menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kalk en bemesten

Ga naar meest recente reactie

steved

Steved

ik las dat men normaal 6 weken moeten wachten met bemesten nadat men kalk op het gazon heeft gesmeten, tenzij het over een milde kalksoort zou gaan. Ik heb Osmo fosielenkalk gebruikt ongeveer 3 weken geleden en zo net mijn gras geverticuteerd. Weet iemand of deze kalk zo een milde soort is en of ik nu al organische en minerale meststof mag gooien?
vrijdag 7 april 2017 - 21:37
Polplastron

Polplastron

Misschien een domme vraag, maar waarom moest je bekalken? Was je Ph-waarde dan zo laag?
zondag 9 april 2017 - 21:10
leerling

Leerling

@Polplastron
Oei. Een nieuwkomer. En je geeft hem al meteen een veeg uit de pan?

@Steved
Welkom bij dit forum.

Ik ken het antwoord op je vraag niet. Ik zou wat kunnen googlen, maar dat kan jij ook.

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik teruggaan naar de winkel waar ik dat product heb gekocht en daar de vraag stellen.

Ik zou, zeker na het antwoord van Polplastron, mezelf de vraag stellen waarom ik die kalk op het gazon gesmeten heb.

Je schrijft dat je geverticuteerd hebt. Je hebt dus mos in je gazon.
Producenten doen je graag geloven dat mos in je gazon een teken is van een te zure grond. Logisch toch, met al die zure regen?

De Bodemkundige Dienst van België (DBD) stelt vast dat er dikwijls overbekalkt wordt, waardoor mosvorming vergroot en de groeikracht van het gras afneemt. Zie http://www.bdb.be/Portals/0/docs/vul201224.pdf.

Ironisch, niet?

Gazongrassen doen het meestal beter op licht zure grond. En ja, veel mossen houden ook van zo'n pH.

Ook wat bemesten betreft kan je jezelf afvragen waarom je dat zou doen en of de mest die je dan wil strooien wel geschikt is.

Je kan een staal van je bodem opsturen naar de BDB. Dan krijg je deskundig advies terug over al dan niet bekalken en met welke mest best bemesten.

Als je het advies van de BDB te duur vindt (zo'n 75 EUR), dan kan je ook elk voor- en najaar wat compost uitstrooien op je gazon. Daar bereik je waarschijnlijk ook goede resultaten mee en het is allicht goedkoper en gezonder dan kalk en meststoffen kopen waarvan je niet eens weet of ze wel geschikt zijn voor jouw tuin.

Er zijn massa's producenten die graag hun producten aanprijzen. Maar wie wordt er beter van? Heb jij - of in dit geval, jouw gazon - hun producten wel nodig?

Polplastron, ik en vele anderen willen je best helpen. Maar dan ook echt jou helpen.
dinsdag 11 april 2017 - 03:27
Polplastron

Polplastron

@Polplastron Oei. Een nieuwkomer. En je geeft hem al meteen een veeg uit de pan?


Het spijt me als mijn vraag als "veeg in de pan" is overgekomen bij jou en misschien ook bij de vraagsteller. Ik wilde gewoon meer info over de omstandigheden en bedoelde er niet rechtstreeks iets mee.

Wel is het, zoals jij ook al aangeeft, een feit dat heel wat mensen "maar wat" bekalken omdat de reclames dat voorschrijven zonder verder enige kennis van zaken te hebben. Het is erg jammer dat er een "algemeen" onderhoudsvoorschrift wordt gegeven voor gazons zonder dat de handelaren er rekening mee houden dat er ongelooflijk veel soorten bodems zijn en dat elke bodem zijn specifieke eigenschappen heeft. Op neutrale zandgrond zie ik de zin van bekalken niet in terwijl het op zure grond net misschien heel nuttig kan zijn om je gazonnetje mooi te houden; een PH-meting is hiervoor aangewezen.
Een tweede misvatting is dat kalk het mos zou doden, maar heel wat mossen groeien net erg graag op kalkrijke bodems, dus daar klopt ook niets van.

Hopelijk horen we meer van Steved over hoe het in zijn tuin er aan toe gaat.

Groeten,
Pol
dinsdag 11 april 2017 - 10:12
Jozef.ka

Jozef.ka

Vaak kan je de verzuring van de grond ook vaststellen aan het type onkruiden die zich er bevinden
maandag 17 april 2017 - 12:24
Polplastron

Polplastron

Kan je daar meer info bij geven Jozef?
dinsdag 18 april 2017 - 08:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon