menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon met anderskleurige vlekken

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Mijn schoonbroer vertelde vorig weekend dat hij in zijn gazon gele plekken had. Natuurlijk werd er aan tafel meteen gedacht aan engerlingen, emelten, ...
Ik vroeg hem om eens een foto door te sturen van die plekken en dit is het resultaat.
Persoonlijk heb ik, op basis van de foto, niet echt de indruk dat er veel aan de hand is, maar ik deel het hier toch even op het forum zodat ook jullie reacties kunnen geven.
Echt geel lijkt het gras me niet; eerder lijkt het alsof er een andere grassoort de overhand neemt of iets dergelijks. De grasmat is, als ik me niet vergis, twee jaar geleden helemaal vernieuwd.

Laten jullie even weten wat jullie bedenkingen zijn?

Groeten,
Pol

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 19 april 2017 - 11:08
Polplastron

Polplastron

En nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 19 april 2017 - 11:08
Patrikc

Patrikc

is dat geen kweekgras dat probeert de zaak over te nemen ?
woensdag 19 april 2017 - 11:55
Polplastron

Polplastron

Dat is ook zo'n beetje mijn gedacht.
woensdag 19 april 2017 - 14:02
Dunya

Dunya

Ik heb dat ook. Hoe kan men dat oplossen?
vrijdag 21 april 2017 - 08:27
TommyT

TommyT

De plaatsen verdelgen met een goed chemisch middel, dan na twee weken opnieuw inzaaien.

Als je dit niet doet, zal je hele gazon door het kweekgras overwoekerd worden
zaterdag 22 april 2017 - 18:37
Dunya

Dunya

Ik had eerder gedacht aan het uit te graven en de plekken opnieuw in te zaaien. Wat is kweekgras eigenlijk en hoe komt het in een gazon?
zondag 23 april 2017 - 08:46
Tuinprins

Tuinprins

Kweekgras is een grassoort die zich via worteluitlopers tamelijk snel kan verspreiden. De uitlopers zijn wit en hebben de dikte van een dunne schoenveter. Ieder stuk dat in de grond achterblijft vormt een nieuwe plant. Verspreiding is meestal via zaad (door de wind) maar het kan ook dat een stukje wortel in aangevoerde grond zit.

Kweekgras kent andere benamingen, vooral in het dialect. Hier in Midden Brabant, NL wordt het 'peine' en 'paone' genoemd, in Noord NL zie je vaak de benamingen 'puin' of 'puun'.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 april 2017 - 09:44
TommyT

TommyT

Uitgraven is ook mogelijk, maar als er een stukje wortel blijft zitten begint het weer opnieuw.

Verder moet je de grond ook afvoeren, want anders heb je weer hetzelfde op de plek waar je de grond zal herbruiken in je tuin.
zondag 23 april 2017 - 11:16
Dunya

Dunya

Bedankt Tommy T en Tuinprins. Nu ben ik wat wijzer geworden.
Ik heb het woord peen of peenen hier ook al gehoord.
Het zijn al peen'n zeggen ze in het West-Vlaams.
maandag 24 april 2017 - 08:39
krissie

Krissie

Ik heb dat ook in ons gazon , na het terug inzaaien van de kale plekken
met herstelgazon .
maandag 24 april 2017 - 10:04
Dunya

Dunya

Ik dacht ook dat het van het inzaaien was omdat ik vroeger veel mos had. Een ander kleuren door het inzaaien. Nu twijfel ik.
Het mos is grotendeels opgelost door het gazon te voeden met drie in één meststof. Nu hoef ik niet veel meer te zaaien.
maandag 24 april 2017 - 14:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon