menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help geel gazon

Ga naar meest recente reactie

Rodnyr

Rodnyr

Help!
Ik wil via deze weg wat hulp inschakelen om mijn grasmatje weer mooi groen te krijgen. Ik heb mijn grasmat nu circa 3 jaar en moet bekennen het eerste jaar niet voldoende onderhouden (weinig bemest).
De laatste twee jaar besteed ik er best wat aandacht aan. Nu heb ik een erg zonnige tuin en maai mijn gras daarom ook wat langer. Dit geeft met het maandelijks een kleine hoeveelheid organische mest (in de zomermaanden) een mooie groene kleur.
Echter blijf ik op sommige punten steeds dorre plekken zien. Het lijkt op dood gras en alsof de bodem bezaaid ligt met dood gras.
Nu heb ik het vandaag weer eens goed kort gemaaid en het resultaat is een grasmat om te huilen! De hele mat is over zijn geheel geel met hier een daar dorre plekken.

Heeft iemand hier tips voor?
Op de foto goed contrast te zien van links en rechts.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 11 september 2017 - 11:02
Rodnyr

Rodnyr

En nadat links ook kort is gemaaid kwam hier ook een gele leeg tevoorschijn.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 11 september 2017 - 11:03
Wannus

Wannus

Als ik goed lees bemest je iedere maand een beetje . Ik bemest mijn gazon niet , enkel bodemverbeteraars en nu staat het behoorlijk groen bij mij . Bemesten is een groei stimulans waarbij je meer moet afrijden en indien niet goed verdeeld groeit het onregelmatig , dus stukken die sneller groeien . Indien goede grond ( te verbeteren met bodemverbeteraars ) ziet het gazon er ook gezond uit .
maandag 11 september 2017 - 18:46
Maximev

Maximev

Eind maart kalken 2 weken later bemesten met gazon pur en het bemesten herhalen begin juni,in het najaar gewoon kalken of gewoon niets meer aan doen,zo doen wij dit en altijd een mooi groen tapijt we hebben wel een heel warm voorjaar gehad,dus die bruine plekken zijn niet abnormaal die hebben wij ook,ik zou het ook eens verticulteren het meeste dode gras zal er zo ook wel uitgaan en wat zaaien.
maandag 11 september 2017 - 21:05
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Bekalken doe ik nooit, en zie er momenteel niet de meerwaarde van in. Gezien de tijd van het jaar moet je nu toch behoedzaam beginnen om te springen met meststoffen anders stuur je de grasmat verzwakt de winter in en gaat ze erg te lijden hebben.

In jouw geval zou ik gaan voor een speciale najaarsmeststof die hoger zit in kalium gehalte. Zeker niet teveel stikstof meer geven.

Ook een toepassing van kieseriet (=Mg-meststof) kan hier verbetering brengen. Ik heb er alleszins al goede resultaten mee gehaald. Wel niet meer te lang mee wachten want de opnamecapaciteit van het gazon gaat met dalende temperaturen ook achteruit beginnen gaan.

http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/136806/japanse-tuin-project/2834/japanse-tuin-juli-2017/#!foto100375
dinsdag 12 september 2017 - 12:51
Rodnyr

Rodnyr

Bedankt voor de reacties!
Wauw mooie laken japanse tuin.
Ik heb mijn mat kort gemaaid van de week en goed bemest. Net nog wezen kijken en de bodem ligt bezaaid met dood gras.
Is verticuteren nu aan te raken om vervolgens bij te zaaien en te bemesten volgens jou methode?

Ik hoor het graag.

Gr. Rodny
dinsdag 12 september 2017 - 21:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon