menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eucharis

Ga naar meest recente reactie

Angelo

Angelo

vorig jaar heb ik omstreek kerstmis, een eucharis gekocht, met bloemstengel, ze was prachtig, in de boek staat ze beschreven als een plant voor echte kenners, een zeer moeilijk in bloei te krijgen plant!
maar dit jaar heeft ze dus wel een bloem bij mij hé, en echt veel verzorging heeft ze niet gehad.

nu de vraag, ze heeft dus 3 groeipunten uit de grond, maar alleen uit de middenste komt een bloemstengel, de andere 2 geven nog volop bladeren, en de bloemstengel, die groeit formidabel snel!

krijgen ze niet meer bloemen?
vrijdag 24 november 2006 - 16:55
Walter24

Walter24

Beste Angelo, jouw eucharis is een bolplant zoals een tulp en zo... waarschijnlijk zijn de nieuwe groeipunten gestart vanuit broedbolletjes van de oorspronkelijke plant, dus een soort van vegetatieve voortplanting. Waar vond jij eucharis? ik heb er vorig jaar naar gezocht (naar de knol) maar kon hem nergens vinden, de planten in de winkel vind ik net iets te duur.
Alvast veel succes ermee, ik denk dat je de komende jaren van de nieuwe groeipunten wel ook bloemen zult krijgen.
Groeten
Walter
zaterdag 25 november 2006 - 21:54
Angelo

Angelo

hey
ik heb mijn eucharis als plant gekocht, en inderdaad ze was ontzettend duur, maar ik heb ze overtijd ook als bol gezien, ik geloof in genker plantencentrum, was ook niet echt goedkoop, maar toch goedkoper dan als plant.

misschien kan je daar eens gaan kijken?

mvg
Angelo
zaterdag 25 november 2006 - 23:23
Lucia

Lucia

Beste Angelo, jouw eucharis is een bolplant zoals een tulp en zo... waarschijnlijk zijn de nieuwe groeipunten gestart vanuit broedbolletjes van de oorspronkelijke plant, dus een soort van vegetatieve voortplanting. Waar vond jij eucharis? ik heb er vorig jaar naar gezocht (naar de knol) maar kon hem nergens vinden, de planten in de winkel vind ik net iets te duur.
Alvast veel succes ermee, ik denk dat je de komende jaren van de nieuwe groeipunten wel ook bloemen zult krijgen.
Groeten
Walter

Hoi Walter,
Kun je ook vertellen of een eucharis een rust periode heeft.
Ik heb afgelopen voorjaar er ook een gekocht, vrij goedkoop (hij was bijna uitgebloeid).
Ik heb volop nieuwe bladeren ,en de bollen zijn zo groot geworden, dat ze de plastic pot waar ze instaan al helemaal aan het vervormen zijn.
Maar ik kan nergens vinden hoe dat ze in de winter behandeld moeten worden. Omdat er zoveel mooi nieuw blad aanzit. Ben ik maar gewoon water blijven geven. Heb jij soms antwoorden hierop?
Of weet je een internet pagina met de antwoorden?
Alvast bedankt.
zondag 26 november 2006 - 05:01
Angelo

Angelo

hey Lucia,
ik heb kunnen vinden dat eucharis een doorlevende bolplant is, ze sterft dus niet af, hier heeft ze dat ook niet gedaan, ze is blijven groeien, en ik heb ze blijven water geven, ze heeft heel veel bladeren bij gekregen op een jaar, en inderdaad de knol is heel groot geworden!
ze staat hier in de huiskamer, redelijk ver van het raam, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

mvg
Angeloke
zondag 26 november 2006 - 11:30
Lucia

Lucia

Hoi Angeloke,
Bedankt, Dan blijf ik maar gewoon doen wat ik tot nu toe gedaan heb. En hoop maar dat ze weer gaan bloeien.
zondag 26 november 2006 - 13:39
Angelo

Angelo

de bloem is bijna open, ik zal straks eens wat foto's zetten!
zondag 3 december 2006 - 12:18
Angelo

Angelo

voila sé de foto's!
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 december 2006 - 12:38
Nilis

Nilis

Heb mijn eucharis gekocht in Nuenen op 22 december 2013. Vol met blad en 3 stelen met bloemen voor maar 10 euro.
vrijdag 27 december 2013 - 21:26
Nilis

Nilis

Beste Walter,

Ik heb een kleine week geleden een eucharis gekocht bij Coppelmans. Vol met blad en 3 stelen met bloemen. Niet duur 10 euro. Hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes.
zaterdag 28 december 2013 - 07:43
Esem

Esem

Wat doe je dan met de uitgebloeide bloemstengels?

Want ik heb ook eentje aangekocht en is nu uitgebloeid.

Alvast bedankt voor jullie reactie

gr E
dinsdag 19 mei 2015 - 10:21
witie

Witie

heb net het zelfde 3 stelen en weet niet wat ik er mee moet
doen ? dus als iemand dit zou willen zeggen dank ik u bij voorbaat

ps zeer mooie plant
donderdag 29 september 2016 - 13:24
Walter24

Walter24

Zeker de steeltjes en resten van de bloemen wegsnijden, maar mag gerust ook de stelen aan de grond afsnijden. Vooral vermijden dat er "vruchten en zaden " groeien aan de bloemresten want dat kost veel energie die de plant beter kan opslaan in zijn groei of ondergrondse bol.
zaterdag 1 oktober 2016 - 09:02
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

"maar mag gerust ook de stelen aan de grond afsnijden" .....maar niet te kort, laat ong 10cm over en laat dat gewoon opdrogen, zo vermijdt je dat het resterend "boventuk" gaat rotten en de bol aantast. ,Tisdatghetweet....

Had je achter uw plant een kartonplaat bvb gezet of gewoon tegen die witte muur en dan pas gefotografeerd had je een superfoto van kunnen maken.....al doende ......nietwaar....




K. fedtchenkoi



Aechmea sp
zondag 2 oktober 2016 - 21:25
witie

Witie

Bedankt
maandag 3 oktober 2016 - 09:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon