menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon vervangen; wat te doen met plastic van oude zoden?

Ga naar meest recente reactie

wgsem

Wgsem

Momenteel ben ik bezig met het vervangen van mijn gazon, wil zeggen;
- Oude gras verwijderen (reeds gedaan),
- Boel omspitten,
- Nieuwe graszoden leggen.

Nou heeft de vorige eigenaar alleen rollen met plastic net gebruikt en dit zit nu nog in de (zeer aangeklonken) aarde.
Het liefst wil ik dit er ook uit hebben, ik ben gestart met los schoffelen maar aangezien ik alles ook nog om moet spitten vraag ik me af of iemand mij kan helpen met tips?

Iemand enig idee hoe ik dit efficiënt kan verwijderen? Of spit ik alles om en vis met de spitvork zoveel mogelijk er uit en is de rest, nja, niet anders..
zaterdag 22 april 2017 - 08:46
pplakke

Pplakke


waarschijnlijk mollengaas tips zou ik niet weten om dit makkelijk te verwijderen.
misschien mini graaf machientje ?

ik snap echt niet wie dit soort spul ingraaft en dat zo iets verkocht mag worden.
pure milieu vervuiling en dan zwijg je nog van als nadien de grond .
eens een keer word vastgereden door zware machines.
dan kan je hem onmogelijk losmaken door dat net .
zaterdag 22 april 2017 - 11:16
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Dat plastiek blijft dan gedeeltelijk zitten voor eeuwig en nog wat en de rest komt terecht op stortplaatsen of produceert nog eens dioxine in de omgeving van de verbrandingsovens.
Waar is de tijd dat men het vorige gras inspitte of ploegde als groenbemesting en dan nieuw gras zaaide. Nu moet alles doodgespoten worden of afgegraven en naar containerparken gevoerd worden. Daarna legt men graszoden die gekweekt werden op turf uit natuurgebieden of een kokossubstraat dat aangevoerd wordt uit tropische oorden. We zijn collectief gek geworden.

Maar moest het maar dat alleen zijn ... .
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170421_02844340
zaterdag 22 april 2017 - 12:44
wgsem

Wgsem

Nee, het is geen mollengaas. Is van dat plastic net wat vroeger onder de zoden gedaan werd door de kweker. Maar goed, dat maakt verder ook niet uit, ik wil het graag weg hebben.

Mini graafmachine is buitenproportioneel; het is nog geen 50m2 en een tikkeltje te grof voor het werk schat ik in.

Je hele betoog kun je misschien beter afsteken tegen iemand die op het punt staat plastic in te graven, ik probeer het juist uit mijn tuin te krijgen.

zaterdag 22 april 2017 - 13:37
TommyT

TommyT

Niet letten op verzuurde reacties....

Je kan eventueel proberen met een bietenvork het proberen los te trekken

En anders helaas, omspitten en dan proberen uit te vissen
zaterdag 22 april 2017 - 18:33
pplakke

Pplakke

ik ken het niet heb enkel gras gezaaid en nog nooit van zo een net gehoord .

een graafmachine is inderdaad zwaar geschut.
maar als je een uur per m² doet met de hand enkel aan het net.
was dit misschien te overwegen of zelf onvermijdelijk.
als het over een grote operavlakte ging.
als je de tijd neemt zal het met de hand ook wel gaan.

maar het is goed dat je het er probeert uit te doen.
veel mensen zouden er gewoon een laag extra aarde over smijten en klaar.






zaterdag 22 april 2017 - 20:38
wgsem

Wgsem

Beide bedankt voor de reactie. Ik ga gewoon aan de gang en zie wel wat ik er uit krijg.
zondag 23 april 2017 - 09:31
pthomass

Pthomass

Is het net stevig genoeg om eraan te trekken zonder dat het scheurt?
Indien ja, zou ik zien dat ik een groot genoeg stuk vrij heb, touw erdoor/errond en dan aan de trekhaak van de wagen en losrijden. Ofwel met zo een takel om bomen om te trekken of wortels uit de grond te trekken.
Wat je ook kan overwegen is de grond kleddernat maken, zodoende is het makkelijker het gaas eruit te trekken.
dinsdag 25 april 2017 - 12:24
deHaan

DeHaan

Ik ga ervan uit dat het dun groen gaas is.
Dit gaas wordt gebruikt om de grasrollen meer stevigheid te geven.
Let er dus op dat je nieuwe rollen dit net niet hebben.
dinsdag 25 april 2017 - 17:03
wgsem

Wgsem

Ja, inderdaad van dat dunne groene gaas. Pain in the ass.
Verkopen ze het nog wel op dat gaas? Ik neem het in elk geval niet.

Krijg het er niet makkelijk uit dus ga scheppen en zie wel waar ik kom. Ga voor zoveel mogelijk maar ga het mezelf ook niet te moeilijk maken. Lostrekken geen optie, scheurt te makkelijk.
woensdag 26 april 2017 - 09:19
pthomass

Pthomass

Het kan een zootje worden, maar neem de tuinslang en een riek. Met tuinslang spuit je grond los en met riek riek je het gaas bij elkaar

Zo zou ik eraan beginnen, maar jij kent de situatie die voor je ligt beter dan wij...

Anderzijds, heb je de krant gelezen? Ze hebben een larve ontdekt die ook plastiek kan verteren
woensdag 26 april 2017 - 09:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon