menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond in tuin vol met stenen

Ga naar meest recente reactie

Jef Patat

Jef Patat

Hey iedereen,

een tijdje geleden hebben we een bouwgrond gekocht waarop we binnen een jaar of 10 zouden willen bouwen. Ondertussen zouden we de tuin al een beetje vorm willen geven. Een en ander aanplanten, wat laten groeien en een moestuintje.

Eerste werk was het plaatsen van houten paaltjes met een draad ertussen als goedkope afscheiding om een beetje een idee te krijgen van de vorm. Hierbij zijn we tot de jammerlijke constatatie gekomen dat een groot stuk van het perceel tot 40cm diep vol zit met steenpuin. Vroeger stond er een boerderijtje en daar was de los (losweg/parking/...) Nu is dit alles overgroeid met onkruid. Het is niet het ganse perceel, waar de moestuin moet komen lijkt de grond wel zuiver. Maar het stukje (sier)tuin lijkt volledig vervuild.

Aangezien het over 300 a 400 m2 gaat denk ik dat afgraven een erg dure optie wordt.

Ik dacht dus aan ophogen voor het gazon. Maar hoeveel en met wat? Aanvulgrond, teelaarde, ...

Aan de zijkant dacht ik in het najaar een haagje te planten. Ik vermoed dat de ondergrond niet ideaal is. Ik dacht er aan om een geul te graven en deze te vullen met aanvulgrond zodat de wortels toch ietwat normale grond hebben.

Wat is jullie advies?

met dank,
Jef
woensdag 7 juni 2017 - 16:55
c j de k

C j de k

Het lijkt mij toch verstandig om de boel af te laten graven .
Wanneer je gaat bouwen zal er waarschijnlijk ook gegraven moeten worden .
Ik kan me best voorstellen dat je nu al wat tuin aan wil leggen , maar gaat daar met het bouwen misschien weer veel aanplant verloren .
Verwijder eerst het onkruid en zaai het in met een wilde bloemenzaad mengsel .
Daar hebben de bijtjes ook nog profijt van en het is niet duur .
Succes.
woensdag 7 juni 2017 - 21:16
pplakke

Pplakke

misschien kan je het zeven met zo iets als dit filmpje.
en dan de stenen gebruiken als fundering voor verharding.
en dan enkel het teveel laten afvoeren .
https://www.youtube.com/watch?v=a9N85gcn1s8
woensdag 7 juni 2017 - 21:44
leerling

Leerling

Of eens langs je notaris gaan en vragen of dit als verborgen gebrek kan worden beschouwd.
donderdag 8 juni 2017 - 00:38
Jef Patat

Jef Patat

Er is altijd een clausule: "het goed wordt verkocht in de staat waarin het zich bevindt met alle zichtbare en onzichtbare gebreken". Dit is geen verborgen gebrek aangezien de verkoper er zelf geen weet van had en dus niet ter kwader trouw was.
donderdag 8 juni 2017 - 08:46
pthomass

Pthomass

Korte metten mee maken
Grondwerker vragen voor prijsopgave. Desnoods iemand die ook gebroken puin maakt/levert.
Spendeer paar 100 euro en bespaar kopzorgen later.
Ik garandeer je dat je binnen 2 jaren als je iets verandert in de tuin weer stuit op die stenen en spijt hebt dat je niet alles afgegraven hebt.
donderdag 8 juni 2017 - 15:13
leerling

Leerling

Nog een reden om ze niet onder te stoppen is dat ze uiteindelijk toch hun weg naar boven schijnen te vinden. Ik weet niet hoe dat werkt, maar zelfs als ik denk dat een stukje tuin eindelijk steenvrij is, vind ik daar het jaar nadien toch weer keien en keitjes. Sommige zijn echt wel te groot om over het hoofd te hebben gezien.
donderdag 8 juni 2017 - 17:54
Roeli

Roeli

Toen wij het 35 jaar geleden in ons hoofd haalden dat we een vijver wilden, zijn we met elkaar gaan graven. Dat heeft dus niet zo lang geduurd. Je wilt niet weten wat we allemaal hebben opgegraven. Serviesgoed, potten en pannen, heel veel glas en stenen. Maar toen we het complete frame van een kinderwagen opgroeven, hebben we het vijverplan maar opgegeven.
En nog steeds kom ik van alles tegen.
Vroeger werd alles maar gewoon onder de grond gedumpt. Je moet soms je best doen om een gaatje te vinden om er een plant in te zetten. En dat is meestal niet de plaats waar ik hem wilde hebben
En ach, het groeit op deze manier ook wel, maar het zal nooit een showtuin worden.
donderdag 8 juni 2017 - 21:08
Dunya

Dunya

Als ze vroeger grond opvoerden lag er ook allerlei rommel tussen de aarde. Nu gebeurt het veel minder natuurlijk maar er zijn nog aannemers die er afbraak tussen mengen.
De grond hier is 15 jaar geleden aangevuld en ik vind ook altijd stenen en keien als ik onkruid wied of een nieuwe plant in de grond stop.
vrijdag 9 juni 2017 - 08:43
Miben

Miben

Als ik u was zou ik eens informeren naar clausule van de zogenoemde "schone grond" verklaring die m.i. door de verkopende partij afgegeven moet worden.

Verder ben ik het met Pthomass eens, laten afgraven nu en veel plezier ervan voor later.
Succes.
zaterdag 10 juni 2017 - 07:05
Driez

Tekst aangepast

Driez

Ik zit met net hetzelfde probleem op ongeveer dezelfde oppervlakte, was juist prijs aan het zoeken

Op een ander deel van de tuin hebben de vorige eigenaars een 20 cm zand gelegd en dan gazon er op. Probleem is dat die stenen naar boven komen (vorst, mol,...) en dat is een kostelijke zaak wat de zitmaaier betreft. Daar zitten ook hele scherpe stenen en heel wat glasscherven tussen, dus na de eerste opengehaalde voet mogen de kindjes niet meer op blote voeten op het gazon, wat toch wel jammer is. Bovendien heb je nu gras op een laag zand en daaronder afbraakpuin, dat is één grote drainage. De gazon ziet in de zomer compleet ros, want het stuk is te groot om te sproeien (en ik ga daar geen kraanwater aan verspillen ook). De laagstam fruitboompjes zijn nu ook aan het afsterven van de droogte. De grote bomen die er op staan waaien stuk voor stuk om: het wortelgestel bevindt zich blijkbaar quasi volledig in de oppervlakkige zandlaag en geeft dus nauwelijks steun.
Voor mij is het heel simpel: dat andere stuk laten we eerst zeven (het zit een meter diep daar), en dan terug aanvullen met teelaarde en compost.
zaterdag 10 juni 2017 - 09:33
leerling

Leerling

@Jef Patat
Als de financiën niet toelaten om de boel nu op te ruimen, misschien kan je dan overwegen om er (tijdelijk) een prairietuin te maken. Al zou ik er dan zeker geen toplaag van nog eens kiezel op aanbrengen.
zaterdag 10 juni 2017 - 19:23
Jef Patat

Jef Patat

@iedereen
Ik ben overtuigd dat ik beter tracht op te ruimen. Gerechtelijke stappen lijken mij uitgesloten. Het perceel is stuk van een verkaveling. Sinds het verkavelen is het 3 keer doorverkocht (voor zover ik weet had dit geen enkele keer te maken met de zuiverheid van de grond). Iedere vorige eigenaar zou de eigenaar daarvoor moeten aanspreken. Dit is een straatje zonder einde.

@Driez
Als je prijzen hebt zou je die willen delen? Ik heb een aantal grondwerkers aangesproken maar tot nogtoe geen respons.
zondag 11 juni 2017 - 09:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon