menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon vervangen; advies tav afwatering (dilemma)

Ga naar meest recente reactie

wgsem

Wgsem

Besten,

Wij hebben er voor gekozen ons gazon iets uit te breiden (naar 36m2) en te verbeteren.
Momenteel voelt de grond verzadigd aan, na minimale regen lang sompig en water zakt slecht weg.
In eerste instantie wou ik drainagebuizen aanbrengen maar dit voelt steeds meer als symptoombestrijding.

Het lijkt er op alsof sinds bouw van ons huis (ergens jaren '70) de aarde niet meer (goed) omgespit is. Op oude luchtfoto's is te zien dat na aanleg onze tuin lange tijd geheel betegeld is. Mijn vermoeden is dan ook dat de grond destijds goed aangetrild is, betegeld en de (meest recente) vorige eigenaar een deel van de tegels weg heeft gehaald maar de boel niet meer heeft omgespit. Op ongeveer 20cm diepte kom ik een laag wit zand tegen wat dat (in mijn ogen) bevestigd.

Momenteel neig ik er daarom naar om het oude gras te verwijderen, de boel daarna te vrezen/egaliseren en vervolgens grasrollen neer te leggen. Dit laatste vooral ivm twee jonge kinderen die heel graag buiten spelen.

Wat is wijsheid?
Klopt mijn gedachte dat het ingraven van drainagebuizen NIET voldoende zal zijn omdat de water'overlast' een gevolg is van geklonken aarde? Is het voldoende om de grond te frezen en tot welke diepte (hoe?) zou ik dit dan moeten doen? Vanuit financieel opzicht is het combineren van beide opties op dit moment even niet wenselijk, op termijn zou ik nog wel buizen kunnen ingraven.

Wij zijn woonachtig in omgeving Assen (Drenthe) maar ik kan nergens vinden wat voor grond wij hebben.
Gazon gehele dag in de zon (Z-O).

Alvast bedankt voor jullie advies. Mocht de situatie niet duidelijk zijn dan vul ik deze graag aan.
maandag 17 april 2017 - 10:50
Jozef.ka

Jozef.ka

Steek eens een spade in de grond en spit een stukje

Dan zal het snel duidelijk zijn welk grondtype uw tuin is
maandag 17 april 2017 - 12:01
wgsem

Wgsem

Hallo Jozef,

Gisteren heb ik een stuk spa diep uitgestoken.
Ik zag zwarte aarde (met een witte laag), compact, viel niet uit elkaar en voelde vochtig.
maandag 17 april 2017 - 12:09
Jozef.ka

Jozef.ka

Dan zou je best alle egaal freezen, de zwaardere grond samen met de witte zand goed mengen.
Eventueel kan je ook compost inmengen.

Voor de drainage: ik zou de buizen ingraven in een bed van kiezel, dat zorgt voor een doordringbare omgevind.

Indien financieel te zwaar kan je ook opteren om een sloot te graven en je water naar die sloot te laten aflopen. (Grond laten hellen?)

Dan voer je zo al een deel van het water rechtstreeks af.
maandag 17 april 2017 - 12:21
wgsem

Wgsem

Bedankt voor je reactie.

Hoe diep zou ik de grond moeten losmaken? Omdat het uiteindelijk maar om 36m2 gaat kan ik er natuurlijk ook voor kiezen om alles met de hand om te scheppen. Beetje beweging zou geen kwaad kunnen en met het geld wat ik bespaar op het huren van een graszodensnijder en de frees kan ik dan de drainage aanleggen.

Maar de diepte? Op de ene site lees ik 1x spa diep, de ander noemt weer 2x spa diep?
maandag 17 april 2017 - 13:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon