menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Wat is dit, en hoe bestrijden ?

Ga naar meest recente reactie

FrankyVP

FrankyVP

In heel mijn tuin is dit onkruid aan het woekeren, zelfs tot in mijn gazon.
Donkergroene blaadjes, rode stengels, kleine gele bloempjes.
Wat is dit ?
Heb dit met diverse produkten tegen 'onkruid in gazon' proberen bestrijden, zelfs met een produkt van Bayer. Maar plantje blijft hardnekkig terugkeren. Niks lijkt te werken.
Hoe bestrijden ? Iemand een idee ?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 26 augustus 2017 - 19:20
lilyboskat5

Lilyboskat5

Deze Klaver is bijna niet weg te krijgen.
Ik meen dat er toch iets is om te spuiten hiertegen.
zaterdag 26 augustus 2017 - 20:42
lilyboskat5

Lilyboskat5

Oxalis cornucilata
zaterdag 26 augustus 2017 - 20:46
lilyboskat5

Lilyboskat5

Oxalis corniculata.
Ik kan het hierboven niet aanpassen.
Ik ga dadelijk maar naar de computer.
Ik erger me de hele tijd al aan het ipadje.
zaterdag 26 augustus 2017 - 20:50
LT

LT

Hier (en in het hele dorp) staan deze ook. Uitsteken (penwortel) is de enigste optie. Maar je zult wel voor honderden reeds zaad in de tuin hebben. De zaaddozen springen open. Dat zaad gaat vaak verder dan een meter in het rond.
zaterdag 26 augustus 2017 - 21:48
krissie

Krissie

Mijn gazon stond daar ook mee vol , begonnen met handmatig uit te steken maar 't was niet bij te houden .
paar weken geleden uit onmacht toch maar gespoten maar je moet wel voor in het gazon
een product gebruiken dat ook klaver kapot maakt .
Ik heb ( tot hier toe nog geen nieuwe plantjes gezien ) ik heb Gazon Net Turbo gebruikt
tegen hardnekkig onkruid in gazon .
Je ziet al na 2 dagen dat ze verschrompelen .
Erger is dat ze ook tussen mijn rozen en vaste planten staan en daar kan ik dit product
niet voor gebruiken en moet ik ze uitsteken , geen simpele klus want ze zitten tussen de wortels van de planten en breken dan nog eens vlug af .
Ik probeer nu het uitzaaien te voorkomen door elk bloempje dat ik zie te verwijderen .
Eens het zaad gevormd en rijp is heeft springt dit alle kanten op en vormt een nieuw plantje .
zaterdag 26 augustus 2017 - 22:04
Tuinprins

Tuinprins

Dat ze verschrompelen wil nog niet zeggen dat ze dood zijn. Ik heb bij kennissen Round-Up met uitvloeier (dit breekt de oppervlaktespanning zodat het spul beter op het blad van het onkruid blijft zitten) gebruikt maar de Oxalis corniculata/rode klaver komt weer terug. Het onkruid heeft een penwortel en loopt daar weer op uit. Laat hier eens weten of dat Gazon Net Turbo ECHT werkt en dat die rode klaver voorgoed wegblijft.

Gegroet, de tuinprins
zondag 27 augustus 2017 - 06:44
FrankyVP

FrankyVP

Ik heb dat Bayer produkt al geprobeerd, en inderdaad die klaver verschrompeld, maar heb de indruk dat het terugkeert, zie weer op diverse plaatsen nieuwe plantjes komen. Misschien moet je langere tijd sproeien, zijn er enkele die het overleven.
Kennis van mij beweert dat het wegbranden zou werken. Iemand ervaring ?
zondag 27 augustus 2017 - 07:49
krissie

Krissie

@ tuinprins .
Ik laat het hier zeker weten .
Hoelang juist dat ik het heb toegepast weet ik niet meer , maar toch zeker 5 weken geleden .
Nu vraag ik me toch af of het ( tot hier toe ) weg blijven kan komen door de extreme
droogte . Gazon ligt pal in de zon , en regen is er nauwelijks gevallen . ' T gras is meer bruin dan groen .
Bijkomend probleem hier is ook dat de buur z'n gazon ook vol staat ( voortuinen liggen vlak naast elkaar ) en hij er ( buiten er op sakkeren ) er niets aan doet omdat de producten hem te duur zijn .
Of het invloed heeft gehad weet ik niet maar ik heb de behandeling gedaan in volle zon
.
Met als reden dat ik van mijn broer weet dat als je de plantjes spuit met azijn ze kapot gaan
en dit alleen werkt als je dat doet in volle zon .
Natuurlijk op open plaatsen , tussen klinkers ..... niet in gazon natuurlijk .
Dus ik dacht .......eens proberen of dit lukt .

Korte info over het product :
Met extra werking tegen hardnekkige onkruiden zoals klavers .
De activiteit wordt bevorderd door voor de fotosynthese gunstige weersomstandigheden
( temperatuur en licht )
zondag 27 augustus 2017 - 09:35
KarelS

KarelS

Je kan proberen om een geutje afwasdetergent bij je sproeivloeistof te doen. Naar het schijnt zou hierdoor de waslaag op de blaadjes verwijderd worden, waardoor de klaver gevoeliger wordt voor het sproeimiddel. Je moet dan wel na een aantal weken opnieuw spuiten want je krijgt het niet zo maar in één keer weg.

zondag 27 augustus 2017 - 21:49
Tuinprins

Tuinprins

Afwasmiddel werkt als een uitvloeier. Dit breekt de oppervlaktespanning van de waterdruppeltjes waardoor je spuitvloeistof beter op het blad blijft zitten. Zonder uitvloeier rolt je spuitvloeistof als druppeltjes van het blad van de rode klaver waardoor spuiten niet zo effectief is. De uitvloeier / afwasmiddel verwijdert dus niet het waslaagje op de bladeren. Maar zelfs met een uitvloeier en Round-Up krijg je die rode klaver niet weg. Het blad verschrompelt maar na een paar weken wordt er weer nieuw blad gevormd door de penwortel.

Wegbranden helpt ook niet want je brandt alleen de bovengrondse groei weg. Na korte tijd vormt de penwortel weer nieuw blad.

Wat wel schijnt te werken is behandelen met stoom. De hete stoom zorgt ervoor dat de cellen in penwortel knappen waardoor de rode klaver niet meer uitloopt. Tot hoe diep die hete stoom komt (en dus werkzaam is) zou ik niet weten. In NL schaffen steeds meer grote gemeentes een 'stoommachine' aan om hardnekkig onkruid op trottoirs etc. kwijt te raken.


Gegroet, de tuinprins
maandag 28 augustus 2017 - 19:25
FrankyVP

FrankyVP

Zijn wel dure dingen die stoomtoestellen, veel keus is er niet.
maandag 28 augustus 2017 - 20:38
pplakke

Pplakke

ik heb een domo DO231SR stoomreiniger om te kuisen.
en uiteraard heb ik dat al op onkruid geprobeerd.
niet op oxalis specifiek maar op ander onkruid en dit werk niet beter dan branden.
dus het zou straf zijn dat stoom oxalis zou dood krijgen als zelfs glyfosaat het niet kan.
maar zeg nooit nooit natuurlijk.

volgens mij is het nu zo dat ze de winkels aan het vullen zijn.
met stoomtoestellen en branders om tegen volgende lente dit te verkopen.
als alternatief voor glyfosaat en goed snel winst op te maken.
want eens de massa dit koopt.
en ziet dat je dit maandelijks moet herhalen en het dan nog niet dood is.
gaat dit in de rekken blijven liggen.

en gaan ze paletten javel,azijn,zout in de plaats zetten.
als het zo gaat lopen als ik denk.
gaan de groenen misschien zelfs vragen om glyfosaat terug op de markt te brengen.
omdat de schade van die ook werkende illegale vervangingen veel erger is dan glyfosaat.
maar dit zal de toekomst moeten uitwijzen .
maandag 28 augustus 2017 - 21:51
Tuinprins

Tuinprins

Ik had het over professionele 'stoommachines' die 1000den euro's kosten en niet zo'n stoomapparaat dat voor de particuliere markt bestemd is. Ik zeg niet dat die laatste die kunnen werken bij het bestrijden van die rode klaver maar alles staat of valt met hoe diep die stoom de grond kan indringen. Als dat maar een paar centimeter is dan ben ik er bijna zeker van dat je stoomapparaat niet gaat werken bij het wegkrijgen van Oxalis corniculata.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 30 augustus 2017 - 07:12
pplakke

Pplakke

nochtans verkopen ze die toestellen nu specifiek daarvoor .
in de brico toch al zeker.
https://www.brico.be/nl/tuin-buitenleven/tuingereedschap/onkruidverdelgers/onkruidbranders/batavia-onkruidbestrijder-en-stoomreiniger-'steam-boxxer'/5573001
maar wat me opvalt die heeft maar 4 bar de domo heeft 5,5 bar.
de mijne zou dus sterker moeten zijn en werkt al niet.

maar hoe dan ook het bewijst weer maar eens dat de particulier.
met een grote oprit een probleem heeft nu de glyfosaat wegvalt.
zonder echt goed alternatief dat evenwaardig is.
woensdag 30 augustus 2017 - 15:45
FrankyVP

FrankyVP

Misschien best op veilig spelen en eens een professioneel stoomtoestel ergens huren.
En zien dat het werkt, heb er geen 170 euro voor over om daarna in de hoek te smijten.
Nu nog vinden waar ze dat verhuren...
woensdag 30 augustus 2017 - 16:59
krissie

Krissie

Zie mijn post van 26 en 27 Augustus .
Nu eergisteren bij het maaien van het gazon 1 klein plantje gespot .
Dit uitgestoken en nu maar afwachten .
donderdag 14 september 2017 - 10:23
FrankyVP

FrankyVP

Bedankt Krissie voor je update, valt te proberen.
Ik denk wel dit best te doen is in de lente. Nu niet meer.
vrijdag 15 september 2017 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon