menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kattebakvulling als mulch?

leerling

Leerling

We gebruiken plantaardige korrels als kattebakvulling. Na gebruik verwijderen we de harde uitwerpselen en de rest gaat onder de hagen als mulchlaag. Kwestie van onkruid af te remmen en de grond wat te beschermen tegen uitdrogen.
De hagen (beuk en taxus) staan er nu 2, sommige 3 jaar en schijnen het goed te doen. Door de korrels is het onkruid daar veel beheersbaarder en na een paar maanden is alles in de grond verdwenen, als bodemverbeteraar, hoop ik.

Maar daarnet las ik op de verpakking dat die korrels een gemiddelde Ph waarde van 9 hebben.

Kan dat kwaad?
zondag 28 mei 2017 - 00:41
Polplastron

Polplastron

Ik zou kattenbakvulling niet in de tuin gebruiken met het oog op ziektes; uitwerpselen van vleeseters worden eveneens niet in de compost gebruikt om deze reden.

Als je echter geen groentetuin hebt, zou dat niet zoveel kwaad mogen kunnen. Wel zou ik in dat geval de vulling laten composteren alvorens ze te gebruiken.

Maar ... als je werkwijze voor jou voldoet, is er geen reden om dit aan te passen. Beuk en taxus houden volgens mij best wel van alkalische bodems, dus die Ph zou geen probleem mogen geven.
zondag 28 mei 2017 - 12:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon