menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Heermoes en bamboe onderdrukken

Ga naar meest recente reactie

joostvangi12

Joostvangi12

Hi mensen,
ik heb een tuin vol met het ergste onkruid... namelijk zowel heermoes als bamboe. Beide natuurlijk berucht om hun wortelstokken. Ik ben van plan de tuin flink uit te graven en er zoveel mogelijk uit te halen. Maar.... in de tuinen van de buren links en rechts van mij groeit deze ellende ook, dus ik krijg het nooit helemaal weg vrees ik.
Nu wil ik een flink terras leggen als ik klaar ben met graven, dus hier komt mijn vraag: ga ik hier worteldoek onder leggen? Ik ben bang dat dat niet echt gaat helpen. Zijn er andere manieren om het spul tegen te houden misschien? Ik dacht nog aan flink zout mengen door het zand onder de tegels, zou dat helpen of spoelt dat zo weg bij de eerste regenbui? Misschien is cement door het zand mengen een optie? Gif door et zand? Ik roep maar wat....
Ik ben behoorlijk radeloos, dus als er mensen zijn met creatieve ideeen dan hoor ik het graag! Alle hulp wordt gewaardeerd...
Groet, Joost.
zaterdag 10 februari 2018 - 18:54
zuurtje

Zuurtje

Worteldoek zal niet helpen, komt zelfs door beton heen!
Zijn de buren er wel aangehecht, anders gezamenlijk de mouwen opstropen en verwijderen, en blijven verwijderen, vooral de uitlopers ................
Ineke
zaterdag 10 februari 2018 - 20:40
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

de bamboe en heermoes groeien beiden door spleten .met gegoten beton zit je normaal veilig voor zo ver ik weet.ik heb zelf bamboe met hdpe folie rond en daar geraakt hij niet door,.

maar zelfs enkel voor de heermoes zou ik al voor gegoten beton gaan.hier is een foto en je ziet duidelijk dat ook de voegen er door overwoekert worden.en heermoes kan je blijven wieden na een week staat het er opnieuw groeit meters diep krijg je dus nooit weg.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 10 februari 2018 - 21:19
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Las ergens dat ze lavameel gebruiken om wat af te komen van heermoes. Ik heb het inmiddels aangeschaft. De heermoes steeks zo nu en dan de kop op. Mijn buurvrouw heeft er veel staan, maar ze wil dit niet zien.
zondag 11 februari 2018 - 12:47
Patrikc

Patrikc

Joukje, via de grote internetzoekmotor had ik die bewering over lavameel en heermoes al vlug gevonden, blijkt dat ze de wereld is ingestuurd door een lavameelverkoper...

Need I say More...
dinsdag 13 februari 2018 - 12:05
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Patrikc. Dat is dan jammer voor mij. Kan het gelukkig goed gebruiken in mijn tuin en de compostbak een mooie poedervorm. De kalk is bijna niet meer te krijgen in deze vorm.
dinsdag 13 februari 2018 - 15:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon