menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Yucca snoeien

Ga naar meest recente reactie

Aaa

Aaa

Hallo!

Na een super lange zoektocht ben ik uitgekomen op dit forum. En direct valt mij het uitgebreide en bruikbare advies op.
Vandaar dat ik graag mijn vraag hier neer leg.
Ik heb een grote yucca staan. Maar deze begint nu erg uit zijn krachten te groeien. Zoals op de foto te zien is zijn meerdere scheuten gaan liggen. Van de zomer ben ik 2 maanden afwezig geweest en heeft de verzorger van mijn planten de Yucca bijna verzopen. Nu 4 maanden verder is de potgrond zo goed als opgedroogd. Maar het heeft de plant geen goed gedaan.
Nu wil ik de plant graag snoeien, om deze wat minder breed te maken.
Maar hoe pak ik dit aan? Er zitten 3 stammen in met elk 3 uitlopers. Ook is er een nieuwe scheut direct vanuit de potgrond. Maar deze wil niet echt groeien. Snoei ik de hele stam af, of haal ik alleen de uitlopers eraf? Eventueel de hele plant kortwieken vind ik ook geen probleem.
Ben heel benieuwd naar jullie tips en reacties, en hoop echt dat ik mijn geliefde Yucca weer als nieuw kan krijgen.

Eventueel meer foto's op aanvraag.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 8 februari 2010 - 14:20
Matabish

Matabish

Hallo Aaa, [afbeelding verwijderd niet-https]
op dit leerrijke, maar oh zó verslavende, tuinadviesforum!

Als je de toppen wat lager afsnijdt heb je meteen een mooie nieuwe Yucca op stam van elke stek!
Heb de mijne al 4 keer op die manier kaal gesnoeid en hij wordt telkens weer even mooi
en met de stekken maak ik anderen gelukkig zodra die ingeworteld zijn.

@ Batdah,
die van mij staat in een veranda op het noorden.
Veel licht maar geen rechtstreekse zon en twee jaar geleden had hij, na zijn eerste zomer buiten, lelijke bruine vlekken op de bladeren.
Scheelt misschien naargelang de soort?

Vriendelijke groetjes,
Matabish.

maandag 8 februari 2010 - 15:40
Matabish

Matabish

'k Laat hem mooi in de veranda staan, hij is véél te zwaar en daar gedijt hij het best.
Elke keer opnieuw moest ik hem inkorten omdat hij tegen het dak aangroeide (+ 3m.) !
Nu lijkt hij het wat rustiger te doen.
'k Zal mezelf wel laten verbranden door de eerste zon! (waar blíjft die?)
En stuur me nog maar wat 'zonnige' groetjes, want hier is het grauw en grijs en nat en koud!!

Zielige groetjes,
Matabish.


maandag 8 februari 2010 - 16:53
summerspookje

Summerspookje

hey! gelukkig maar dat ik wat afzap op dit heerlijke tuinforum, ik had net jullie raad nodig voor mijn yucca,een grote, gered van mijn dochter haar vuilbak, 2 jaar terug, nu een pracht van een plant , doordat die verwaarloost was heeft zijn stam krinkels en bochten gekregen , maar is daarom prachtig geworden, maar die staat hier bij mij in de living , met zon , niet volle zon , maar VEEL licht, met zijn volle goesting , en groeien maar , maar ik zou hem als hij tegen het plafond aangaat ,ook willen snoeien , is dat dan snoeien in de plant ? zo maar de schaar(grote schaar) erin zetten?en kan ik dan wat ik afgeknipt heb zo maar terug in de grond zetten?veel vragen , en ik ben er zeker van dat ik een ernstig antwoord zal terug krijgen

enne matabish , hier schijnt het zonneke op dit moment,maar KOUD zeg , brrr, het mag gaan veranderen hoor, maar het zit er nog niet in zeggen ze ,

gr summer
dinsdag 9 februari 2010 - 14:44
Matabish

Matabish

Summerspookje, je mag gewoon het bovenste van de stam afsnijden met een groot mes!
Waar je hem afsnijdt komen rondom, op die blote stam, 3 à 4 nieuwe scheuten uit.
Dat bovenstuk steek je gewoon weer in een nieuwe pot potgrond en zo heb je dan twee kleinere planten
die weer een paar jaar mogen groeien!

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 9 februari 2010 - 16:44
Aaa

Aaa

Beste groenlievende mensen.

Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips. Ik weet nu precies hoe ik het aan moet pakken. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen.

Ik ga er 2 of 3 flinke uitlopers afhalen en daarvan weer nieuwe planten maken. Leuk voor boven, of voor vrienden. Nadat de oudere plant weer is uitgelopen zal ik er denk ik nog meer scheuten afhalen. Maar ik doe het in etappes zodat ik niet een flinke tijd tegen een kale plant aan hoef te kijken.

Helaas kan de grote plant niet meer naar buiten. Deze is echt te zwaar om te tillen, en ik vraag me ook af of ze wel door de deur opening past. De nieuwe planten mogen van de zomer wel lekker buiten staan.

*overigens, ik zit hier nu mee te lezen en was al meerdere malen verbaasd over het taalgebruik. Diverse woorden waar ik nog nooit van had gehoord.. Kom ik er achter dat dit een belgisch forum is
Hier dus een nederlandse groen liefhebber *
zondag 21 februari 2010 - 11:20
Matabish

Matabish

Dit is idd. een belgisch/nederlands tuinforum...een ideale mix!
Maar we hebben hier ook vrienden uit vele andere landen, bv.: Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, enz., enz...
Wat wij hier allemaal van elkaar leren is gewoon ongelooflijk.
En dan die verstandhouding en vriendschap die hier grenzenloos is...mooi hoor, geniet ervan!!
Wij planten samen zelfs bomen in Indonesië momenteel!!
Ga maar eens kijken op de 'tuinbabbel ' bovenaan, in de topic 'GreenQuizz' waarvoor jij ook hartelijk uitgenodigd wordt!!!

Warme groetjes,
Matabish.
zondag 21 februari 2010 - 12:52
summerspookje

Summerspookje

bedankt matabish@

het is een goeie raad die ik zeker zal volgen hoor,bij ondervinding weet ik dat het prima in orde komt als ik doe wat ge zegt

thanks

summer
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 21 februari 2010 - 19:11
summerspookje

Summerspookje

het is een grote uit de kluiten gewassen yucca al , als ik ze zo in kort is ze echt een kopje kleiner gemaakt

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 21 februari 2010 - 19:16
Matabish

Matabish

Summerspookje, je snijdt hem gewoon zo hoog of zo kort als je de moederstam wilt houden hé.

Warme groetjes,
Matabish.
zondag 21 februari 2010 - 20:53
summerspookje

Summerspookje

dank je matabisch,zal het doen

groetjes

summer[afbeelding verwijderd niet-https]

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 21 februari 2010 - 22:10
Greenfingers

Greenfingers

Bedankt voor deze tip, ik zat met een probleem dat de volledige bovenzijde van yucca op stam was afgescheurd door de harde wind en het topzwaar zijn van de plant. Ik heb hem op jullie aanraden afgezaagd en de afgezaagde bovenzijde met sigarenas bedekt (ooit wel eens gehoord dat dat moet in zo'n geval). Ik wacht af tot de uitlopers komen. Hij staat in een grote bak alleen het weer zit nu nog niet echt mee.
maandag 8 april 2013 - 23:08
Breck

Breck

Gister een enorme yuka over genomen van mensen.
Hij is toch wel heel groot, ruim 2.70.
Eigenlijk voor de plek waar we 'm willen moet er 30 cm uit beide toppen.
Hoe pak ik dat aan??
Groetjes,
Breck

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 5 september 2014 - 07:52
satomi

Satomi

Zie het antwoord van Greenfingers hierboven en het laatste antwoord van Matabish daar weer boven.
vrijdag 5 september 2014 - 13:10
musicmusti

Tekst aangepast

Musicmusti

Hola...ik ben woonachtig in Spanje en heb dit mooie stuk op mijn balcon staan in potaarde....Hoe kan ik hem behouden ? Afsnijden ?
Groetjes
SPANJE

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 16 oktober 2016 - 21:38
Lrrs

Tekst aangepast

Lrrs

donderdag 27 april 2017 - 18:11
Lrrs

Lrrs

Hallo, begrijp ik het goed dat als ik het bovenste stuk van deze yucca zaag, deze in een nieuwe pot kan verder groeien? En dat er dan uit de moederstam nieuwe scheuten met bladeren zullen groeien?
Alvast bedankt.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 27 april 2017 - 18:13
summerspookje

Tekst aangepast

Summerspookje

Lrrs
Tof van je om die sukkel van een yucca te helpen opnieuw mooi te maken als je doet wat er in de topics gezegt word komt het allemaal dik in orde
Groetjes
Summer
vrijdag 28 april 2017 - 11:19
Bensje

Tekst aangepast

Bensje

Hallo beste yuca liefhebbers,

4 jaar geleden een yuca gekregen met 3 kleinere stammen en 1 dikke stam met 3 vertakkingen. Deze deed het erg goed maar werd te groot voor in huis. We hebben deze in de tuin geplant om te zien of dat goed gaat. Dat ging goed tot afgelopen winter waar het een paar dagen -10 was in het oosten. De plant kreeg top rot en begon geel te worden. De rotte bladeren heb ik er afgehaald en dachten dat het afgelopen was. Tot dat we uitschieters zagen. 3, 6, 10, 16 en nu tel ik er wel 30! Heel mooi om te zien hoe de plant weer helemaal tot leven komt. Maar wat moet ik met de stammen doen? Afzagen? Kan iemand mij advies geven.

Mvg, Mike

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 31 mei 2017 - 10:25
Bensje

Bensje

Nog even een foto van een afstand

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 31 mei 2017 - 10:25
De jan

De jan

Hierbij zie je op de foto's hoe je yucca te onderhouden en te snoeien

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 14 augustus 2019 - 11:19
Dadu

Dadu

Goedemiddag, ik heb ook een vraag over onze yucca die te hoog wordt. Kunnen we zomaar de helft van de groene top eraf halen? Of toch beter om al het groen eraf te halen en dan wachten op nieuwe scheuten?

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 12 januari 2020 - 15:29
Ilana

Tekst aangepast

Ilana

Wat super deze reacties ik weet nu in ieder geval hoe ik mijn yucca moet snoeien.
Maar nu de vraag wanneer kan ik dat het beste doen.
Ik heb 3 stengels en wil ze in etappes eraf halen zodat hij niet eerst helemaal Kaal is.
Ik was er vandaag mee bezig om de lelijke bladeren eraf te halen en zou hem bijna gelijk willen snoeien naar kan mij zo voorstellen dat het niet het goede moment daarvoor is??
dinsdag 2 februari 2021 - 20:20
Damito

Damito

Beste allen,

Ik heb een vraag over mijn Yucca. Ooit als plantje van 30cm bij de appie gekocht voor €7,- en is nu 2 meter hoor. Ik ga volgend jaar verhuizen maar ik denk dat ik deze plant nooit zo mee kan krijgen. Ik wil de plant eigenlijk halveren. Als ik m halverwege waar nog de bladeren zijn doorsnij/zaag, groeit de plant dan nog verder. Ik weet dat ik de afgezaagde stukken kan stekken maar de andere helft met blad in de pot, groeit dat nog verder zoal die deed? Dus komt er bovenop weer nieuw blad?

Ook weet ik dat het voorjaar goed is om te snoeien.

Ik hoop dat iemand antwoord heeft en alvast bedankt!
GR D.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 23 september 2021 - 10:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon