menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras renoveren

Drimoet

Drimoet

Beste liefhebbers,

Wat kan ik doen om het gras te renoveren?
Het was door vorige eigenaars niet verzorgd.

Ik ben al anti mos erover gedaan en de grote onkruiden met de hand weggetrokken.
Moet ik verticuteren als de antimos gewerkt heeft of vergaat de mos vanzelf?
Kan ik nu al kale plekken inzaaien?
Met wat bemesten? Kunstmest of koemest?

Als ik ga beluchten met hollepijpmachine, mag ik dan zo laten of moet ik dan gaten opvullen met zand of humus?

Welke dingen nog belangrijk te doen?
zondag 30 april 2017 - 17:58
Wannus

Wannus

Hallo
Ik heb mijn gazon twee jaar geleden hersteld en dit is zeer goed meegevallen.
Twee jaar geleden ben ik gestopt met verticuteren , alhoewel ik het vroeger nooit verticuteerde , daar ik geen of heel weinig mos had . Maar heb 5 jaar geleden er mij ook eens aan gewaagd en dit is een beetje tegen geslegen . Na enkele verticuteer beurten kreeg ik steeds meer mos .
In het najaar 2015 heb ik voor de laatste keer geverticuteerd en heb als volgt te werk gegaan . Eerst heb ik het mos chemisch behandeld om zeker te zijn dat het volledig afgestorven was . Dan heb ik na twee weken geverticuteerd . De kale plekken heb ik dan wat losgeharkt , vervolgens herstelzaad gezaaid en bedekt met een bodemverbeteraar in de vorm van compost ( Aveve) .En voorlopig ligt het er mooi bij zonder mos . Dus verticuteren in mijn gazon : Nooit meer !
maandag 1 mei 2017 - 13:40
Stijn De Vits

Stijn De Vits

Hallo,

ik zat dit jaar in exact hetzelfde schuitje.
Je bent helaas een beetje laat om eraan te beginnen dit jaar.

Dit wil uiteraard niet zeggen dat je volgend jaar goed kan voor zijn.
Ik zou maaibeurten nu afwisselen met mulchmaaien (telkens niet korter dan 4cm) om de grasgroei te bevorderen. Ook twee keer per week maaien deze maand.

Eind juni, begin juli bemesten. Persoonlijk zou ik gaan om het gras te bevorderen.
Zelf gebruik ik Evergreen Triofert. Niet duur, organisch en heeft mij reeds mooi resultaat opgeleverd.

Vanaf juli dan wel weer afbouwen naar 1x per week maaien.

Eind september het bemesten herhalen en begin oktober 1x verticuteren. (machine)

Afrijden tot begin November (laatste keer iets korter 3cm)

Begin februari kan je kalken (Evergreen Gazonkalk) en begin maart nogmaals verticuteren.
Nadien eind maart opnieuw bemesten met Triofert.

Hopelijk heb ik je kunnen helpen. Dit heeft bij mij alleszins reeds tot top resultaat geleid.

Groetjes,

Stijn
zondag 7 mei 2017 - 20:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon