menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke steensoort voor plantenbak

Ga naar meest recente reactie

radem205

Radem205

Beste allen,

Voor een plantenbak die met de achterzijde en rechterzijde tegen respectievelijk een schuur en schutting wordt geplaatst heb ik voor de twee zichtzijden stone walling gebruikt. Aangezien de muurtjes t.p.v. achterzijde en rechterzijde niet zichtbaar zijn en de stone walling behoorlijk prijzig was, ben ik hiervoor op zoek naar een goedkope en eenvoudige steensoort. Mijns inziens is hout namelijk niet de beste keuze, vanwege rottingsgevaar.

Het liefst gebruik ik grotere blokken zoals kalkzandsteen, zodat het ook lekker snel legt. Echter, volgens mij is kalkzandsteen te poreus om buitenshuis te gebruiken.

Hebben jullie tips welk materiaal ik het beste hiervoor kan gebruiken?
maandag 24 april 2017 - 10:41
Polplastron

Polplastron

Je zou die kalkzandsteen kunnen afwerken met tegellijm. Ik heb op deze manier een kleine trog gemaakt en die staat er intussen toch al een paar jaren.

Indien het geheel echter wat groter is, zou ik eerder gaan naar het mestelen met bijvoorbeel snelbouwbakstenen en deze vervolgens met bijvoorbeeld tegellijm o.i.d. afwerken.

Groeten,
Pol
maandag 24 april 2017 - 12:43
radem205

Radem205

Bedoel je dat ik de stenen met tegellijm moet insmeren, zodat ze waterdicht worden? Het klinkt een beetje gek om hier lijm voor te gebruiken namelijk.
maandag 24 april 2017 - 14:07
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Het klinkt gek, maar ik maakte hier een paar jaren geleden een kleine trog met Ytong-blokken. Deze zijn niet geschikt voor buiten, dus dit geeft een gelijkaardig probleem als met jouw materiaalkeuze.

De trog werd zowel verlijmd als afgewerkt met een flexibele tegellijm voor buiten.

Op deze wesite http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1195.0 vind je ook nog wat info. Overigens heb ik voor mijn bak wel RVS-schroeven gebruikt om de blokken aan elkaar te maken, maar geen primer. Helaas vind ik de website waar ik destijds het idee gepikt heb niet meteen meer terug ...

Ik heb geen idee of deze werkwijze voor de schaal van jouw project optimaal is, maar ik reik je het idee maar ter inspiratie. Tegellijm is niet om af werken, maar af en toe kan je materialen, mits out-of-the-box-denken, voor heel andere zaken gebruiken dan waar ze voor bedoeld waren hé!

Groeten,
Pol

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 24 april 2017 - 14:13
radem205

Radem205

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Een interessante manier van afwerken! De plantenbak waar het om gaat wordt 3 x 1 meter, dus wel iets groter dan jouw project volgens mij. Ik neem jouw tip mee, maar ik denk dat ik toch op zoek ga naar de goedkoopste stapelstenen om het gewenste resultaat te bereiken.
maandag 24 april 2017 - 15:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon