menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe heet dit onkruid

Ga naar meest recente reactie

Stijn80

Stijn80

Hallo, Ik heb 2 maanden geleden nieuwe gazon gezaaid (500 vierkante meter) 5 are dus maar ik heb een probleem
ik heb dit onkruid er enorm veel tss zitten, (3/4de) het frustrerende eraan is dat die stengels plat over de bodem groeien waardoor maaien niks afdoet en mijn gras niet kan uitkomen. Weet iemand hoe dit heet en wat ik ertegen kan doen? Dank u Mvg Stijn

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 24 augustus 2017 - 17:04
Stijn80

Stijn80

hier nog in de grond

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 24 augustus 2017 - 17:05
Stijn80

Stijn80

en hier met de rest van de familie

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 24 augustus 2017 - 17:08
sugar

Sugar

dat lijkt me hanepoot te zijn, een eenjarig gras
donderdag 24 augustus 2017 - 17:23
Stijn80

Stijn80

ah dank u wel, dan is het volgend jaar weg?
donderdag 24 augustus 2017 - 18:53
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Reken daar maar niet op Stijn. Hanepoot is zeer moeilijk te bestrijden in deze situatie. Enige optie is handmatig uitsteken.

Beter was geweest om dit onkruid vóór het zaaien aan te pakken. Mogelijk ook zaaimengsel van zeer slechte kwaliteit??
donderdag 24 augustus 2017 - 19:50
Polplastron

Polplastron

Als het om een eenjarig gras gaat en je regelmatig maait, lijkt het me toch logisch dat het met de jaren minder wordt ...
donderdag 24 augustus 2017 - 20:25
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Niet mee akkoord polpastron. De specifieke groeiwijze van hanepoot maakt dat je 'echte' gazon stelselmatig gaat verzwakken door verdringing. hanepoot gaat stelselmatig gaan overnemen.
donderdag 24 augustus 2017 - 20:37
Polplastron

Polplastron

Door gewoon regelmatig maaien (twee maal per week in het groeiseizoen) en goede bemesting (hoge N-waarde in het voorjaar, minder in de rest van het seizoen) valt het met die hanenpoot in mijn gazon best mee hoor. Het is een eenjarige dus die sterft af in de winter en de "gaten" die vallen in je gazon zaai je gewoon in het voorjaar wat in indien gewenst.

Uitsteken of uittrekken is natuurlijk interessant maar voor een grote oppervlakte niet echt handig.

De bemerking dat het grasmengsel van mindere kwaliteit is kan kloppen, maar toch mag je niet vergeten dat afhankelijk van de omgeving die hanenpoot ook gewoon kan komen aanwaaien hé! (Ik zit hier tussen de weilanden en er waait hier echt vanalles de tuin in ... Je wil het niet weten!)
donderdag 24 augustus 2017 - 20:46
Tuinprins

Tuinprins

Hier in Midden-Brabant (NL) is eenjarige hanenpoot (Echinochloa crus-galli) een van de eerste onkruiden die verschijnt op omgeploegde akkers. Het is een algemeen voorkomend onkruid in West Europa en vormt een onderdeel van de natuurlijke zaadbank van zowat iedere grondsoort hier ten lande. Dat de plant bij jou in het gazon opkomt heeft dus niets te maken met de kwaliteit van het gebruikte graszaad. Bij bewerking van de grond komt het zaad van de eenjarige hanenpoot aan de oppervlakte en kiemt dan. Zaden die diep onder de grond zitten kunnen decennia tot eeuwen hun kiemkracht behouden. Als ze dan aan de oppervlakte komen gaat het zaad ontkiemen. Het bekendste voorbeeld hiervan is wel de klaproos.

Probleem met eenjarige hanenpoot in het gazon is (daar was je al achter gekomen) dat het plat kan groeien waardoor je het maar ten dele kunt afmaaien. In een dicht gazon heeft het echter niet veel kans om zich blijvend te vestigen. Dus ik zou de raad van Polplastron hierboven volgen en de gaten in je gazon opnieuw inzaaien. Zorg ervoor dat de eenjarige hanenpoot niet in het zaad schiet want als je er veel van in je gazon hebt dan zal het volgend jaar opnieuw concurrentie kunnen geven met het vers gezaaide graszaad.

Aangezien hanenpoot een grassoort is kun je met bestrijdingsmiddelen niet zoveel omdat je dan ook het gazongras doodspuit.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 25 augustus 2017 - 07:18
Stijn80

Stijn80

ja het groeit echt plat over de bodem, ben al een paar dagen aant uitsteken en dat laat grote kale plekken achter en ik weet niet zeker of ik de volledige wortel eruit haal want die zijn echt groot sommige bijna zo groot als de plant zelf. mijn graszaad was 146eur van 15kg voorgekiemd sportgras.
Als ik het nu terug kapotsproei en omploeg en opnieuw inzaai ben ik er dan wel voorgoed vanaf?
grts
vrijdag 25 augustus 2017 - 13:21
deHaan

DeHaan

Nee, je bent er dan niet goed vanaf.
Zie bovenstaande
vrijdag 25 augustus 2017 - 13:32
Carib

Carib

Omdat het een eenjarige is, is het niet zo relevant of er een stuk wortel achterblijft. Hij kan zich niet uit een rest wortel regenereren. Ik las op internet dat iemand met hetzelfde probleem uiteindelijk de planten lossneed en de wortels deels in de grond liet zitten om kuilen te voorkomen en die was er zo kennelijk helemaal vanaf geraakt.
vrijdag 25 augustus 2017 - 19:21
Wilfred van Bergsem

Wilfred van Bergsem

Dus eruit trekken is voldoende?
donderdag 14 september 2017 - 16:17
PeterC

PeterC

Ik had dit jaar ook behoorlijk veel hanepoot in het gazon.
Waarschijnlijk heb ik dat zelf veroorzaakt omdat ik vorig jaar en dit voorjaar het gazon niet heb bemest. We hebben hier een heel droge, zandige bodem, een weinig vruchtbare bodem voor gazongras.
Dit jaar, in het najaar, heb ik een stevige extra mestbeurt uitgevoerd.
Dat heeft het gazon deugd gedaan: mooi groen, stevige groei. Natuurlijk: hanepoot zal daar ook wel van profiteren, maar het hanepootseizoen liep al naar zijn einde.
Nu vandaag kan ik geen hanepoot meer vinden en heeft het gazongras alle plaats ingenomen.
Ik zal volgend voorjaar opnieuw een goede mestbeurt uitvoeren en dan hoop ik dat het gazongras sterk genoeg zal zijn om zich niet laten verdringen door de hanepootplanten die natuurlijk wel zullen uitschieten.
zaterdag 25 november 2017 - 17:32
Erwann

Tekst aangepast

Erwann

Ik heb met heel veel interesse bovenstaande gelezen over die verschrikkelijke hanepoot.
Omdat bij ons de gazon niet zo heel groot is ben ik ze allemaal met de hand aan't uitsteken.
Daarna wil ik gazon bijzaaien en goed bemesten.
Hoe ga ik best te werk en welke messtof gebruik is best? Kan iemand me hiervoor advies geven? Alvast bedankt
zaterdag 27 juli 2019 - 12:12
Pierco

Pierco

Hallo Erwann,

Ik heb net hetzelfde probleem, alleen is mijn gazon een 600 vierkante meter... Ik heb ook alles met de hand uitgestoken.. De gaten opgevuld en bijgezaaid.. een werkje van een dikke week...
Nu dat de hevige droogte wat achterwege is, kan je misschien starten met een meststof die je gazon wat herstelt na hevige droogte...
Ik ga meestal naar mijn lokaal tuincentrum om meststoffen te halen en laat me daar ook bijstaan door zijn advies..
2 tot 3 keer bemesten per jaar... en indien nodig, strooi ik kalk op het einde van jaar...
dinsdag 6 augustus 2019 - 09:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon