorige week heb ik ook een zaailing ontdekt in de zaaibak van de A.gregorii. Las wel dat dit een gevoelig soort is veel warmte vraagt.
Ik heb nu nog een A.digitata (zaailling 2012) en een 2 jarige A.grandidieri.

Ik hoop dat er in de toekomst wel beter zaden is te krijgen van deze nieuwe Adansonia soort.

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 21 januari 2015 - 22:41
meire

Meire

Wij zijn sinds gisteren terug van onze jaarlijkse vakantie naar Kenia. Voor de verandering een jong baobabplantje mee naar huis gebracht.
Het plantje is nu met wortel meegeteld een 20cm groot en heeft al zo'n 5 mooie groene blaadjes.
Bij thuiskomst gemerkt dat ie de reis goed overleefd heeft en hem meteen in een pot (met standaard potgrond) gezet en naar alle waarschijnlijkheid teveel water gegeven. Blaadjes hingen na een half uurtje al slap naar beneden.
We hebben het plantje maar terug uit de pot gehaald en deze opnieuw gevuld met het zand dat we van Kenia mee hadden, gemengd met gewone potgrond. Zonder water te geven terug in de zon gezet. Maar voorlopig hangen de blaadjes nog steeds slap. Gewoon wat meer geduld hebben zeker ?

Wat ik wel graag geweten had: Hoe kunnen we dit in de toekomst vermijden ? Hoeveel water geef ik zo'n baobabplantje ? We doen ons uitertse best om hem zoveel mogelijk in de zon te zetten en hem zo warm mogelijk te houden. enkel de hoeveelheid vocht dat dat plantje nodig heeft, is ons een raadsel.

Iemand wat info hiervoor?

Many Thanx !!

Stef
vrijdag 17 juli 2015 - 08:04
Verhelle

Verhelle

Beste,

Eerst en vooral goed drainerende grond gebruiken.
Dan water geven.
Laat de grond uitdrogen en pas dan opnieuw water geven.
Met wat geduld kan het plantje opnieuw bladeren krijgen.

geluk en geduld met het mooie , jonge , facinerende boompje

Yvan

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 17 juli 2015 - 13:12
IsabelW

IsabelW

Yvan,
Het lijkt erop dat jij heel veel verstand van baobabs hebt. Ik heb 5 jaar geleden 1tje uit Senegal meegebracht. Echter dit boompje blijft klein en bloeit enkele keren per jaar. Mijn vraag is of dit misschien door een te kleine pot komt of is er misschien een andere reden?

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 16 augustus 2015 - 22:33
Verhelle

Verhelle

Geachte,

Als u reeds 5 jaar met vele keren bloei per jaar deze plant overhoudt, dan verzorg je ze goed.
Jammer genoeg, nogmaals zoals de voorlaatste persoon die iets vroeg over baobab op dit forum :
In Senegal wordt dit plantje verkocht als baobab chacal. Dit is echter helemaal geen baobab. Wel een adeneum obesum - woestijnroos.
Baobab uit Senegal is Adansonia digitata ( meest gekende op het continent Afrika ) of andere Adansonia in andere streken van Afrika, Madagascar of Australië.
Uw adeneum heeft helemaal geen grote pot nodig en mag ook regelmatig gesnoeid worden.
maandag 17 augustus 2015 - 08:32
Bertin S

Bertin S

Vorig jaar kocht ik in april een jonge baobob, ca 35 cm. In echt Senegalees "tuincentrum" dan nog. Vindingrijk zoals Afrikanen vaak zijn, verpakte de barman de plant in een mini-serre...een plastiekfles. Zo overleefde de plant feilloos de vliegtuigreis in mijn reiskoffer.
Ze staat als kamerplant te pronken, intussen 3 centimeter gegroeid.
Verloor 1x alle blaadjes. Maar het kruintje kwam terug. Zie foto. Af en toe begiet ik met regenwater. Ik stel me niet te veel vragen en zie verder wel wat er van komt. Als we maar het plafond niet moeten openbreken!
dinsdag 8 maart 2016 - 16:00
Bertin S

Bertin S

Hier komt ie!

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 8 maart 2016 - 16:03
Bertin S

Bertin S

De blaadjes op de foto zijn bedriegelijk lang hoor. Maar is mijn exemplaar nu een baobab (geen echte boom, zo werd me ginder gezegd, eerder een struikachtige, want heeft geen hout, wel vezels) of een....woestijnroos?
dinsdag 8 maart 2016 - 16:07
Verhelle

Verhelle

Beste,

Ik zou naar het blad te zien zeggen : zeker geen baobab.
De stam heeft er wel de kleur van.
Maw : ik weet het niet met deze foto.

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 9 maart 2016 - 11:27
Fred Kluit

Fred Kluit

hallo, ik ben een nieuweling op baobab-gebied. Ik kocht wat zaden tijdens een lezing van Onszaden in de Leidse Hortus. Ik ben deels geïnteresseerd in baobab vanuit bonsai-perspectief. Zaden twee dagen in water gehouden en daarna in kweekbakje op de verwarming gezet. Binnen twee dagen kwam het eerste zaadje uit. Nu, drie weken later, verschijnt het tweede kiemplantje en dankzij dit forum begrijp ik dat er veel verschil van tijd in het kiemen kan zitten. Ik wacht dus verder af. Het grootste kiemplantje raakt nu bijna het dak van de kweekbak en wil ik in een fles in cactusgrond zetten, ook weer op de verwarming. Naar mijn idee kan ik het dan een voortdurend vochtige, warme omgeving bieden. Is dat goed, of moet ik de aarde wel vochtig houden, maar de luchtomgeving niet?

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 17 maart 2016 - 10:25
Fred Kluit

Fred Kluit

Hallo. Inmiddels heb ik wat meer op dit forum rondgekeken en o.a. de vraag van Stef Meire gelezen (21 januari), met het advies eronder. Ik ga mijn eerste kiemplant verstekken en daarbij in een combinatie van grind en cactusgrond zetten, zodat het goed waterdoorlatend is. En verder proberen het water geven en uitdrogen van de grond goed uit te voeren. Ben heel benieuwd hoe ver ik kom.
vrijdag 18 maart 2016 - 08:43
Verhelle

Verhelle

beste Water geven aan het jonge plantje en grond laten uitdrogen.
De jong baobab kan zeker nog jaren niet tegen lange droogteperiodes.
Dus uitdrogen en direct opnieuw water geven.
Verder veel licht en warmte gedurende eerste groeimaanden.

Succes

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 18 maart 2016 - 12:18
WannesH

WannesH

Beste,

Oudste baobab is 3 jaar(75cm). De jongste 2maand(25cm).
De stam is van beide boompjes bijna even dik. Ook al zijn het twee verschillende soorten (digita en madagaskar) hoop ik de oudste wat dikker te krijgen. Ik vroeg me juist op welke plaats ik juist snoei? En wanneer? Als ik bovenstaande info goed gelezen heb rond september?

Bedankt!

Wannes

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 20 mei 2016 - 12:36
WannesH

WannesH

Mijn jongste baobab

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 20 mei 2016 - 12:37
Sylvan

Sylvan

Je jongste baobab is nog te klein om te snoeien. Zo te zien staat deze in kokos grond wat van zichzelf erg veel vocht vast houdt. Kijk uit dat die niet te nat staat. En laat hem goed uitdrogen tussendoor.
Het grotere exemplaar kan je snoeien maar zou ik persoonlijk nu niet doen maar als de boom in rust gaat.

Ik denk dat je madagascariensis een grandidieri is, deze wordt veel verkocht onder madagascariensis. Dat komt omdat er een populatie grandidieri in het gebied staat waar ook de madagascariensis zaden wordt verzameld.
zaterdag 21 mei 2016 - 09:30
Jolanda Poland

Tekst aangepast

Jolanda Poland

Hallo

Ik ben nieuw hier en vond deze site omdat ik baobab zaden heb gekregen van de buren die uit Sudan komen en ik dacht laat ik die zaden eens in een pot zetten en dat heb ik gister dus gedaan en ben nu dus benieuwd of die zaden ook gaan uitkomen.

maandag 9 januari 2017 - 05:59
Jolanda Poland

Jolanda Poland

dit soort zaad is het

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 9 januari 2017 - 06:04
Bertin S

Bertin S

De mijne is op een klein jaar tijd zowat 40 cm hoog.
Staat binnen tegen het keukenraam.
Blad lichtgroen. En dat blad valt precies niet.
dinsdag 10 januari 2017 - 11:17
Sylvan

Sylvan

Ik denk dat het hier om de Adansonia digitata gaat,typische baobab van het vaste land.

Vorig jaar heb ik enkele zaden gekocht van Adansonia kilima. Intussen zijn de boompjes vorig jaar goed gegroeid en intussen zijn er enkele nu in rust.

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 11 januari 2017 - 12:42
Sylvan

Sylvan

Adansonia rubrostipa (aka A. fony)
Plant gezaaid in 2016

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 11 januari 2017 - 12:43
Sylvan

Sylvan

Adansonia madagascariensis
Plant van 2016

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 11 januari 2017 - 12:45
Sylvan

Sylvan

Adansonia digitata ''variegata'', nieuwe aanwinst waar ik toch wel trots op ben.
Normaal ben ik niet of weinig van de bonte planten maar dit is toch wel bijzonder als je gek van bababs bent.
woensdag 11 januari 2017 - 12:51
Sylvan

Sylvan

De foto kreeg ik helaas niet in het vorige bericht, dan maar zo,

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 11 januari 2017 - 12:55
WannesH

WannesH

Vorig jaar verchillende baobabs gezaaid. Weinig succes: er kwamen er acht uit. Maar slechts twee hebben de winter (tot nu toe) overleefd. Eentje doet het meer dan uitstekend... 1m geworden het eerste levensjaar. De oudere baobab(ondertussen bijna 4jaar) kreeg een enorme scheut van 150%) . Ondertussen wel helemaal geen idee meer welke soort ze zijn... Ik verpotte de kleine zaaiielingen nogal snel nr een grotere pot...

Ik begin dit jaar opnieuw: zaadjes van dig., Madagask., Grand., En nu ook de Gregorii. Als ze beginnen te ontkiemen... Hoe lang houd ik ze het best in het kweekbakje?

De eerste (mini) knopjes tussen de stam en de zijtakken vertonen zich.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 12 januari 2017 - 08:01
WannesH

WannesH

En mijn jongste plant

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 12 januari 2017 - 08:02
Sylvan

Sylvan

Je kan het beste direct in hun pot zaaien. Ik zaai zelf in p9 potjes ieder soort apart.gebruik een goed afwaterend mengsel zoals bims, cactusgrond of maak je eigen mengsel. Potgrond is te rijk wat snelle groei oplevert maar de planten maken nauwelijks stam.
vrijdag 13 januari 2017 - 10:27
delangenienke

Delangenienke

Hallo,

Wij hebben drie Baobab boompjes meegenomen uit Senegal. We gaan ze vandaag ompottten. Ik begrijp uit de vorige posts dat we goed doorlatende grond nodig hebben. Verder veel licht en niet te koud. Verder nog tips?

Hartelijke groet,
Nienke

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 25 februari 2017 - 10:01
kaktuskid

Kaktuskid

nienke,
volgens mij hebt ge in Senegal niet goed naar de boababs gekeken ,
want wat op de foto staat is volgens mij Adenium obesum.
word ook een schitterende plant maar geen boabab

grt Eddy
zaterdag 25 februari 2017 - 20:06
Verhelle

Verhelle

In Senegal worden deze Adenium Obesum ook wel Baobab Chacal genoemd.
Jammer genoeg geen echte baobab ( Adansonia ) .
Ook wel interessante planten deze " woestijnroos " = desert rose .
maandag 27 februari 2017 - 08:55
Fred van der Zwaard

Tekst aangepast

Fred van der Zwaard

In 2011 heb ik (tijdens een bezoek aan centraal Tanzania) enkele Boabob-zaden (5 stuks) in een luciferdoosje meegnomen naar Nederland. In de jaren die volgden heb ik 4 maal geprobeerd om een zaadje te laten ontkiemen. Dit mislukte steeds. Het laatste zaadje plantte ik begin april 2017 (6 jaar nadat ik het had 'geplukt'). In tegenstelling tot de voorgaande 4, had ik het laatste zaadje een dag laten weken in water. Tot mijn enorme verbazing en plezier, is het zaadje ongeveer een week later ontkiemd. Inmiddels, 2 maanden later, is mijn boompje zo'n 20 centimeter hoog en heeft (naast de 2 kiembladeren) 7 bladeren.

Het valt mij wel op dat mijn exemplaar enigszins getande bladeren heeft (ik zie dit niet bij andere foto's op dit forum). Kan iemand dit verklaren?

Ook zou ik graag willen weten hoe veel water ik in deze fase moet (jonge plant/boom, 2 maanden oud, 7 bladeren) geven. Juist veel? Iedere dag? Steeds wachten tot de grond uitgedroogd is?

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 15 juni 2017 - 08:21
Fred van der Zwaard

Tekst aangepast

Fred van der Zwaard

Ik woon midden in de Jordaan in Amsterdam. Zo ongeveer de tegenovergestelde habitat van de 'moederboom'.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 15 juni 2017 - 08:23
Huigens

Huigens

Beste baobab kenners,

Ik heb in januari 2017 een baobab zaadje gepoot en deze is nu een plant van ca. 45 cm geworden (zie foto). Ik heb hem liever niet heel veel groter. Kan iemand mij vertellen of ik al aan snoeien kan beginnen, of kan dit pas in de rustperiode?

Alvast dank.

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 12 juli 2017 - 20:59
Bertin S

Bertin S

Denk dat een dwerg maken van een reus niet evident is. Troost je, die van mij is na drie jaar weinig groter. Die stopt zichzelf bij onze temperaturen en in een kleine pot.
donderdag 13 juli 2017 - 09:19
Verhelle

Verhelle

Beste,

Ik snoei wel , en liefst tijdens het groeiseizoen. Dan kunnen de snoeiwonden nog helen i.p.v. indrogen. Dit seizoen heb ik mijn bomen reeds ingesnoeid . Uit de oksels zijn reeds nieuwe scheuten ontstaan. De mooiste exemplaren hadden reeds takken van 2 meter.
Ook in Senegal, in de kwekerij van Raguin Philippe wordt er tijdens de groei gesnoeid. Zoek maar eens de video's op " You Tube ".

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 13 juli 2017 - 13:40
Tjo

Tjo

Hallo allemaal

Ik heb me net aangemeld, omdat hier veel ervaring staat over de baobab.
Ben 58 jaar oud , en van jongst af weg van (bijzondere) planten.
Kan iemand aangeven hoe oud een baobab is als de eerste bloemen er aan kunnen komen
Alvast bedankt
Groeten. Theo
zaterdag 14 oktober 2017 - 21:49
Toubab

Tekst aangepast

Toubab

Beste mensen,

Baobabzaden te koop bij mij via onderstaande link:

https://www.2dehands.be/tuin/beplanting-vijver/bomen/zaden-van-baobab-apenbroodboom-482438252.html

Groeten.

Nathalie
zondag 21 januari 2018 - 20:25
Carine Vandendriessche

Tekst aangepast

Carine Vandendriessche

Hallo,
Mijn dochter heeft 2 jaar geleden van iemand een baobbab boompje gekregen.
Hij groeit recht omhoog, zonder vertakkingen.
Voor het eerst komen er bloemen aan .
Ik vraag me af, of we die kunnen snoeien , zodat hij meer vertakkingen krijgt en zo voller wordt.
Zo ja, wanneer kunnen we dat best doen en hoe doe je dat ?

Groetjes,
Carine

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 13 augustus 2018 - 17:18
Roeli

Roeli

Is dit wel een baobab ?
maandag 13 augustus 2018 - 22:02
Verhelle

Verhelle

Dit wordt soms verkocht als baobab chacal.
Maar : baobab is : Adansonia …….
De plant hierboven is een totaal andere : soms genoemd " woestijnroos " de wetenschappelijke naam is " Adenum obesum ".
Dus totaal niets met een echte baobab= apenbroodboom = omgekeerde boom =……
dinsdag 14 augustus 2018 - 09:28
Carine Vandendriessche

Carine Vandendriessche

Hallo,

Dank u wel voor de inlichtingen.
Het zal dus idd wel zo zijn dat ze deze woestijnroos ook als baobab verkopen.
Het stond toch zo op de verpakking.
Ik zoek dus wat informatie op ivm. " Adenum obesum ".
Hartelijk bedankt.

Carine
donderdag 16 augustus 2018 - 20:05
meire

Meire

Wij hebben onze boabab meegenomen als klein plantje in 2015. 3 jaar later is ie al 2m hoog. De stam is echter niet sterk genoeg om deze lengte rechtop te houden. Kunnen we dit verhelpen door te snoeien waardoor de stam dikker wordt? Als die aan dit tempo doorgaat, kunnen we hem binnen 2 jaar niet meer houden wegens te hoog.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 1 september 2018 - 10:41
S Wijtenburg

Tekst aangepast

S Wijtenburg

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn baobabzaailingen.
Ik heb in mei 6 baobab zaden gezaaid (Adansonia digitata), gekocht via een website. In augustus is er 1 uitgekomen en in september 1. De plantjes waren mooi donkergroen en groeiden snel, maar rond november stagneerde de groei, ik denk vanwege de winterrust? Begin december heb ik de plantjes verpot, omdat veel last van rouwvliegjes hadden, ze hadden toen 4-5 bladeren. Ik heb heel voorzichtig geprobeerd zo min mogelijk oude grond mee te nemen bij het verpotten om geen eitjes van rouwvliegjes mee te nemen. Ik heb zoals op dit forum gelezen 2/3 cactusgrond en 1/3 zand (gekocht bij tuincentrum) gemengd en hydrokorrels op de bodem van de potten gelegd. Nu worden de plantjes sinds een week of twee slap en bleek van kleur, uiteindelijk worden de bladeren geel en drogen ze langzaam uit. De cactus aarde gemengd met zand was van begin af aan al best vochtig. Ik heb ze daarom 1x per week een klein beetje water gegeven. Weet iemand wat er is misgegaan? Is het verpotten te heftig geweest? Of hebben ze het te koud?

Hopelijk zijn de plantjes nog te redden..Weet iemand raad?

Gr. Saskia

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 31 december 2018 - 12:03
S Wijtenburg

S Wijtenburg

Hier nog een foto van de plantjes zoals ze nu zijn.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 31 december 2018 - 12:07
EMSchutte

EMSchutte

Goedeavond,
Ik heb een vraagje, graag.
Ik heb een week geleden 20 stuk adansonia digitata zaadjes in steenwol plugjes gedaan, in een kweekbakje in de woonkamer raam, en er zijn nu al 7 ontkiemd.
Ik wil ze nu in grond zetten, maar weet niet of ik ze met de steenwol plugjes in de grond kunnen zetten.
Kan iemand aub zeggen of het kan en of het beter is ze er zonder te planten?

Alvast bedankt,
Elize
zaterdag 6 april 2019 - 21:28
EMSchutte

EMSchutte

Hallo, mijn zaadjes hebben goed ontkiemd en ik heb ze in een pot verplant om groter te worden. Ze groeien vrij snel. De saadjes zijn nl 3 weken geleden geprepareerd en ze zijn nu zoals in de foto. De blaadjes worden echter geel en ik snap niet zo goed waarom. De witte korrels in de bak is perliet

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 16 april 2019 - 15:25
Verhelle

Verhelle

Ofwel te veel water, te veel zon , te weinig aarde ,....
Best is ze één voor één verplanten in een grote bloempot met goed draineerde aarde.
Water geven enkel als ze uitgedroogd zijn. Doch ook NIET te veel zodat de aarde 2 à 3 weken vochtig blijft .
Water geven, na 1 -2 dagen moet alles zo goed als weg zijn. Dan volgende week opnieuw water geven. Ook af en toe voeding.
Zon is natuurlijk goed voor de plantjes. Doch ook opletten met te warm achter glas : verbranding.
woensdag 17 april 2019 - 10:22
EMSchutte

EMSchutte

Goedemiddag,
Dankjewel voor uw antwoord.
Ik had de plantjes de één dag buiten in het zonnetje gedaan, en de volgende dag waren de blaadjes donker groen.
Ik zal wel uw raad volgen en elkeen in een eigen potje verplanten.
Ik ben zo trots op mijn baby boompjes.

Fijne dagen
vrijdag 19 april 2019 - 12:34
Annemarie Verboom

Annemarie Verboom

Beste lezer,
6 weken geleden ben ik teruggekomen uit Kenia en daarvan dan heb ik een stek van de Flame en van de Baobap meegenomen en gekocht bij een kweker. Na 3 weken kreeg de Baobap wolluis en dat heb ik behandeld. Echter daarna valt iedere x het onderste blad af nadat het eerst geel is verkleurd. Hoe kan ik voorkomen dat het al het blad verliest of erger nog dood gaat?

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 8 mei 2019 - 20:33
Verhelle

Verhelle

Ik denk dat de plant in ( waarschijnlijk zuivere bloemaarde ) te weinig gedraineerde grond staat en eventueel te nat .
Is dit een sierpot die onderaan een opening heeft en overtollig water kan laten afvloeien ?
donderdag 9 mei 2019 - 09:30
Annemarie Verboom

Annemarie Verboom

Dank u wel voor uw reactie!
De Baobap staat nog in de grond van de kweker en daarop heb ik inderdaad wat potgrond gedaan. Ik ga de potgrond eruit halen en ook haal ik m uit de sierpot. Ik geef de plant 2 x in de week wat water is dat soms teveel? Kan ik m beter laten uitdrogen alvorens ik de plant water geef?
donderdag 9 mei 2019 - 11:17
Verhelle

Verhelle

inderdaad steeds laten uitdrogen vooraleer opnieuw water te geven
zaterdag 11 mei 2019 - 08:27
jimmyG

JimmyG

goedemiddag
dit is mijn 2de jaars baobab, maakt terug nieuwe bladeren maar goeit helemaal schuin, is het aangeraden om hem in te korten of wat raad U aan
alvast bedankt voor uw antwoord
jimmy

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 13 mei 2019 - 14:01
xanderbere19

Tekst aangepast

Xanderbere19

Daar zou ik een stok bij plaatsen en die elke tien cm met een tiewrap vastmaken. Als je slechts enkele mm speling laat trek je de plant vrij gemakkelijk recht. Wel regelmatig controleren of de tiewraps ingroeien, zo ja, doorknippen en vervangen door een nieuwe. Na een jaar is de plant weer in staat om zichzelf rechtop te houden en kan de stok eventueel worden verwijderd.
maandag 13 mei 2019 - 20:18
jimmyG

JimmyG

dank U Xanderbere19
zal ik morgen doen
maandag 13 mei 2019 - 21:30
Ellenvdv

Ellenvdv

Ik heb twee weken geleden gezaaid en nu ontkiemen er al drie zaden van de baobab. In welke grote pot kan ik ze straks verpotten? En dan juist wel of niet in de zon op de vensterbank?

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 2 juni 2019 - 19:03
Pieter010

Pieter010

Tot mijn verrassing dit jaar 2 zaailingen van baobab die ik vorig jaar had gezaaid uitgekomen. Alleen zijn mijn zaailingen vorig jaar allemaal dood gegaan, en nu dreigt hetzelfde te gebeuren... Er verschijnen vlekken op de bladeren (zie foto) die vervolgens indrogen waarna het blad afsterft en uiteindelijk de zaailing. Hoe kan dit en hoe kan ik dit voorkomen?
Zaailingen heb ik een week geleden verspeend in goede stekaarde en vochtig gehouden. Wel vond de ontkieming plaats in een potje aarde die in een plastic (snoeptomaten) emmertje op de vensterbank (zuiden) stond. Luchtvochtigheid te snel te laag? Had ik er een plastc zakje (met gaatjes) om moeten houden? Ook is de temperatuur deze week wat lager dan de tropische temperaturen die we hebben gehad, maar binnen toch nog steeds 22 graden.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 11 juli 2019 - 13:22
Verhelle

Verhelle

Waarom zo vroeg verplanten ???
Waarom niet zaaien /opkweken in die speciale stekpotjes ??? De wortels worden dan niet verstoord tijdens het verplanten.
zaterdag 13 juli 2019 - 12:20
gscheper20

Gscheper20

heeft er iemand een enorme Baobab te koop?
dinsdag 6 augustus 2019 - 22:36
Leanne

Leanne

Hallo,
Mijn baobab zaadje is begin deze zomer ontkiemt en is al hard gegroeid. Echter heb ik nu last van verkleurende en verschrompelende bladeren. Is dit vanwege de winterperiode, dus gewoon bladuitval? Of is er iets anders aan de hand? Standplaats in het licht en hij krijgt 1x per week water.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 30 september 2019 - 12:35
Leanne

Leanne

nog een andere foto van de verkleuring

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 30 september 2019 - 12:36
Verhelle

Verhelle

ofwel winterverkleuring van af te vallen bladeren ofwel inderdaad te veel water. Meestal is 1x week wel te veel. Hopelijk geen rot van de " knol " die reeds ondergronds moet gevormd zijn .
dinsdag 1 oktober 2019 - 12:42
Inge en Jan

Tekst aangepast

Inge en Jan


Beste, een vraag...
Enkele weken geleden heeft mijn man een, toch al redelijk in omvang, baobab meegebracht uit Senegal. Ik heb die bij mij thuis in zijn originele pot met potgrond (aarde), in de living aan het raam ( zuidkant) gezet. Bij aankomst stond de boom mooi in het blad en had hij zelfs enkele bloemknoppen. Ik geef hem 1 keer in de 2 weken een beetje regenwater.
Nu na enkele weke verkleuren mijn blaadjes en vallen ze één voor één af.
Ik heb hier gelezen dat dit normaal is maar ik maak mij toch wat zorgen...
Is dit inderdaad normaal of doe ik iets fout? Moet ik hem in “vorm “ snoeien als hij bladloos is en hoelang gaat hij zonder blad staan? Maar vooral hoe zorg ik dat hij terug blad krijgt?
Alvast bedankt voor jullie reacties en advies
Inge

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 19 november 2019 - 08:58
Bertin S

Tekst aangepast

Bertin S

Bij ons vallen de bladeren er jaarlijks af. Wel geen bolvormige stam.
woensdag 20 november 2019 - 09:17
Bertin S

Bertin S

Nu ziet de plant er zo uit.
Ze is ongeveer 6 jaar oud.

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 20 november 2019 - 10:04
Verhelle

Verhelle

Deze foto van Inge : dit is geen echte baobab ( Adansonia ) maar wat ze in Senegal noemen een Baobab chacal ( adenum obsum ), een plant die je in veel tuinzaken bij ons ook aan relatief goedkope prijs kunt aanschaffen.
Desalniettemin is dit toch een mooie tropische plant, die zeer mooie bloemen heeft.
Het is normaal dat de bladeren afvallen tijdens de winterperiode, zowel van de echte baobab als van de "woestijnroos " .
Ze hebben beide nood aan een lange droge periode .

Yvan
woensdag 20 november 2019 - 10:46
Inge en Jan

Inge en Jan

Hallo,
Bedankt voor de info!
Zal dus info moeten zoeken ivm verzorging woestijnroos????
Grtjes, Inge
donderdag 21 november 2019 - 22:45
ronaldgroe22

Ronaldgroe22

Goedemiddag,

Graag wil ik mijn baobab een mooie dikke stam laten ontwikkelen. Hoe kan ik dat het beste doen? Snoeien of juist nog paar jaar laten uitschieten? En wanneer is het beste moment om te snoeien? En op welke plek (zie foto)?
Hieronder mijn baobab, heb hem de laatste jaren buiten op het dakterras staan van ca april - oktober (tot nachttemp de 10°C nadert). Ieder jaar lekker in het blad. Snoeien heb ik tot nu toe vooral in het voorjaar gedaan, net voordat hij weer uitloopt.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 9 januari 2020 - 14:52
Verhelle

Verhelle

Geachte,

Afhankelijk van welke boom je wilt :
Tijdstip bij uitlopen is goed.
Wil je echter zeer compacte " boom " : dan mag je gerust snoeien op de plaats waar de overgang glas/ deur geprojecteerd wordt op de stam.
Zeer laag dus .
Wil je grote boom , dan kies je zelf de plaats.
Bij goed onderhoud , zal de baobab steeds nieuwe takken vormen.

grtn
Yvan
zaterdag 11 januari 2020 - 09:21
ronaldgroe22

Ronaldgroe22

Beste Yvan,

Bedankt voor het advies!
Ik zal er nog even over nadenken waar ik de zaag ga zetten.

Wat ik me nog afvraag: is het makkelijk om de afgezaagde takken te stekken?

Groeten,
Ronald
zondag 12 januari 2020 - 20:23
Verhelle

Verhelle

Kort en bondig op jouw vraag : Neen
maandag 13 januari 2020 - 09:27
sébastien12

Sébastien12

Beste,

Ik heb zaden van de Afrikaanse Baobab (Adansonia digitata) gekocht.
De eerste zaailingen komen al piepen na een week.
Heb deze in aparte kweekpotjes geplaatst in zaai en stekgrond van DCM in een kweekkas.

Mijn vraag is hoelang of tot welke hoogte kan in ze best in zaaigrond laten
en wanneer kan ik deze het best verpotten in andere grond?

Ik heb DCM mediterraanse potgrond en Substral cactus potgrond.
Welke is de beste voor de baobab?

Alvast bedankt

zaterdag 2 mei 2020 - 17:45
Dimitri D

Dimitri D

Hallo
Ik heb in januari 2019 een mini baobab meegebracht uit Senegal. De stam is ongeveer 10-15 cm hoog en daaruit lopen 2 lange dunne takjes en 1 kort dun takje. Ik vroeg mij af of er buiten bladeren nog extra takken gaan ontwikkelen en indien dat zo is, hoe ik dit kan stimuleren.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 8 juni 2020 - 20:15
Verhelle

Verhelle

Beste,

Tijdens het groeiseizoen zou ik de 2 lange takken voor de helft inkorten.
Indien een gezonde plant, komen er zeker nieuwe bladeren uit aan de zijkant van deze takjes.

mvg
Yvan
dinsdag 9 juni 2020 - 09:44
KikkerGerrie

KikkerGerrie

3 jaar geleden een baobapplant meegenomen uit Senegal. Nu krijgt hij op de bladeren bruine plekjes(schildjes) en de bladeren hebben nu een kleverige laag. Zijn dit een soort luizen ? Hoe kan ik dit behandelen ?
woensdag 24 juni 2020 - 10:45
KikkerGerrie

Tekst aangepast

KikkerGerrie

Hierbij een foto van de bruine plekjes ( schildjes) en de kleverige substantie op de bladeren . Herkend iemand dit en hoe behandel ik dit?
Heeft iemand een tip voor mij??

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 24 juni 2020 - 10:52
ronaldgroe22

Ronaldgroe22

Hoi,

Hierbij een update.
Ik heb uw advies opgevolgd en mijn Baobab vrij laag afgetopt, eind vd winter.
Iets boven een plek met veel slapende ogen op de stam. Na weken in spanning kwamen gelukkig zeer veel nieuwe uitlopers, een mooie kroon is zich aan het ontwikkelen. Zie bijgevoegde foto.

De afgezaagde top kon ik niet weggooien en staat in een nieuwe pot. Deze loopt op veel punten uit. Dit heb ik ook wel eens bij kleinere stekken gezien en die zijn uiteindelijk steeds doodgegaan. Ben benieuwd wat hier van gaat worden.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 28 juli 2020 - 14:11
Verhelle

Verhelle

Dank voor het verslag.
Het kan een mooi exemplaar worden .
Inderdaad is het steeds bang afwachten .
Ik heb dit jaar voor het eerst mijn Australische baobab ingesnoeid.
Na enkele weken, nu ook een mooie kroon gevormd.

mvg

Yvan
woensdag 29 juli 2020 - 09:53
Pieterpost

Pieterpost

Goedenavond,

Ik heb onlangs zaden gekocht van de Australische baobab (Adansonia gregorii) Deze zaden wil ik laten ontkiemen in een propagator, nu vraag ik mij af kan dat gelijk in een potje met de luchtige grondsoort wat al eerder beschreven is? Of stekgrond? En of zijn er speciale wensen aan het potje?
En hoe lang moeten ze na ontkiemen in de propagator blijven? Gr Dominique
dinsdag 22 september 2020 - 21:30
Annemarie Verboom

Annemarie Verboom

Mijn Baobap is nadat het van de winter al het blad verloor een stukje qua stam gegroeid en ook veel nieuwe blaadjes gekregen. Echt er sinds een week zitten er onder het blad zwarte puntjes en is er ook al een blad afgevallen. Wat is er aan de hand?

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 2 oktober 2020 - 17:47
KikkerGerrie

KikkerGerrie

24/6/2020 heb ik een vraag geplaatst, ik krijg via de mail berichten dat er antwoorden gegeven zijn maar ik kan die niet lezen . Kom steeds bij mijn eigen bericht uit zonder antwoord
zaterdag 3 oktober 2020 - 10:34
Verhelle

Verhelle

waarschijnlijk één of andere bladluis / spint
Bespuiten met insecticide alvorens alle bladeren aangetast zijn en voor het " droog seizoen " start

Yvan
zaterdag 3 oktober 2020 - 10:42
jimmyG

JimmyG

goede middag
kan ik even weer advies krijgen of ik deze baobab (3 jaar oud) moet snoeien en waar ?
(rode pijl gesnoeid 2 jaar geleden, blauwe verleden jaar)
liever een kleinere baobab dan hem heel hoog laten groeien
alvast bedankt voor uw antwoord

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 29 maart 2021 - 16:00
karineroob18

Karineroob18

Hallo, ik heb sinds vorig jaar enkele Adansonia Grandidieri's. Ze zijn rond november in winterslaap gegaan en ik wacht nu nog steeds op het eerste nieuwe blaadje. Wanneer kan ik iets verwachten? Ze worden groener en ik zie precies iets klaarzitten, maar ze willen er maar niet aan beginnen.
donderdag 29 april 2021 - 14:20
Bertin S

Bertin S

Er tegen spreken en klassieke muziek opzetten.
Nee, nog enkele weken geduld.
vrijdag 30 april 2021 - 09:06
karineroob18

Tekst aangepast

Karineroob18

Bertin S, dank u. Kijk, het heeft geholpen!

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 6 mei 2021 - 14:19
Bertin S

Bertin S

Welke muziek?
vrijdag 7 mei 2021 - 09:34
karineroob18

Karineroob18

Vioolconcerto van Haydn en ook veel QMusic. Misschien is het daarom dat ze wat laat zijn Volgend jaar minder Q en meer Haydn!
zaterdag 8 mei 2021 - 13:40
Michellini

Michellini

Goedenavond allemaal,

In 2019 op vakantie geweest op Madagaskar en veel moois gezien. Uiteraard Baobabs, daar kan je niet omheen! Zo heb ik tijdens een kort verblijf daar wat zaadjes meegenomen bij Le Motel de l'Isalo. Daar lag een Baobab vrucht voor de sier en een van de gasten heeft deze laten vallen en brak open. Dus ik heb er maar wat zaadjes van meegenomen.
Enfin in augustus 2019 begonnen met opkweken en nu half juli 2021 zijn ze 49 a 65 cm hoog.
Wat voor soort het is weet ik eerlijk gezegd niet. Wellicht dat ik hier een antwoord kan krijgen. Tot dusver hebben ze 3 tot 5 vingerige bladeren.

Snoeitips zijn ook welkom zoals: welke maand en dan de aanbevolen plek van snoeien/ aftoppen.
Dit jaar kwamen ze wat langzaam op gang door het slechte voorjaar maar in de afgelopen 2 maanden sindsdien zijn ze 22cm gegroeid!

Temperatuur is goed. Het is hier 29-30 graden op zolder. De afgelopen 2 jaar in november-december hebben ze tot dusver ieder jaar netjes hun blad laten vallen en in rust geweest tot maart-april.

Groetjes Michellini

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 14 juli 2021 - 19:44
Gaudiss Kabinet

Gaudiss Kabinet

Zou Adansonia grandidieri kunnen zijn, dat zijn de typische slanke hoge boababs van Madagascar (hoewel er nog een aantal soorten groeien) Bladeren van grandidieri zijn smaller dan Adansonia digitata, en de planten groeien ook meeteen hoog.
zondag 18 juli 2021 - 11:01
Lonn

Tekst aangepast

Lonn

Goedemiddag! Eerder dit jaar heb ik zaden van verschillende eucalyptussoorten en de Australische baobab uitgebroed (broedmachine gebruikt voor de juiste temperatuur en luchtvochtigheid)
De Baobab is ondertussen 76 centimeter hoog en zit volgens mij prachtig in het blad (onderaan nog een enkele, daarboven 3 vingerig en het 7e blad is 5 vingerig)
Dit is de enige die het zaailing stadium heeft overleefd en dat wil ik graag zo houden!

Heeft iemand tips om hem goed de winter door te helpen?
Ik weet dat straks vanaf oktober heel weinig tot geen water ok is en de temperatuur niet onder de 15 graden moet komen.
Moet ik snoeien? Iets anders?
Doorsnede van de stam net boven de grond is circa 1,3 cm.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 24 september 2021 - 16:36
LouiseH

LouiseH

Vorig jaar januari deze baobab meegenomen uit Gambia. In het begin vielen alle bladeren uit, maar nu groeit ie prima. Van de zomer heeft ie heerlijk buiten gestaan, nu op de vensterbank op het zuiden. Ik ga nu de top er weer uitsnoeien, zodat ie volgend jaar hopelijk weer vertakt.
Ik had ook zaden meegenomen, maar die heb ik nog niet kunnen laten ontkiemen.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 17 oktober 2021 - 13:31
Roel49

Roel49

Beste BaoBab liefhebber,

Wie heeft info over Baobabs van zaad tot een flinke plant? En liefst in foto's.
Ik heb een aantal Baobabs uit zaad opgekweekt maar kan helaas geen informatie vinden over hoe deze plantjes zich ontwikkelen tijdens de groei vanuit zaad tot plant.
Als voorbeeld een "flessen"baobab (Adansonia rupestris). Zodra de plantjes opkomen beginnen ze ook een 'knol' te vormen. Dan vraag ik me af moet deze "knol" onder de aarde of op de aarde staan?
In beide gevallen groeien ze gelijk op.........

Bedankt voor informatie en alvast een goede jaarwisseling en een voorspoedig nieuw jaar gewenst.

Groet Roel

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 30 december 2021 - 16:21
Annemarie Verboom

Annemarie Verboom

Mijn Baobap uit Zimbabwe is zon 4 jaar oud. Afgelopen winter bleef het blad er maar aan in tegenstelling tot de winters ervoor. Wij zijn 20 dagen weggeweest en 7 maart teruggekomen en al het blad was eraf gevallen en wat bleek de verzorgster van de planten had de Baobap vergeten water te geven.
De Baobap lijkt niet dood te zijn maar er komt geen blad. In de top zie je nog iets groen. Kan ik misschien beter de stengel een stuk inkorten en zo ja to hoever moet ik dr stengel dan het beste snoeien?

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 4 juni 2022 - 13:45
Annemarie Verboom

Tekst aangepast

Annemarie Verboom

De volgende foto hoort nog bij mijn vraag van zonet. Hier ziet u dat er nog wat groen te zien is.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 4 juni 2022 - 13:50
Gaudiss Kabinet

Gaudiss Kabinet

Zou eigenlijk geen probleem mogen zijn, heeft een winterslaap gedaan. Kan wel even duren voor het blad terug verschijnt. Ziet er in elk geval nog levend uit
zondag 5 juni 2022 - 10:38
karineroob18

Karineroob18

Lijkt mij ook nog niet dood te zijn. Wat ik ondertussen heb geleerd is dat de baobabjes je geduld wel eens op de proef durven stellen maar de mijne hebben nog nooit teleurgesteld.
zondag 5 juni 2022 - 11:49
LouiseH

LouiseH

mijn boompje is weer gegroeid afgelopen jaar. heeft heerlijk buiten gestaan van de zomer. nu gaat ie weer op de vensterbank

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 6 november 2022 - 22:53
stinius

Stinius

dag Boabab liefhebbers en groenliefhebbers in het algemeen
enig advies wat te doen met deze? hoef ik deze in te korten?

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 9 november 2023 - 15:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon